دکتر سرافراز در مراسم نکوداشت مستندسازان:

ما باید برای احیای مستند از تجارب پیشکسوتان استفاده کنیم

مراسم تجلیل از بزرگان مستند ایران در سالن همایش‌های صدا و سیما با حضور دکتر سرافراز و جمعی از مدیران و مستندسازان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم نکوداشت مستندسازان با حضور محمد سرافراز رئیس رسانه ملی، علی اصغر پورمحمدی معاون سینما رضا پورحسین قائم مقام سیما محمد احسانی مدیر شبکه یک و جمعی از هنرمندان به منظور تجلیل از بزرگان مستند و رونمایی از گنجینه سینمای مستند ایران در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

آغازگر این مراسم طنین سرود ملی جمهوری اسلامی ایران بود. اجرای این مراسم را ناصر طهماسب بر عهده داشت.

لازم به ذکر است اجرای این برنامه سخنرانی مسئولین و اهدای جوایز به شکل یک فیلم مستند که از قبل ضبط شده بود در سالن پخش شد.

دکتر سرافراز رئیس رسانه ملی به روی سن رفت و گفت: این ابتکاری که شبکه مستند در برگزاری مراسم به خرج داده است قابل تقدیر است زیرا هم یک ابتکار محسوب می‌شود و هم صرفه جویی در وقت و گزیده گویی در صحبت‌ها و تقدیرها است. البته این تقدیرها به شکل مجازی بوده و حقیقی نبوده است و مرا به یاد فضای مجازی انداخت جایی که در حال رقابت با جهان حقیقی است 

سرافراز در ادامه گفت: لازم است در مورد مستند به چند نکته اشاره کنم، یک مستند باید با همه انواع خود احیا شود یعنی با همه گونه های مختلف که برای تولید یک برنامه مستند نیاز است به همین دلیل شبکه مستند را به یک شبکه تولیدی ارتقاء می‌دهیم، مورد دوم ،یکی از تعاریفی که از مستند به ذهن من می‌رسد این است،مستند کشف حقیقت از طریق طرح واقعیت است ما وارد واقعیت شده و از آن طریق به حقیقت پی می‌بریم گاهی اوقات برنامه های مستند را با برنامه های ترکیبی اشتباه می‌گیرند یک تفاوت بین مستند و شکل داستانی وجود دارد همچنین یک تشابه این تشابه عبارت است از روایتی که با آغاز و پایان باید وجود داشته باشد یک مستند نباید صرفاً صحنه های بی ارتباط را به هم وصل کند ما در مستند به یک سوژه اعم از انسان، اشخاص مختلف و داستان‌های واقعی عمیق می‌شویم

وی تصریح کرد: برای متفاوت شدن بحث به رسانه های آن طرف دنیا اشاره می‌کنم که در حال حاضر مسئله آوارگان جنگ را در رسانه های خود مطرح می‌کنند اما یک مستند ساز واقعی وقتی در این مسئله عمیق می‌شود در می‌یابد که جنگ در منطقه ما در حدود 4 سال است که وجود دارد پس چرا هم اکنون  این رسانه‌ها موضوع آوارگان را مطرح می‌کنند بنابراین وظیفه مستندسازان نشان دادن حقیقت با هم ابعادش است مستند نیاز به تحقیقات عمیق دارد.

وی عنوان کرد: ما باید برای احیای مستند از تجارب پیشکسوتان استفاده کنیم تا راه برای نسل جدید باز شود زیرا آن‌ها گنجینه های ما در آینده هستند.

وی تاکید کرد: از مستند اولی‌ها حمایت می‌کنیم، از دانشجویان ، غیر دانشجویان و کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند کسانی که به شکل موردی و برنامه ای فعالیت کرده تا در آینده تبدیل به تولید کنندگان با اثرگذاری بالا شوند.

سرافراز بیان کرد: طرح سند ایران یکی از کارهای شبکه مستند است و ما از هم کسانی که وارد این طرح شوند حمایت می‌کنیم. حمایت از تولیدکنندگان آثار فاخر جزء وظایف سیما و شبکه مستند است به این دلیل که تولیدات فاخر ارج قرب پیدا کنند.

وی در پایان گفت: در این جا جا دارد از شهدای خبرنگار رسانه ملی، کسانی که در جنگ ایران و عراق شهید شدند و کسانی که برای ساخت مستند در سوریه حضور پیدا کرده و چه جانبازانی که برای همه ما ارزش بالایی دارند.

علی اصغر پورمحمدی بیان کرد: من قبل از انقلاب مستندساز بودم با دوربین سوپر 8 یک فیلم کوتاه به نام کلکوره یعنی زنی که خشت مال بود ساختم اولین آشنایی من با فیلم کوتاه و مستند در سال 1352 با دیدن فیلم ضامن آهو رخ داد در کل اگر مستند خوبی ساخته شود بسیار بیشتر از فیلم‌های داستانی تأثیرگذار خواهد بود کسانی که می‌خواهند موفق باشند از مستند شروع کنند اثرگذاری در فیلم بسیار مهم است و ما در این زمینه هنوز عقب هستیم چرا که کمبود بودجه داریم اما با ورود آقای تاجیک در شبکه مستند تمام کارها به خوبی انجام می‌شود.

وی افزود: اگر نسل جوان با همت عالی و تلاش زیاد کار کنند هر چند کار آن‌ها کم باشد اما خوب فعالیت کنند موفق خواهند بود ما مستندسازان خوبی داریم که بیکار هستند بنابراین باید تلاش کنیم با جامعه ارتباط بیشتر و بهتری را برقرار نماییم به طوری که مستندسازان شبکه مستند را خانه و مأمن خود بدانند و یقین کنند که در این جا دیده می‌شوند.

امیر تاجیک مدیر شبکه مستند گفت: یکی از دلایل برگزاری مراسم میم مثل مستند دغدغه های رسانه ملی در دوره ریاست جدید مبنی بر برقراری ارتباط با مستندسازان است آرزو می‌کنیم شبکه مستند به خانه مستندسازان تبدیل شود هم اکنون تعداد زیادی از فیلم‌های مستند که در دهه های مختلف ساخته شده‌اند ترمیم و آماده سازی شده و برای پخش آماده می‌شوند همچنین وی از مرحوم صفارلو یکی از کارکنان شبکه مستند یاد کرد.

سعید انبارلویی مدیر آرشیو سازمان صدا و سیما بیان کرد: آرشیو صدا و سیما گنجینه ای با ارزش از فیلم های مستند و سریال‌های مختلف و فیلم‌های سینمایی است که از 40، 50 سال پیش به صورت‌های گوناگون بعد از استفاده در شبکه‌ها در آرشیو نگه داری شده است از 7، 8 ماه گذشته قصد کردیم با آنالیزهای فنی فیلم‌های قدیمی را از نظر کیفی ارتقاء داده تا پشتوانه ای برای فیلم سازان باشد.

وی افزود: با ورود تکنولوژی‌های جدید نسل جدیدی از مستند های با کیفیت بالا را در اختیار مستندسازان قرار می‌دهیم به همین جهت آرشیو وظایف سنگینی را بر عهده دارد فیلم ارزش نگه داری دارد در آینده بعضی از فیلم‌ها را می‌توان به کیفیت‌های بالا رساند و آرشیو به علت قدمت و ارزش تصاویر به جا مانده شبکه مستند را میزبان این تصاویر می‌داند بنابراین باید کاری کنیم تا در داخل کشور جریان جدیدی را برای تولید مستند به راه بیندازیم چرا که شبکه مستند میزبان اصلی این فیلم‌ها است.

در ادامه ناصر طهماسب از مرحوم مرتضی ندایی کارگردان و تهیه کننده مستند و محمدرضا مقدسیان فیلمساز قدیمی سینمای مستند و مرتضی آوینی سازنده مستند روایت فتح یاد کرد.

وی ادامه داد:امشب قرار است از بزرگان مستند به گنجینه نام آن‌ها دعوت کنیم اما در اقدامی مبتکرانه شبکه مستند خودش به خدمت آن‌ها رسیده و از آن‌ها تقدیر و به عمل آورده است

در ادامه امیر تاجیک عنوان کرد:نام‌های بزرگ در سینمای مستند ایران کم نیستند اما در زمان تهیه این فیلم شرایط به وجود نیامد تا در خدمت بزرگانی چون ناصر تقوایی، پرویز کیمیابی، کامران شیردل، منوچهر تیار، مرتضی شعبانی و وحید چاووش باشیم.

در ادامه مراسم از خسرو سینایی، محمدرضا اصلانی، حسین ترابی و محمدعلی فارسی تقدیر به عمل آمد و هریک بعد از دریافت هدایای خود صحبت های را درباره مستند مطرح کردند.

خسرو سینایی گفت: من معتقدم بیننده سینما مطالب فیلم را تشخیص داده و باید آن‌ها را باور کند سینمای مستند به من آموخت که چگونه صحنه را بسازم که قبل از هر چیز برای خودم باورپذیر باشد سینما مانند ابزاری است که ذهنیت فیلم ساز به وسیله آن و این که چه طور از آن استفاده کند می‌تواند به او کمک کند اولین چیزی که برای کسی که کار هنری می‌کند لازم است کشف خودش است من با سینما عالی زندگی کردم با تمام رنج‌هایش و پستی بلندی‌ها یک نکته را تشخیص می‌دهم که سینما فرصت نداد من خالی زندگی کنم

وی تاکید کرد: تا لحظه آخر کوشش می‌کنم که فیلم مد نظر خود را بسازم سپس امیر تاجیک تندیسی را که صلوات خاصه امام رضا روی گوشه ای از آن نوشته شده بود را به خسرو سینایی اهدا کردند.

حسین ترابی گفت: بسیاری تصور می‌کنند من فقط فیلم برای آزادی را ساخته‌ام در حالی که فیلم‌های دیگری چون الاکلنگ، مشهد مقدس و ایمان را نیز در کارنامه کاری خود دارم.

وی افزود: فیلم برای آزادی به این دلیل مورد توجه مردم قرار گرفت که همه مردم در آن حضور داشتند من قصد داشتم این فیلم عاملی برای آشتی مردم با سینما شود اما این فیلم 25 سال توقیف شد.

ترابی گفت: تقاضا می‌کنم این فیلم‌ها برای جوانان و فیلم‌سازان جوان و مدیران نمایش داده شود تا سوژه‌ها به تکرار نرسند.

در ادامه مراسم ناصر طهماسب حضار را به تماشای فیلم مستندی با موضوع اجرای موسیقی کرد و گفت: که این مستند خود گنجی از مستندهای ما است. صاحب این اثر بیمار است و برای درمان در خارج از کشور به سر می‌برد.منوچهر تیار سازنده این مستند بود.

محمد علی فارسی بیان کرد: زمانی که شبکه مستند راه اندازی شد بسیار ذوق زده شدیم در این 35 سالی که در عرصه مستندسازی فعالیت می‌کنم این اولین بار است که یک مدیر به دفتر من آمده باید بگویم در حال حاضر با دیدن شما خستگی آدمی از تن او به در می‌رود.

فارسی بیان کرد: چقدر خوب است ما از گنجینه‌ها حمایت کنیم تا برای نسل‌های بعدی باقی بمانند.

هنرمند بعدی محمدرضا اصلانی بود که بعد از دریافت جوایز خود عنوان کرد: مشکلات مستندسازان مانند تنگناهای مالی،تنگناهای ذهنی را نیز به وجود می‌آورد در حال حاضر مشکل اساسی نداشتن جهت است سینمای انگلیس شکسپیر را دارد مادر آثار انگلیسی شاهد جای پای او هستیم اما ما با داشتن بزرگان متعدد جا پایی از اندیشه های آن‌ها را مشاهده نمی‌کنیم نمی‌توانم خود را یک مستندساز بدانم من به مستند دراماتیک فکر می‌کنم.

وی ادامه داد: ما در ساخت مستند احتیاج به تفسیر اطلاعات داریم و باید تاریخ ایجاد کنیم ، ایجاد تاریخ یعنی نگاه به آن چه که اتفاق افتاده است

گفتنی است قبل از برگزاری مراسم امیر تاجیک از خانواده  شهید مستندساز ، هادی باغبانی تقدیر کرد. هادی باغبانی مستندسازی است که در سوریه توسط تروریست‌های تکفیری  جبهه النصره به شهادت رسید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار