خاویار مجاز همراه مسافر از 1 کیلوگرم به 125 گرم تبدیل شد/ افشاء اقدام غیرقانونی برخی فروشگاههای فرودگاه امام +سند

رییس سازمان شیلات در نامه ای به سازمان توسعه تجارت، با اشاره به تخلف برخی فروشگاههای فرودگام امام (ره) تاکید کرده است که با توجه به اینکه ورود خاویار تاسماهیان به کشور همچنان ممنوع است، عرضه آن به مسافران ورودی و خروجی در فروشگاههای آزاد نیز با سیاست های ابلاغ شده این سازمان مغایرت دارد و بر خلاف موارد قانونی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، یکی از قوانین مترقی و مهمی که در سالهای گذشته به تصویب رسیده و ابلاغ شده است، قانون امور گمرکی است که توانسته بخشی از خلأهای مربوط به صادرات و واردات کالاها را حل کند. به عنوان مثال، تاکیدات این قانون بر ممنوعیت صادرات اقلام مختلفی که دستگاههای مربوطه خواستار حفظ آنها در داخل کشور هستند –اعم از اقلام دامی، نباتی یا ملاحظات خاص بهداشتی- کمک مناسبی به ایجاد رویه درست در ورود و خروج این اقلام کرده است.

بر اساس ماده 126 این قانون، تعدادی از کالاها، قابلیت صدور قطعی از کشور را ندارند که مواردی چون اشیاء عتیقه یا میراث فرهنگی و نیز برخی اقلام دامی یا نباتی و گونه‌های جانوری که برای حفظ ذخایر ژنتیک یا حفاظت محیط زیست از سوی سازمان‌ های مربوطه اعلام می شوند که یکی از این موارد، سخت گیری در صادرات و واردات خاویار به کشور است.

اما علی رغم همه تاکیدات و بخشنامه های سالهای گذشته، فروشگاههای آزاد مستقر در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) نسبت به عرضه خاویار وارداتی اقدام می کنند. طبق ماده 161 آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی، دایر کردن فروشگاه آزاد پس از موافقت، تودیع تضمین و عقد قرارداد با گمرک امکانپذیر است و به جز کالاهای ممنوع، سایر کالاها قابل عرضه در این فروشگاههاست.

با توجه به اهمیت موضوع، رییس سازمان شیلات در نامه ای به سازمان توسعه تجارت که نسخه ای از آن به دست صبحانه رسیده، با اشاره به این تخلف اعلام کرده است که با توجه به اینکه ورود خاویار تاسماهیان به کشور همچنان ممنوع است، عرضه آن به مسافران ورودی و خروجی در فروشگاههای آزاد نیز با سیاست های ابلاغ شده این سازمان مغایرت دارد و بر خلاف موارد قانونی است.


در ادامه این نامه تاکید شده است که ورود و صدور هرگونه محصولات تاسماهیان پرورشی نیز مستلزم دارا بودن گواهی صادرات سایتس از کشور مبدا حمل است و گواهی محصولات تولید شده و یا صادر شده در ایران نیز صرفا توسط مدیریت اجرایی مستقر در این سازمان صادر می شود.

نکته جالب دیگر در این بخشنامه آن است که در پایان بخشنامه حسن صالحی معاون وزیر جهادکشاورزی، تاکید شده است که میزان مجاز خاویار همراه مسافر، حداکثر 125 گرم خواهد بود.



اطلاعیه منتشره در سایت گمرک

این در حالی است که اطلاعات رسمی منتشره در سایت گمرک کشورمان و برخی سفارتخانه های ایران در کشورهای دیگر، این رقم را 1 کیلوگرم اعلام کرده است و مشخص نیست چگونه و به صورت ناگهانی، این رقم به حدودا یک هشتم کاهش یافته است.

منبع:صبحانه 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار