تولید حسگری آزمایشگاهی جهت اندازه‌گیری متفورمین

محققان دانشگاه رازی کرمانشاه، نمونه‌ی آزمایشگاه حسگری را طراحی کردند که از گزینش پذیری و حساسیت بالایی برخوردار است.

محمد باقر قلی‌وند عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان  گفت: حسگر طراحی شده در اندازه گیری داروی ضد دیابت (متفورمین) در نمونه قرص این دارو و همچنین نمونه‌های ادرار و خون به عنوان نمونه‌های حقیقی، عملکرد بسیار رضایت بخش داشته است. از آنجایی که متفورمین پر مصرف‌ترین داروی ضد دیابت است اندازه‌گیری آن بسیار حائز اهمیت است.الکترودی از جنس خمیر کربن با ترکیب سیلیکایی متخلخل نانو ساختار که با استفاده از یون‌های مس عامل دار شده، اصلاح شده است.

وی ادامه داد: این حسگر با یک روش نسبتا ساده و بدون نیاز به فرآیندهای پیچیده‌ آزمایشگاهی ساخته شده است. علاوه بر این به دلیل حساسیت بسیار بالا و گزینش پذیری مطلوب امکان اندازه‌گیری داروی ذکر شده را با هزینه‌ی کم امکان پذیر می‌کند. عدم نیاز در به کارگیری مواد شیمیایی با سمیت بالا و آلایندگی زیاد در اندازه‌گیری دارو از دیگر مزایای استفاده از این حسگر است.

قلی‌وند تصریح کرد: ابتدا سیلیکای متخلخل با ساختاری در ابعاد نانو سنتز شد که این ساختار در نهایت با یون‌های مس عامل دار و جهت اصلاح الکترودهای خمیر کربنی استفاده شد در ادامه الکترود اصلاح شده جهت اندازه‌گیری داروی ضد دیابت متفورین در نمونه قرص این دارو و همچنین در نمونه‌های ادرار و خون مورد استفاده قرار گرفت. 


انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار