حرفه جدید ناتماشاگر همه را نگران کرد!

سعید پورصمیمی گفت: بعد از اینکه نابازیگران جای بازیگران در سینما را گرفتند، آن هم با توجه به استعدادهای جوانی که آتل و باطل هستند، حالا نگران ناکارگردان، نامنتور و ناتماشاگر هستم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم نکوداشت هفدهمین جشن خانه سینما شب گذشته با حضور مدیران و چهره‌های شناخته شده سینمایی در ایوان شمس برگزار شد.
 
در ابتدای مراسم بعد از صحبت‌های همایون اسدیان و سیدرضا میرکریمی و همچنین تقدیر از وزیر کار و رفاه اجتماعی نوبت به اجرای مراسم نکوداشت از سعید پورصمیمی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون رسید که به همین منظور فاطمه معتمدآریا، امین تارخ و آتیلا پسیانی برای اهدای لوح و تندیس مورد نظر به روی صحنه حاضر شدند.
 
فاطمه معتمدآریا طی سخنانی که تقریبا با انتقاد هم همراه بود گفت: خیلی ممنون که بنده را به آقایی قبول کردید، چون حرف‌ها آنقدر مردانه است که خوشحال شدم بنده را هم به روی صحنه دعوت کردید.
 
امین تارخ نیز گفت: خوشحالم که بعد از سال‌ها سعید پورصمیمی پذیرفت که برای او بتوانیم مراسم بزرگداشتی را برگزار کنیم. به دلیل اینکه خیلی سخنور نیستم متنی را از قبل آماده کردم که آن را برایتان می‌خوانم.
 
«در باب سعید پورصمیمی سخن گفتن آسان نیست. اولین باری که با سعید پورصمیمی روبرو شدم برمی‌گردد به سال‌های 51 و 52.»
 
وی با اشاره به اینکه در نمایشی با پورصمیمی هم‌بازی شده است، گفت: در سینما نیز این همکاری تکرار شد و باعث افتخار من است که در دلشدگان با وی همبازی بودم. چه می‌توان گفت در مورد یک شخصیت هنرمند که 5 سیمرغ بلورین، حرفه‌ای‌ترین جایزه سینما را از آن خود کرده و چه می‌توان گفت در مورد یکی از درخشان‌ترین بازی‌های ماندگار او در «ناخدا خورشید».
 
تارخ در ادامه در بخشی از متنی که آماده کرده بود درباره این بازیگر پیشکسوت گفت: او سخت نیست اصیل است و اهل اصول. باج نمی‌دهد، کوتاه نمی‌آید، سازش نمی‌کند، با غلط‌های رایج کنار نمی‌آید. دوستان او سخت نبوده و نیست. شرایط آنقدر سهوا سهل و بی‌مقدار می‌شود که اصالت شخصیت سعید و اصولی که در حرفه می‌شناسد مانع از سازش با بی‌مقداری رایج می‌گردد. از این رو بزرگوار ما سختی نیست. اصیل است و سازش‌ناپذیر با آنچه که زشت است و زشتی است.
 
آتیلا پسیانی دیگر بازیگری بود که در مورد سعید پورصمیمی صحبت کرد و گفت: آشنایی منم با وی به سال 1346 برمی‌گردد زمانی که من 10 سال بیشتر نداشتم. در همان زمان افتخار پیدا کردم در کنار او به روی صحنه تئاتتر بروم. در حقیقت اولین باری بود که یاد می‌گرفتم چراکه او همواره معلم من بوده است. شاید این موضوع را خودش نداند. چیزهای زیادی از سعید پورصمیمی یاد گرفتم. او همواره در فعالیت‌های صنفی حضور پررنگی داشته است. انجمن خانه بازیگران که تشکیل نمی‌شد مگر اینکه سعید پورصمیمی برایش بسیار زحمت کشید. امروز افتخار می‌کنم که همکار این بازیگر قلمداد بشوم.
 
معتمدآریا نیز در ادامه درباره این بازیگر پیشکسوت گفت: در سال‌های بسیار دور با خواهر سعید پورصمیمی همکلاس بودم و زمانی که وی جزو بهترین بازیگران تئاتر محسوب می‌شد از ما در مورد مواردی که در این عرصه یاد می‌گرفتیم سوال می‌پرسید و همیشه جای هراس داشت که او پیگیر ما بود. در مجموع افتخار می‌کردم که از مقابل اتاق وی می‌گذرم چون او هنرمند بزرگ تئاتر در زمان خودش بود. او جزو معدود انسان‌هایی است که اصول حرفه خود را بلد است و جدا از این می‌تواند آموزش هم بدهد. سعید پورصمیمی کارش ثبت‌شدنی است.
 
در ادامه مراسم سعید پورصمیمی به روی صحنه آمد و سپس بعد از دریافت لوح و هدایا طی سخنانی گفت: تشکر می‌کنم از برگزارکنندگان این مراسم، دوستان و همکاران و همچنین انجمن بازیگران که مرا در این روز شرمنده کردند. پاسخ دادن به این همه محبت سخت است.
 
وی در ادامه افزود: چنین بزرگداشت‌ها و نکوداشت‌هایی دو بعد دارد. اول اینکه تشویق می‌شوی و سر شوق می‌آیی که کار بهتری انجام دهی.
 
صمیمی در ادامه گفت: اعتقاد دارم بازیگری رد سال‌های اخیر در سینما و تئاتر بسیار ترقی کرده است. بچه‌ها واقعا استعداد و باسواد هستند ولی متاسفانه می بینم با این همه دانشگاه و آموزشگاه و استعدادهای جوانی که در این حوزه وجود دارد این جوان‌ها آتل و باطل هستند. این سوال را می‌پرسم که سینمای ما به کجا می‌خواهد برود.
 
این بازیگر پیشکسوت با اشاره به اینکه من نگران کار نکردنم نیستم چراکه کارهای نکرده و کتاب‌های نخوانده بسیار دارم گفت: من نگران این جوان‌ها و استعدادهایی هستم که به کار گرفته نمی‌شود. مدتی است که شاهد تشکیل صنفی با عنوان نابازیگران هستم و همچنین ورود این افراد به حرفه بازیگری. بعد از مدتی کم‌ کم نافیلمبردار، نامنتور و ناکارگردان نیز وارد این حرفه خواهند شد و من امروز از چیز دیگری وحشت دارم و آن هم ورود خیل ناتماشاگر به سینما است.
 
صمیمی در پایان گفت: قدر این حرفه را بدانید، قدر تماشاگر را بدانید، من با مردم برخوردهای زیادی دارم و گاهی چیزهایی می‌گویند که متوجه می‌شوم من چقدر بی‌سوادم.
 
هدیه ویژه‌ای دراین بخش به سعید پورصمیمی توسط یک باشگاه گردشگری تعلق گرفت و آنچنان که مشخص است قرار است یک سفر خاطره‌انگیز طی 5 روز به آفریقای جنوبی به وی تعلق بگیرد.
 
سعید پورصمیمی با شنیدن این هدیه به شوخی گفت: امیدوارم که این سفر بلیت یک‌طرفه نداشته باشد. فقط نمی‌دانم مادام‌العمر بمانم یا نه.
 
برپایه این گزارش نوبت به بزرگداشت فرهاد ورهرام مستندساز پیشکسوت سینمای ایران رسید که در این بخش فرهاد توحیدی و ابراهیم مختاری به روی صحنه آمدند.
 
فرهاد توحیدی فیلم‌نامه‌نویس سینما طی سخنانی در ارتباط با این مستندساز پیشکسوت گفت: ابتدا باید بگویم که جشن امسال به طرز مشکوکی بی‌سر و صداست. نمی‌دانم آقای ایوبی کی می‌خواهد صحبت کند. تشکر می‌کنم از میرکریمی و هیات مدیره برای برگزاری این جشن. همچنین دوست دارم یادی کنم از محمدرضا مقدسیان که امروز دیگر در بین ما نیست.
 
وی در ادامه افزود: هرچه که می‌خواستم بگویم در کلیپی که برای فرهاد ورهرام آماده کرده بودید گفتید. هرچند که مستندساز خوب مستندساز مرده است. به دوستی 40 ساله با ورهرام افتخار می‌کنم. با او از سال‌های دور هم‌دانشگاهی بودم. همه می‌دانیم که این مستندساز تمام ایران را وجب به وجب گشته است.
 
او در ادامه گفت:یکی از صفت‌های بارز این مستندساز ایران‌دوستی و ایران‌شناسی اوست. علاقه بی‌حد و حصر او نسبت به ایران و خرده فرهنگ‌هایمان مثال‌زدنی است.
 
ابراهیم مختاری نفر بعدی بود که در مورد فرهاد ورهرام صحبت کرد.
 
وی طی سخنانی گفت: وقتی به فیلمسازهای ماندگار در سینما نگاه می‌کنم متوجه می‌شوم که هر فیلمسازی با یک فیلم خودش را در سینما معرفی کرده است. مثلا داریوش مهرجویی با فیلم سینمایی «گاو» و یا مسعود کیمیایی با «قیصر». فرهاد ورهرام در دهه 60 با فیلم کوچ جای خودش را در سینما تثبیت کرد و صاحب شناسنامه شد.
 
مختاری در ادامه گفت: یکی از تفاوت‌های این مستندساز با سایر مستندسازها این است که همواره مشغول به کار بوده است چگونه می‌توان در دولت‌ها با سلیقه‌های مختلف دوستی کرد و کار کرد. او یک رویه سازگاری دارد که با سازشگری متفاوت است. در حین استقلال فیلمش را می‌سازد. در دوره‌ای که فیلم‌های مستند زیر تازیانه سیاه‌نمایی است او با واقع‌گرایی به کارش ادامه می‌دهد.
 
در ادامه فرهاد ورهرام برای دریافت لوح و هدایای خود به روی صحنه حاضر شد و گفت: ابتدا تشکر می‌کنم و ممنونم که این مراسم را برگزار کردید. می‌دانم که دوستان با لیاقت‌تری نسبت به من در این عرصه وجود داشتند که این مراسم نکوداشت برای آنها برگزار شد. در کلیپی که درباره من ساخته شده بود دوستان صحبت‌هایی کردند که بسیاری از آن را تکذیب می‌کنم. دوستان به دلیل محبتشان به جای من اخلاق‌سازی کردند.
 
وی در ادامه گفت: نسل جدید تاثیر بیشتری در سینمای مستند داشته است. نسل ما کمی محافظه‌کارتر عمل می‌کرد. به همین دلیل جایزه‌ام را به فیلمسازان جوان تقدیم می‌کنم. به دلیل جسارت و نوآوری‌شان در کارهایی که انجام می‌دهند.
 منبع: فارس
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.