خبرهای خوش از قطارهای حومه‌ای برای شهرهای بزرگ

وزیر راه و شهرسازی در فاصله از چند روز پس از اعلام قطارهای حومه ای به عنوان اولویت نخست دولت در برنامه های ریلی، از راه آهن حومه ای شهر قدس – تهران رونمایی کرد تا جدیت خود در پیگیری این اولویت را نشان دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آخوندی در طول ماه های گذشته بارها اعلام کرده که تبدیل کردن راه آهن به عنوان نخستین انتخاب مردم در مسافرت در کنار فرهنگ سازی نیاز به فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم دارد و در این میان قطعا حضور قطار در برنامه های سفرهای روزانه ساکنان مناطق حومه ای کلان شهرهای می تواند اهمیت بسیاری داشته باشد.

وزیر راه معتقد است با توجه به تجربه کشورهای غربی که با توجه به رساندن امکانات لازم زندگی و وسایل حمل و نقل حومه شهرها را محیطی آرام و خوش نشین تبدیل کرده، در ایران نیز باید برای نقاط حومه ای شهر بیشترین امکانات فراهم شود.

در این راستا در طول ماه های گذشته بحث احیای دوباره قطارهای حومه ای در دستور کار قرار گرفته و هرچند هنوز ردیف دقیق منابع اعتباری در نظر گرفته برای آنها مشخص نیست اما در نقاط حومه ای تهران فعال شده است.

در این بین هرچند وعده افتتاح نخستین قطار حومه ای به شهریور 95 بر می گشت اما فراهم بودن زیرساخت ها در شهر قدس باعث شد وزیر راه عملا یکی از نخستین قطارهای حومه ای فعال در کشور را در حدفاصل شهرقدس تهران افتتاح کند. قطاری که طبق اعلام وزارت راه و شهر سازی در فاصله 31 دقیقه این مسافت را طی می کند و در حال حاضر به بیش از صد هزار مسافر سرویس دهی می کند.

البته وزیر راه را از این نیز فراتر گذاشته و خبر از چهار خطه شدن سه محور اصلی ورودی ریلی به پایتخت راه داده است.

کرج، قم و گرمسار سه شهری هستند که به منظور فراهم آوردن امکانات زیرساختی قطارهای حومه ای در آینده نزدیک چهار خطه خواهند شد و در صورت رسیدن امکانات لازم در فهرست شهرهایی قرار می گیرند که از طریق ریل با سرعت سیر بالا به پایتخت متصل می شوند.

البته طرح قطارهای حومه ای بناست به تهران خلاصه نشود و در مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز نیز پیگیری شود اما به نظر می رسد بعد جمعیت حومه تهران باعث شده، حومه نشینان پایتخت در راس این فهرست جای گیرند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار