کرمان؛

فرزندان خود را متناسب با شرایط امروز تربیت کنید

یک دکتر روان‌شناس کودک، فرزندپروری را یک هنر و خلاقیت دانست و گفت: فرزندان خود را متناسب با شرایط امروز تربیت کنید و مقایسه با روش تربیت گذشته جایز نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، خانم دکتر جعفری با بیان این‌که پیش‌رفت امکانات در دنیای امروز، شهروندان را دچار سردرگمی و مشکل کرده است، گفت: امروزه پیش‌رفت تکنولوژی باعث کم‌تر شدن تمرکز کودکان و گرایش بیش‌تر آن‌ها به بازی‌های فردی شده و دغدغه‌ی والدین امروز ما را افزایش داده است .


وی افزود: خود ما هستیم که دنیای کودکی فرزندان‌مان را می‌سازیم؛ اولین پله برای سازندگی کودکان، خانه‌ا‌ی سالم است که ستون‌های آن سالم و نقش‌ها در آن مشخص باشد.


وی گفت: امروزه پرستارهای الکترونیکی، جایگزین والدین شاغل شده است که باعث کم‌تر شدن ارتباط کودکان با هم‌سالان خود می‌شود.
دکتر جعفری تغذیه را یکی از عوامل مهم رشد کودک دانست و بیان کرد: اگر ما اولین پله برای سلامت کودک‌مان یعنی تغذیه را درست برداریم و مطمئن باشیم فرزندمان از لحاظ جسمی سالم است، می‌توانیم قدم‌های بعدی تربیتی را نیز برداریم.
وی افزود: خوردن تنقلاتی مانند چیپس، پفک نوشابه و انواع شکلات‌ها، بچه‌ها را بیش از اندازه پر تحرکت کرده و قدرت تمرکز و حافظه‌ی آن‌ها را پایین می‌آورد که می‌توان خوردنی‌هایی مانند کشمش، سیب‌زمینی آب‌پز و انواع میوه‌های خشک‌شده را جایگزین آن‌ها کرد تا سلامتی جسمی فرزندان به خطر نیفتد.


این متخصص، غذای روح و ذهن کودکان‌ را کتاب دانست و گفت: سخن گفتن فرزندان، فقط با صحبت کردن و کتاب خواندن رشد پیدا کرده و مهارت ارتباطی آن‌ها را افزایش می‌دهد.


جعفری افزود: اگر برای کودکی خوب کتاب خوانده شود، خوب فکر کردن، خوب گوش کردن و خوب حرف زدن را می‌آموزد.
وی ادامه داد: خانواده بر روی دو ستون پدر و مادر بنا شده است، قرار نیست همه بهترین باشیم، باید با همین داشته و امکانات زندگی کنیم و به جای افسوس خوردن برای نداشته‌ها از اکنون خود استفاده کنیم.


جعفری با بیان این‌که کودکان خود را همان‌گونه که هستند باور کنیم، گفت: هیچ‌وقت از کودکان خود نخواهیم شخص دیگری باشند؛ این‌گونه اعتمادبه‌نفس کودک افزایش پیدا کرده و کودک به خود می‌بالد.


وی افزود: در محبت کردن و دوست داشتن کودکان هم نباید افراط و زیاده‌روی کرد؛ بلکه باید محبت را همانند یک حساب پس‌انداز نگه داشته و به‌موقع برای فرزندان خود خرج کنیم.


جعفری ادامه داد: قانون گذاری و نظم را باید از خانه و خانواده شروع کرد و باید فرزندان را مسئولیت‌پذیر تربیت کرد تا در آینده بتوانند با مسئولیت‌های بزرگ‌تر مواجه شوند.

وی با بیان این‌که رابطه‌ی پدر و مادر با یک‌دیگر نقش به‌سزایی در تربیت فرزندان دارد، گفت: به خصوص پدر ها اگر رابطه‌ی خوبی با دختران خود داشته باشند، می‌توان مطمئن بود که این دخترها در آینده کشش به مردهای خارج از خانه نخواهند داشت


جعفری ادامه داد: هم‌چنین هرچه پدرها رابطه‌ی بهتری با پسرهای خود داشته باشند، الگوپذیری آن‌ها از پدر بیش‌تر خواهد شد


دکتر جعفری‌صدر با بیان این‌که قانون و احترام گذاشتن به قانون را از خانه و خانواده‌ی خود شروع کنیم، گفت: خانواده، در احترام به حقوق دیگران، نگذاشتن زباله در خیابان، صرفه‌جویی و عبور نکردن از چراغ قرمز، الگوی خوبی برای فرزندان است و همیشه قدردانی و شکرگذاری را به فرزندان خود آموزش دهیم.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: فرزندان ، شرایط ، تربیت ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.