طراحی سازه‌های نانو‌کامپوزیتی با دوام بسیار بالا

محققان ایرانی با همکاری محققانی از هنگ‌کنگ به بررسی رفتار مکانیکی سازه‌های متشکل از نانو‌کامپوزیت‌ها پرداختند.

محمد رفیعی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این تحقق به‌طور عمده بررسی تأثیر نانولوله‌های کربنی تک ‌جداره و چند‌ جداره بر روی بازده و عملکرد رفتار دینامیکی غیر خطی سازه‌های ساخته شده از نانو‌کامپوزیت‌های چند مقیاسی مد نظر قرار گرفت.

وی ادامه داد: هدف از انجام این کار تحقیقاتی شبیه‌سازی رفتار دینامیکی غیر خطی سازه‌های متشکل از نانو‌کامپوزیت‌های چند مقیاسی بوده است. این بررسی‌ها منجر به طراحی سازه‌های نانو‌کامپوزیتی با خاصیت استحکام و دوام بالاتر، وزن کمتر و در نتیجه بهبود رفتار غیر خطی و پیچیده‌ی سازه در برابر بارگذاری‌های مختلف خواهد شد. لذا با چنین نتایجی می‌توان هزینه‌ی ساخت نمونه اولیه را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

رفیعی بیان کرد: بخشی از یافته‌ها نشان می‌دهد که کمی افزایش درصد نانولوله‌های کربنی، باعث بهبود قابل ملاحظه‌ی رفتار مکانیکی و در نتیجه پاسخ دینامیکی غیر خطی سازه می‌شود. این نتایج همچنین حاکی از این است که تأثیر نانولوله‌های کربنی تک جداره بسیار بیشتر از نانولوله‌های کربنی چند جداره است. از طرفی استفاده از این نانوکامپوزیت‌ها در سازه‌هایی با ضخامت بالا کار‌آمدی بالاتر خواهند داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار