اصفهان؛

به کارگیری سیستم ردیابی وتخمین ترکیب شیمیایی موادورودی کوره قوس الکتریکی

بابه کارگیری سیستم ردیابی بهره گيري صحيح از کنترل دايناميک شارژ و دسترسي به اطلاعات دقيق موادودرنتيجه، محاسبه پيوسته ميزان آهن اسفنجي و مواد سرباره ساز (آهک و دولوميتکلسينه) فراهم شد.

به کارگیری سیستم ردیابی وتخمین ترکیب شیمیایی موادورودی کوره قوس الکتریکیبه گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، احسان مقدس کارشناس فرآيند فولادسازي و ريخته گري مداوم فولادمبارکه داد و گفت: براي بهره گيري صحيح از امکان کنترل دايناميک Dynamic شارژ مواد ورودي به کوره هاي قوس الکتريکي، لازم است که اطلاعات دقيق موادورودي به کوره در دسترس باشد، تا به صورت پيوسته ميزان آهن اسفنجي و موادسرباره ساز (آهک و دولوميت کلسينه) محاسبه گردد.

وي با بيان اينکه مواد اوليه از طريق سه نوار به فولادسازي وارد ميشوندافزود: در حال حاضر فقط بر روي دونوار، نمونه گير نصب شده و به صورت خودکارضمن نمونه گيري از مواد، آناليز شيميايي آنها در سيستمهاي اطلاعاتي ثبت مي گردد، اين در حاليست که تا پيش از اين، از دو نوار که داراي نمونه گيرخودکار ميباشند نيز، فقط اطلاعات يکي از آنها به سيستم سطح 2 اتوماسيون کوره هاي قوس ارسال مي شد و مبناي محاسبات مذکور قرار مي گرفت.

کارشناس فرآيند فولادسازي و ريخته گري مداوم ادامه داد: از آنجا که آهناسفنجي ارسالي يکي از نوارها از مبدا واحد احيا مستقيم شهيد خرازي ارسال ميگردد، کيفيت و ترکيب شيميايي آن با محصول آهن اسفنجي واحد احيا مستقيمشماره يک به دليل استفاده از گندله متفاوت، بسيار متفاوت است، فلذا عملاًاستفاده از کنترل شارژ دايناميک کوره ها بدون اطلاع دقيق از ترکيب شيميايي،مخصوصاً بر روي کوره هايي که بيشتر از آهن اسفنجي شهيد خرازي استفاده ميکنند، غير ممکن بود. از اين رو در سيستم جديدبراي حل اين مشکل،مواداوليه از مبدأ تا هر يک از بين هاي مربوط به هر يک از کوره هاي قوسالکتريکي رديابي شده و با توجه به ميزان و ترکيب شيميايي مواد قبلي موجوددر مخازن و مقدار و آناليز موادي که در مرحله بعد اضافه شده است، آناليزنهايي مواد موجود در آن سيلو دقيقاً تخمين زده مي شود، لذا امکان پيش بينيميانگين ترکيب شيميايي شارژ شده به هر کوره در هر زمان و ترکيب شيميايي ذوبو سرباره و کنترل دايناميک شارژ کوره هاي قوس به صورت پيوسته جهت دستيابيبه ترکيب دلخواه ذوب و سرباره ميسر مي گردد.

وي در خصوص مزاياي به کارگيري کنترل دايناميک شارژ کوره هاي قوس الکتريکي تصريح کرد: با استفاده از اين روش، مي توان ضمن مصرف بهينه مواد و نه بيشاز حد، از شرايط مناسب ذوب و سرباره در کوره هاي قوس اطمينان حاصل کرد. لذابا افزايش به کارگيري آن مي توان مصارف مواد سرباره ساز، انرژي الکتريکي،مواد نسوز، الکترودهاي گرافيتي و ... را به حداقل کاهش داد.

انتهای پیام/پ

برچسب ها: سیستم ، مواد ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.