همایش ملی انیمیشن ایران بدون حضور ایوبی برگزار شد

دومین همایش ملی انیمیشن ایران با تجلیل از علی اکبر صادقی، طراح و انیماتور پیشکسوت سینمای ایران آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، دومین همایش ملی انیمیشن ایران صبح امروز چهارشنبه یازدهم شهریورماه با حضور محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، علیرضا قاسم‌خان دبیر دومین همایش ملی انیمیشن، روح الله حسینی مدیر عامل مدرسه ملی سینما و جمعی از فیلم سازان انیمیشن در جزیره کیش برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علیرضا قاسم‌خان دبیر دومین همایش ملی انیمیشن ایران با اشاره به این که این همایش پس از هفت سال وقفه بار دیگر برگزار می شود، گفت: دومین همایش ملی انیمیشن ایران را در شرایطی برگزار می کنیم که هفت سال از برگزاری اولین دوره آن می گذرد. در این هفت سال هنر - صنعت انیمیشن فراز و نشیب های بسیاری به خود دیده است که یکی از مهم ترین فراز و فرودهای آن، چرخه تولید و پخش این هنر است که همواره دچار مشکلات جدی بوده و ما در این همایش به دنبال راهکار و چاره جویی آن هستیم.

وی افزود: همایش ملی انیمیشن در بخش رویکرد تحقیقاتی و پژوهشی محورهایی را مطرح کرده که قرار است از مجموع محورها و بحث ها و گفتگوهایی که مطرح می شود، مشکلات هنر انیمیشن در حوزه تولید و پخش مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: برگزاری ۷ کارگروه با سرفصل های مشخص در این همایش به عنوان سندی راهبردی برای حل مشکلات این هنر - صنعت خواهد بود. در این همایش سوالاتی مطرح می شود که پاسخ این سوالات از سوی اساتید حاضر در همایش داده می شود و از دل پاسخ های مطرح شده فضای تازه ای برای فعالیت های انیمیشن مطرح می شود. بخش عمده ای از این پاسخ ها در آینده در حوزه انیمیشن سازی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه این مراسم روانبخش صادقی مدیر عامل «آسیفا» درباره برگزاری دومین همایش ملی انیمیشن ایران گفت: در اولین همایش انیمیشن ایران که ۷ سال پیش برگزار شد، ایده های نابی مطرح کردیم و بنا را بر این گذاشتیم تا بار دیگر انیمیشن ملی ایران را براساس داشته های فرهنگی خود تعریف کنیم.

وی ادامه داد: اما بعد از وقفه ای طولانی که در برگزاری همایش رخ داد و همچنین تغییر و تحولاتی که در این هنر - صنعت در ایران و جهان اتفاق افتاد، سرفصل هایی تعریف انیمشن ملی تغییر کرد و بنا داریم در دومین همایش ملی انیمیشن آسیب شناسی ترتیب دهیم تا به تعریف جدیدی از این هنر - صنعت برسیم.

صادقی تاکید کرد: در این همایش بحث و نظرهای آکادمیک مطرح می شود که یکی از مهمترین سرفصل های آن بررسی حلقه اتصال تولید و مدیریت است. در واقع از دل کارگروه هایی که برگزار می کنیم مباحثی به دست می آید که در اختیار مدیریت و سیاست گذاران قرار می گیرد تا راهکارهای لازم برای آینده انیمیشن ایران در نظر گرفته شود. در واقع می خواهیم نقاط کور و کمرنگ در حوزه فعالیت های هنر انیمیشن در ایران را پیدا کنیم.

وی متذکر شد: امیدوارم مدیریت کلان سینما برنامه ریزی که در حوزه انیمیشن می کند، برنامه ریزی ۱۰ ساله باشد تا در این مدت به تعریف واقعی انیمیشن ملی ایران برسیم. معتقدم این همایش ها موجب می شود در مسیر درستی حرکت کنیم.

مدیر عامل «آسیفا» با گله از حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی گفت: حجت الله ایوبی سال ۱۳۹۴ را سال توجه به تولید انیمیشن عنوان کرد اما این اعلام از سوی مدیریت کلان سینما تنها در حد نامگذاری باقی ماند و هیچ گاه شاهد حضور حجت الله ایوبی در شورای سیاست گذاری های انیمیشن نبودیم و هیچ گاه نیز حمایت عملی از سوی سازمان سینمایی برای هنر انیمیشن صورت نگرفته است.

وی در پایان صحبت هایش گفت: کمترین انتظار اهالی انیمیشن سینمای ایران این بود که حجت الله ایوبی در این مراسم حاضر می شد و به صحبت های ما گوش می داد.

محمد مهدی طباطبایی نژاد مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در ادامه مراسم عنوان کرد: انیمیشن ایران هنر - صنعتی است که ششمین دهه از عمر خود را در ایران می گذراند ولی متاسفانه باید بگویم این هنر - صنعت در ایران مانند پیرکودکی است که هنوز به بلوغ نرسیده و در مقایسه با هم‌سالان خود در کشورهای دیگر، عقب مانده است. اگرچه من منکر توانمندی های این هنر - صنعت در ایران نمی شوم اما معتقدم فاصله طولانی تا نهایت مطلوب داریم.

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پاسخ به گله مندی روانبخش صادقی مبنی بر غیبت رییس سازمان سینمایی در این همایش گفت: واقعیت این است که حجت الله ایوبی پیگیر و مسبب برگزاری دومین همایش ملی انیمیشن ایران بوده است. ایوبی سال ۹۴ را با تمرکز جدی بر سینمای ایران به عنوان سال انیمیشن نامید و به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ماموریت داد که به طور متمرکز بر هنر - صنعت انیمیشن نظارت کند.

وی یادآور شد: ایوبی قصد داشت در این همایش شرکت کند اما به دلیل رفت و آمدهایی که در این چند روز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پاسخگویی به پاره ای از مسائل در مجلس شورای اسلامی دارد، مجبور شد برای برگزاری جلسه ای فوری در تهران بماند و از سفر به دومین همایش ملی انیمیشن ایران بازماند.

این مدیر سینمایی با بیان اینکه ایوبی به دنبال جذب بودجه برای هنر انیمیشن است، گفت: واقعیت این است که حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی امسال دنبال این بود که ۵۰ میلیارد از هیات دولت بگیرد و وارد سینمای انیمیشن کند، اما باید با خودمان صادق باشیم و این سوال را مطرح کنیم که آیا این ۵۰ میلیارد می تواند موجب رشد سینمای انیمیشن شود؟

وی ادامه داد: به اعتقاد من این ۵۰ میلیارد پول خوبی است که وارد سینمای انیمیشن می شود، اما به دلیل رشد ناهمگون در زیرساخت های هنر انیمیشن به توسعه یافتگی در این عرصه دست پیدا نمی کنیم.

وی در پایان صحبت های خود با اشاره به اینکه همایش ملی انیمیشن به شکل دوسالانه برگزار می شود، گفت: افق و چشم‌انداز خوبی را برای هنر انیمیشن ترسیم کرده ایم و بنا داریم با برگزاری این همایش به شکل دوسالانه اتفاق های خوبی را برای این هنر - صنعت رقم بزنیم.

پس از پایان صحبت های مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، علی اکبر صادقی پیشکسوت انیمیشن به پاس یک عمر فعالیت در این عرصه مورد تقدیر قرار گرفت.

صادقی ضمن تشکر از برگزاری این بزرگداشت گفت: واقعیت این است که من پیر شده ام و باید میدان را به جوانان سپرد. من مطمئن هستم سپردن سکان هنر انیمیشن به جوان ها بهترین کار است و این هنر طی سال های آینده رشد قابل توجهی خواهد داشت.

وی در پایان تاکید کرد: هنر سه مرحله دارد. مرحله اول صنعت است و مرحله دوم هنر و آخرین مرحله خلاقیت که باید هر سه فاکتور را در ساخت فیلم های انیمیشن به کار گرفت اما موضوع مهم در هنر انیمیشن این است که فیلمسازان جوان عاشقانه کار کنند به این معنا که دو خط موازی هرگز به هم نمی رسند مگر اینکه عاشق هم شوند که به یک نقطه برسند و آن نقطه عشق است. جهان از همین نقطه یعنی عشق آغاز می شود بنابراین باید عاشق این هنر بود.

در پایان این مراسم فیلم «گلباران» که متعلق به ۳۷ سال پیش و از ساخته های علی اکبر صادقی است برای حاضران در سالن دومین همایش ملی انیمیشن ایران نمایش داده شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار