نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

بانک‌ها به دنبال بنگاه‌داری نباشند

حجت‌الاسلام ناصری به مناسبت روز بانکداری اسلامی گفت: قانون بانکداری اسلامی بر اساس مکتب اقتصادی اسلامی و در راستای حمایت از تولید،‌ خدمات و تجارت تنظیم شد اما متاسفانه برخی اوقات عملیات بانکی به صورت سوری و با جعل اسناد اجرا می‌شود.

حجت‌الاسلام علی اکبر ناصری عضو کمیسیون اصناف مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به دهم شهریور، روز بانکداری اسلامی اظهار داشت: قانون بانکداری اسلامی بر اساس مکتب اقتصادی اسلام و در راستای حمایت از تولید،‌ خدمات و تجارت تنظیم شده است.

وی افزود: اگر قوانین چهارچوب‌ها و سیاست‌های اقتصادی اسلام به درستی رعایت شود باعث رونق اقتصادی، کنترل تورم، رشد اقتصادی،‌تعادل عرضه و تقاضا و جلوگیری از سوء‌ استفاده‌ها خواهد شد.

عضو کمیسیون اصناف مجلس با اشاره به انواع عقود بانکداری اسلامی شامل مضاربه، مشارکت مدنی، فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، قرض‌الحسنه، جعاله و سلف بیان داشت: سلف به این معنی است که شخص باغ یا مزرعه‌‌ای دارد و چند ماه مانده به برداشت محصول، آن را پیش فروش می‌کند.

حجت‌الاسلام ناصری ادامه داد: اسلام با قرارداد سلف، برای محصول پیش از برداشت مشتری لحاظ کرده تا پولی که در اختیار تولید کننده قرار می‌گیرد، کمک برای مراحل داشت و برداشت محصول باشد.

وی با بیان اینکه «گاهی عملیات بانکی به صورت سوری، با فاکتورسازی و جعل اسناد انجام می‌شود» توضیح داد: گاهی اوقات شخصی که باغ یا زمین کشاورزی دارد بدون آنکه کشت و کاری صورت گرفته و محصولی در کار باشد به عنوان سلف پولی را دریافت می‌کند.

عضو کمیسیون اصناف مجلس مشارکت مدنی و فروش اقساطی را بهترین راه برای خانه‌دار شدن افراد دانست و بیان کرد: در این نوع قرار داد بانکداری اسلامی بانک به عنوان سرمایه گذار پولی را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا خانه‌ای ساخته شود که در نتیجه بانک در خانه ساخته شده شریک می‌شود و سهم خود را به صورت اقساطی و با سود عادلانه آن شخص می‌فروشد.

وی با بیان اینکه «در نیتجه مشارکت مدنی یک کار تولیدی انجام می‌گیرد و واقعا خانه‌ای ساخته می‌َشود» تاکید کرد: در این شرایط هم به ساخت و ساز کمک می‌شود و هم افراد با پرداخت 20 درصد سود صاحب خانه می‌شوند و این در حالیست که سایر سازندگان مسکن حتی قیمت را تا دو برابر هم محاسبه می‌کنند.

حجت‌الاسلام ناصری در خصوص قرارداد مضاربه به عنوان یکی از عقود بانکداری اسلام گفت: در این نوع قرارداد به عنوان مثال بانک پولی را در اختیار یک مغازه‌دار می‌گذارد تا اجناسی را برای فروش تهیه کند که از این طریق هم کالاهای مورد نیاز مشتری تامین می‌شود و هم فروشنده سود می‌برد و سپس سهم سود بانک را می‌پردازد.

عضو کمیسیون اصناف مجلس تاکید کرد: بانک‌ها نباید به دنبال بنگاه‌داری باشند و با ایفای نقش رابط بین قشرهای مختلف مردم پول را در اختیار فعالان اقتصادی برای تولید و سایر فعالیت‌های اقتصادی سالم قرار دهند.

وی در خصوص آیات مربوط به مباحث اقتصادی اسلامی بیان کرد: در آیات 265 و 276 تا 279 سوره بقره، 39 سوره روم و 130 سوره آل عمران به فضلیت قرض‌الحسنه و مذمت ربا پرداخته شده و همچنین 161 سوره نسا 18 سوره حدید و 17 سوره تغابن نیز به این موارد اشاره شده است.

حجت‌الاسلام ناصری در پایان با بیان اینکه روایات بسیاری نیز در خصوص عقود اسلامی از معصومین(ع) نقل شده خاطرنشان کرد: به عنوان مثال حضرت رسول فرمود: «بهترین کارها آن است که برادر مومن خویش را خوشحال سازی یا قرض او را بپردازی».







انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار