شهرکرد؛

طرح ملی اطلس نمایشی پایداری سرزمین های ایرانی در دفاع مقدس اجرا می شود

طرح ملی اطلس نمایشی پایداری سرزمین های ایرانی در دفاع مقدس با هدف تبیین و برجسته سازی تأثیر حضور و مقاومت اقوام و فرهنگ های بومی و محلی در سال های حماسه و ایثار، برای اولین بار در کشور اجرا می شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛  رئیس مرکز بسیج رسانه ملی و رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس کشور در نشست هم اندیشی کمیته اطلاع رسانی ستاد کنگره ملی شهدای استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد، برگزاری کنگره ملی شهدای استان را اقدامی بسیار ارزشمند برای پاسداشت یاد و خاطره شهداء دانست و گفت: وفاق، همدلی، اخلاص و توجه عوامل برگزاری این کنگره به مبانی انقلاب اسلامی، موهبتی الهی است.

محمود عاطفی با اشاره به آمادگی رسانه ملی برای پوشش مناسب و شایسته کنگره شهدای استان از شبکه های ملی و استانی، افزود: شبکه های محلی استان های همجوار و معین نیز در انعکاس گسترده این کنگره نقش آفرین خواهند شد.

وی، اهمیت زبان هنر در تبیین، ترویج و نهادینه سازی جذابیت ها و ارزش های اسلامی و انقلابی برای تأثیر در قلب و روح جامعه را یادآور شد و گفت: در این زمینه توجه به خرده فرهنگ ها و آداب و رسوم منطقه ای و محلی هم دارای تأثیر ویژه ای است.

رئیس مرکز بسیج سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی با اشاره به دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه هنر، فعالیتهای رسانه ای و تولیدات سینمایی و نمایشی دفاع مقدس، جلوگیری از تحریف، فراموشی و قلب واقعیت، و تلاش برای حفظ و ماندگاری این فرهنگ عظیم را از نکات اساسی در تولید محتوای دفاع مقدس برشمرد.

عاطفی تأکید کرد: بیان عظمت شهداء و دفاع مقدس نیازمند توجه و نگاه به زوایای ریز و پنهان این حماسه بزرگ با بهره گیری از مهارت های تخصصی است.

رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس کشور در ادامه از تنظیم طرح ملی اطلس نمایشی پایداری سرزمین های ایرانی در دفاع مقدس برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: این طرح بمنظور بررسی و تبیین تأثیر حضور و مقاومت اقوام و فرهنگ های بومی و محلی در سال های حماسه و ایثار، در استان ها اجرا می شود.

وی بهره گیری از رابطه خرده فرهنگ های مختلف در برجسته سازی و نهادینه کردن ارزش ها و مفاهیم دفاع مقدس را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.

عاطفی افزود: در این اطلس نمایسی، نقش استان ها و اقوام با تأکید بر تمام اصول بومی، محلی و منطقه ای و در قالب های مختلف برنامه سازی ارائه خواهد شد.

وی، با اشاره به آغاز مراحل بررسی اجرای این طرح سراسری در 10 استان کشور، گفت: این طرح با همکاری مشترک سازمان صدا و سیما و سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس کشور اجرا می شود.

رئیس مرکز بسیج رسانه ملی و رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس کشور با بیان اینکه در پایان این طرح، اطلس نمایشی، صوتی و تصویری دفاع مقدس تنظیم و در جشنواره ملی به رقابت گذاشته می شود، پیش بینی کرد: در طول یک سال 33 فیلم سینمایی با محور بومی و محلی تولید شود که برترین های آن به جشنواره فیلم فجر راه می یابند.

عاطفی ادامه داد: 110 قطعه موسیقی مقامی و محلی در حوزه دفاع مقدس و ایثار و شهادت هم در قالب این طرح تولید می شود.

به گفته وی؛ هزینه اجرای این طرح که نقش و تأثیر بسیار مهمی در توسعه فرهنگی استان ها خواهد داشت، از محل منابع استانی و نیروهای مسلح و همچنین درآمدهای مالیاتی در حوزه فرهنگی و دفاع مقدس بر اساس برنامه پنجم توسعه تأمین می شود.

عاطفی در پایان با اشاره به وجود 156 ایستگاه تلویزیونی در چهارمحال و بختیاری پیشنهاد کرد: به جهت برگزاری اولین کنگره ملی شهدای استان، هر یک از این ایستگاه ها به نام شهدای شاخص هر منطقه نامگذاری شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری هم در این نشست با اشاره به قابلیت و توانمندی های مختلف، یکپارچگی اعتقادی، و همدلی میان گروهها و اقوام مختلف این استان، از اهتمام صدا و سیما در توجه به فرهنگ و آداب و رسوم بومی و منطقه ای و توسعه سیگنال رسانی و پوشش رسانه ای در استان قدردانی کرد.

قاسم سلیمانی، برگزاری اولین کنگره ملی شهدای استان را فرصتی برای تجلیل از شهداء و ایثارگران سال های دفاع مقدس و تبیین ابعاد این حماسه عظیم دانست.

وی با تشریح نقش شهداء و ایثارگران در پیروزی، اقتدار و استمرار نظام مقدس جمهوری اسلامی، افزود: موفقیت، سربلندی و اقتدار انقلاب اسلامی در صحنه های مختلف نظیر دفاع مقدس و مذاکرات اخیر هسته ای مرهون خون شهداست.

سلیمانی، ایثار و اخلاص شهداء و ایثارگران و پشتیبانی مردم را عامل بیمه شدن نظام جمهوری اسلامی در مقابل توطئه دشمنان و بدخواهان دانست و تأکید کرد: همه ما موظف به پیروی از رهنمودهای امام و رهبری برای خدمت به اهداف و آرمان های متعالی انقلاب اسلامی، شهداء و ایثارگران هستیم.

فرمانده سپاه قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری هم در این جلسه ضمن اشاره به روند برنامه ریزی برگزاری اولین کنگره ملی شهدای استان به عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی و تلاش برای جمع آوری اسناد و آثار شهداء، گزارشی از وضعیت حضور مردم استان در 8 سال دفاع مقدس ارائه کرد.

سردار رضا محمد سلیمانی همچنین از همکاری و تعامل مطلوب صدا و سیمای استان در برنامه های بسیج و سپاه و کنگره ملی شهداء قدردانی کرد.

مهرداد عظیمی مدیرکل صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با ارائه گزارشی از فعالیت ها و تولیدات رادیویی، تلویزیونی و خبری با موضوع ایثار و شهادت و در راستای کنگره ملی شهدای استان، بر آمادگی کامل برای پوشش مناسب این کنگره تأکید کرد.

سید جعفر موسوی مسئول کنگره شهدای استان چهارمحال و بختیاری هم در پایان گزارشی از برنامه های این کنگره ارائه کرد.

در این آیین همچنین از مستند تلویزیونی سرداران شهید و 2 نماهنگ ایثار و شهادت از تولیدات صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری و کمیته اطلاع رسانی ستاد کنگره ملی شهدای استان رونمایی شد.

محمود عاطفی رئیس مرکز بسیج رسانه ملی و رئیس سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس کشور بمنظور هم اندیشی و برنامه ریزی برای پوشش رسانه ای اولین کنگره ملی شهداء و اجرای طرح سراسری اطلس نمایشی پایداری سرزمین های ایرانی در دفاع مقدس به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرد.

استان چهارمحال و بختیاری در مجموع 2 هزار و 436 شهید تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است.

اولین کنگره ملی شهدای چهارمحال و بختیاری، 15 مهرماه امسال همزمان با سالروز ورود رهبر معظم انقلاب به استان در سال 1371 و با حضور مقامات کشوری و لشگری در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) شهرکرد برگزار می شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.