اصلاح خدمات سرپایی تعرفه‌ها را به سمت واقعی‌تر شدن هدایت می‌کند

در صورتی که خدمات سرپایی پزشکی طبقه بندی شود، می‌توان تعرفه‌های پزشکی را به سمت واقعی تر شدن، هدایت کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به برگزاری انتخابات مجمع سازمان نظام پزشکی در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته و حضور 198 نفر از شهرستان‌ها و نمایندگان‌ سازمان نظام پزشکی در این انتخابات اظهار کرد:مجمع نظام پزشکی دوباره خود را در معرض رای گیری مدیران قرار داد، بر طبق این رای گیری سه نفر به عنوان هیئت رئیسه جدید مجمع سازمان نظام پزشکی در سمت خود ابقاء شدند که از جمله آنها دکتر آقازاده، اسمیت و خانم دکتر تدین است. 
دکتر جوان‌بخش به  عنوان عضو جدید هیئت مدیره مجمع سازمان نظام پزشکی انتخاب شد. 

وی افزود: آقایان اقبالی،‌ سالاریان و چنگیزی به عنوان بازرسان سازمان نظام پزشکی انتخاب شدند.
حکم بازرسی به مدت یکسال و اعضای مجمع نظام پزشکی به مدت دو سال خواهد بود.همچنین روز پزشک در 212 شهرستان برگزار خواهد شد و در آن به صورت نمادین از جامعه معزز پزشکی تکریم خواهد شد. 

حضور 198 هیئت بدوی در کل کشور 
رئیس سازمان نظام پزشکی در خصوص هیئت بدوی سازمان نظام پزشکی بیان کرد: هم‌اکنون در 198 هیئت بدوی سازمان نظام پزشکی در کل کشور وجود دارد و در این هیئت‌ها به طور تقریبی بالغ بر هزار دادیار فعالیت می‌کنند. این افراد جمعیت قابل توجهی را تشکیل می‌دهند و مجموع کسانی که به پرونده‌های تخلفات پزشکی رسیدگی می‌کنند، بالغ بر 40 هزار نفر است ، افراد قبل از آنکه شکایت خود را در زمینه پزشکی به هیئت‌های بدوی سازمان نظام پزشکی اعلام کنند، در دادسرای انتظامی مطرح می‌کنند و کار رسیدگی بر آنها بر عهده دادیاران است. این افراد به طور قالب از منتخبین پزشکی نیستند تا شائبه‌ای در خصوص دست داشتن پزشکان در صدور رای ایجاد نشود.

زالی تصریح کرد: حدود 1500 کارشناس انتظامی در هیئت‌های بدوی سازمان نظام پزشکی وجود دارد،این افراد از میان اساتید دانشگاه انتخاب شدند و جزو افراد برجسته پزشکی هستند.
در صورتی که بستگان رئیس سازمان‌های نظام پزشکی یا خود این افراد در پرونده پزشکی دخالت داشته باشند، پرونده‌ آنها به استان‌های دیگر ارجاع می‌‌شود. 

پزشکان در مقابل شکایت‌هایی که مردم از صدور رای تخلفات پزشکی دارند، پزشکان نیز گلایه‌هایی در این زمینه به ما ابراز می‌کنند . 

وی ادامه داد: قانون  گذار در قانون جدید سازمان نظام پزشکی به منظور رسیدگی به این موارد هیئت تجدید نظری را در استان‌ها تعریف کرده است، در صورتیکه در اینجا نیز مطلب مورد نظر بیمار تامین نشود پرونده به سازمان نظام پزشکی کل کشور ارجاع داده خواهد شد. هم‌اکنون در سازمان نظام پزشکی بر خلاف گذشته دو هیئت عالی وجود دارد و معاونت انتظامی این سازمان به دنبال راه اندازی هیئت عالی جدیدی است.

سه مورد حضور مسئولان بیمارستان استان تهران در پرونده‌های مربوط به بیمارستان های خود 

وی در خصوص حضور مسئولان بیمارستان در هیئت‌های بدوی سازمان نظام پزشکی که کار رسیدگی به شکایات مردم را بر عهده دارند، اظهار کرد: در طول 4 ماه اخیر تنها در سه پرونده تخلف پزشکی مربوط به بیمارستان‌ها در شهر تهران روسای بیمارستان متخلف در هیئت بدوی حضور داشتند و معاونت انتظامی سازمان نظام پزشکی برای این پرونده‌ها تجدید نظر کارشناسی صادر کرد. 

رئیس سازمان نظام پزشکی در خصوص ویزیت پزشکان تصریح کرد: ویزیت پزشکان در دنیا به صورت طبقه بندی تعیین می‌شود و در این طبقه بندی میزان زحمت پزشک برای معاینه بیمار در نظر گرفته می‌شود.سازمان نظام پزشکی قصد دارد ویزیت 9 گانه‌ای را برای پزشکان طراحی کند و این را به عنوان یک پیشنهاد به وزارت بهداشت تحویل دهد. از نظر کارسنجی این ویزیت 9 گانه با گذشته متفاوت خواهد بود.باید بخش سرپایی کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات بازنگری شود، بیمه‌ها دلیل امتناع خود را از پوشش خدمات سرپایی ناتوانی مالی خود اظهار کرده‌اند.

وی ادامه داد:می‌خواهیم در سال 94 به این سمت حرکت کنیم که شورای بیمه بخش خدمات سرپایی را در کتاب ارزش‌گذاری نسبی در سال 95 درنظر بگیرد. امیدواریم این قول آنها عملیاتی شود . 

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه این سازمان در تعرفه خدمات پزشکان تعرفه گذاری ترجیحی را تعریف کرده بود، افزود: متاسفانه این مساله در هیئت وزیران به تصویب نرسید و اگر مبنای ما برای خدمات سرپایی پزشکانی که کار نسخه نویسی انجام می‌دهند، تعرفه ترجیحی باشد، این مسئله می‌تواند تا حدی مشکلات این پزشکان را کاهش دهد.می‌خواهیم در مناطق نابرخوردار ویزیت ترجیحی تعریف کنیم و بیمه‌ها بیشترین سهم پرداختی در این ویزیت ترجیحی تحت پوشش بیمه قرار دهند. علاوه بر آن موضوع رشد 15 درصدی تعرفه برای پزشکان عمومی که 15 سال تجربه دارند، در نظر گرفته شده بود که این مسئله در هیئت وزیران به تصویب رسید. 

زالی با اشاره به پزشکان عمومی که mvPHD گرفتند گفت: ویزیت این افراد معادل متخصص خواهد بود و مبنای محاسبه ویزیت در بیمه‌ها بر اساس مبلغ آن در بخش خصوصی باشد تا فشار کمتری به مردم هنگام پرداخت هزینه‌ها وارد شود. 

رشد 14 درصدی بودجه بیمه‌ها در سال جاری  
زالی بیان کرد: بودجه بیمه‌ها در سال جاری حدود 14 درصد افزایش پیدا کرده است، این مساله با توجه به تحت پوشش  بیمه قرار گرفتن تمام مردم کافی نیست، بیش از 80 درصد افرادی که در سال گذشته تحت پوشش بیمه همگانی دولت قرار گرفتند، جزو افراد فقیر و کم بضاعت جامعه بودند که باید این گروه را نیز در بودجه سال آینده بیمه ها در نظر بگیرند. 

اصلاح خدمات سرپایی تعرفه‌ها را به سمت واقعی‌تر شدن می‌برد
وی در خصوص خدمات سرپایی ادامه داد: در صورتی که خدمات سرپایی پزشکی طبقه بندی شود می‌توان تعرفه‌های پزشکی را به سمت واقعی تر شدن برد. هم‌اکنون دو و دو دهم مردم در طول سال به پزشک عمومی مراجعه می‌کنند که این میزان 50 درصد کمتر از نیاز واقعی جامعه است.

80 درصد مراجعه به بیمارستان‌های خصوصی تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی هستند
رئیس سازمان نظام پزشکی افزود: هم اکنون 80 درصد افرادی که به بیمارستان‌های خصوصی شهر تهران مراجعه می‌کنند، تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی هستند و تنها 20 درصد آنها به اصطلاح آزاد محسوب می‌شوند.با توجه به اینکه کار این بیمارستان‌ها به جریان نقدینگی وابسته است.معوقه‌های 5 تا 6 ماهه آنها از بیمه‌ها مشکلاتی را برای این بیمارستا‌ن‌ها به وجود آورده است. در اول تیر ماه بیمارستان‌های خصوصی شهر تهران می‌خواستند، قرار داد خود را با سازمان های بیمه گر لغو کنند، این مساله با پا در میانی وزارت بهداشت،‌سازمان نظام پزشکی و وزارت رفاه کار و تامین اجتماعی بر طرف شد، بیمه ها نیز هرچه زودتر دیون بیمارستان ها را پرداخت کنند. 

طلب 140 میلیارد تومانی داروخانه‌های علوم پزشکی تهران از بیمه‌های پایه 
زالی افزود: تا پایان اسفند ماه 93 بخش دانشگاهی و دولتی 3 هزار و 600 میلیارد تومان از بیمه‌های پایه طلب دارند که فقط داروخانه‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران 140 میلیارد تومان از این بیمه‌ها طلبکار هستند. با افزودن 4 ماه نخست امسال این تعداد افزایش پیدا می کنند. اگر بیمه‌های پایه نتوانند به خوبی بیمارستان‌های دولتی را تحت پوشش قرار دهند، فشار بیشتری به مردم وارد می‌شود. البته نمی‌توان این مسئله را نادیده گرفت که پوشش همگانی بیمه‌ ایرانیان هزار و 100 میلیارد تومان بار مالی جدید برای بیمه‌ها به همراه داشته است.
 
ماجرای ممسنی در یک کمیته بررسی خواهد شد
رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به ماجرای پزشک ممسنی در استان فارس بیان کرد: استان فارس از نظر هماهنگی بین سیستم غذایی و جامعه پزشکی بالاترین رنک را به خود اختصاص داده است و یکی از دلایل سفر من به استان تنفیذ فضا و روابط بین این دو سازمان بود تا وقوع یک حادثه سبب به هم خوردن روابط نشود.پرونده پزشک ممسنی در شورای تامین استان فارس بررسی می‌شود و در آن شورا تصویب شد که یک کمیته متشکل از مسئولین استانداردی دادگستری، دانشگاه علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی کار رسیدگی آن را بر عهده بگیرد.

خانم دکتر رزمجو نیز چندین ملاقات با من در شیراز و تهران داشتند سازمان غذایی کشور نیز کمیته‌ای را به منظور پیگیری این مطلب به طور بی‌طرفانه انتخاب کرده است. 

زالی در خصوص صلاحیت‌های حرفه‌ای اظهار کرد: به دلیل آنکه استاندارسازی برای کار پزشکان در نظر گرفته نشده است، گاهی هم‌پوشانی‌هایی در چندین رشته پزشکی دیده می‌‌شود با کمک انجمن‌های علمی تخصصی گایدلاین‌هایی را به منظور بر طرف کردن این مسئله تعریف می‌کنیم، در این گایدلاین‌ها نقاط همپوشانی تعریف می شود و در آنها صلاحیت پزشک از نظر علمی فنی و مهارتی تبیین خواهد شد. همچنین وصفنامه آموزشی به این منظور تدوین می‌شود و مهارت‌هایی که پزشکان می‌توانند آن را انجام دهند، توسط معاونت آموزشی و درمان وزارت بهداشت به رسمیت شناخته می‌شود. 

در گذشته ارجاع بالای 90 درصد پرونده های پزشکی از شهرستان‌ها به تهران می‌آمد 
رئیس سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: بالای 90 درصد پرونده‌های که در هیئت عالی سازمان نظام پزشکی بررسی می‌شود، از شهرستان‌ها به تهران می‌آید، در شورای عالی نظام پزشکی هیئت عالی دومی را تعریف کردیم. 

در شورای عالی نظام پزشکی هیئت عالی دومی را تعریف کردیم و هم‌اکنون نیز معاونت انتظامی سازمان هیئت عالی سومی را طراحی می کند. این افراد باید از افراد شاخص رشته پزشکی باشند و صلاحیت آنها را انجمن های پزشکی تایید می‌کند.

هیچ پزشکی در حبس نیست 
رئیس سازمان نظام پزشکی در خصوص حبس پزشکان اظهار کرد: هم‌اکنون هیچ پزشکی به دلیل تخلفات پزشکی در حبس نیست. هم اکنون در مجموع 14پرونده پزشکی که حکم حبس در سال 93 برای آنها صادر شده بود، حکم آنها به صورت تعلیقی در آمده است. در گذشته کمپین اعتراض به حبس پزشکان جمع‌آوری شد، هم‌اکنون هر گونه حکم حبس پزشک قبل از اجرایی شدن توسط ریاست قوه قضائیه مورد بررسی قرار می‌گیرد. 

همه احکام حبس پزشکان تعلیقی است، در جلسه انتخابات مجمع سازمان نظام پزشکی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دفاع خود را از این مساله اظهار کرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: نظام پزشکی ، حبس ، تعرفه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار