داروهای بدون نسخه را از مسئول فنی داروخانه‌ها دریافت کنید

مردم داروهای OTC یا همان بدون نسخه را باید از مسئول فنی داروخانه‌ها دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شانه‌ساز، رئیس انجمن علمی داروسازان ایران با اشاره به خود درمانی به عنوان چالش اصلی کشور اظهار کرد: داروهای OTC یا بدون نسخه همان داروهایی هستند که داروساز علاوه بر پزشک اجازه دادن آن به بیمار را دارد و مردم اینگونه داروها را باید حتماً از مسئولان فنی داروخانه بگیرند و اجازه دریافت آن را از هر کسی ندارند.

وی افزود: هزینه داروی وارداتی از نظر عددی 12 برابر داروی تولید داخل است، درباره داروهای وارداتی باید به این مسئله توجه کرد، که به این داروها تعرفه تعلق نمی‌گیرد، هم‌اکنون بیش از 95 درصد داروهای مصرفی مردم تولید داخل هستند و کیفیت خوبی نیز دارند.

 سهم 30 درصدی آنتی بیوتیک‌ها در نسخه پزشکان
شانه‌ساز  در خصوص میزان مصرف آنتی بیوتیک تصریح کرد: در حدود 30 درصد نسخه پزشکان، داروهای آنتی بیوتیک تجویز می‌شود مصرف قرص‌های هورمونی و کورتون‌ها به میزان زیادی در جامعه ما دیده می‌شود، مصرف این داروها در کشور بیش از نیاز کشور است.

وی افزود: استاندارد میزان مصرف دارو با الگوی بیماری در جامعه مرتبط است.در کشوری که از نظر بهداشتی شرایط خوبی وجود ندارد، مصرف بالای آنتی بیوتیک قابل توجیه خواهد بود.

منطقی شدن مصرف دارو را دنبال می‌کنیم
رئیس انجمن علمی داروسازان  ادامه داد: چندین سال است که در کشور ما تنها کار داروسازان  را تولید دارو می‌دانند در حالی که داروسازان به کمک متخصصین مرتبط  در بیمارستان‌های بزرگ می‌آیند، هم‌اکنون منطقی‌شدن مصرف دارو را دنبال می‌کنیم، کاهش مصرف آن به صورت اجباری، ضررهایی برای نظام سلامت به همراه خواهد داشت.

ارزشی برای مشارکت داروسازان در خود درمانی دیده نشده است
شانه‌ساز در خصوص نقش داروسازان در خود‌درمانی اظهار داشت: داروسازان داروخانه‌ها به مردم در خوددرمانی کمک می‌کنند و برای ارائه این سرویس توسط آنها به مردم، در کتاب تعرفه، هیچ هزینه‌ای در نظر گرفته نشده است، این مسئله می‌تواند از مراجعه بیمار به پزشک برای درما‌ن‌های ساده جلوگیری کند.

 افزایش 20 برابر دسترسی مردم به دارو نسبت به سال 57
وی افزود: به نقش داروسازان در طرح تحول سلامت، آنگونه که باید توجه نشده در حالی که امروزه دسترسی مردم به دارو نسبت به سال 57، 15 تا 20 برابر افزایش پیدا کرده است و داروخانه‌ها در دورترین نقاط کشور نیاز مردم به دارو را تامین می‌کنند، اجرای طرح تحول سلامت، سبب تمرکز داروخانه‌‌ها، در مراکزی خاص شده و آن را از حالت پراکندگی گذشته خارج کرده است.

 تولید بیش از 95 درصد نیاز دارویی در کشور 
 رئیس انجمن علمی داروسازان با اشاره به نسبت داروهای وارداتی و تولید داخل اظهار داشت: بیش از 95 درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و تنها  5 درصد آن‌ها به کشور وارد می‌شوند.این در حالی است که واردات دارو بیش از 40 درصد گردش ریالی دارو را به خود اختصاص می‌دهد. 


انتهای پیام/

برچسب ها: دارو ، نسخه ، مسئول فنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار