دموکرات آمریکایی: اگر زیر توافق بزنیم به ضررمان تمام می‌شود

یکی از اعضای برجسته دموکرات در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد رد شدن برجام در آمریکا باعث انزوای این کشور خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان؛ «آدام شیف» یکی از اعضای برجسته دموکرات در کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا در گفتگو با این شبکه تلویزیونی درباره حمایت خود از توافقنامه هسته‌ای ایران گفت: اگر به توافقنامه هسته‌ای ایران نگاه کنید می‌بینید که این توافقنامه مانع از آن می‌شود که ایران به بمب اتم دست یابد. این توافقنامه باعث می‌شود که برای آنها عملاً غیر ممکن شود که بخواهند به صورت مخفیانه توانایی غنی‌سازی اورانیوم را در پانزده سال آینده ایجاد کنند. من با افرادی مثل دونالد ترامپ مخالف هستم. وی برای ریاست جمهوری در آمریکا نامزد شده است و این نخستین بار نیست که وی حرف‌های عجیب  و غریب می‌زند و آخرین بار هم نخواهد بود. اگر شما این توافقنامه را به دقت بررسی کنید می‌بینید که این توافقنامه در مجموع بهتر از هرگونه جایگزین معتبر  خواهد بود. به نظر من اقدام کنگره در رد کردن این توافقنامه باعث می‌شود که ما منزوی شویم و باعث می‌شود که برنامه هسته‌ای ایران در آینده فاقد محدودیت باشد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تلاش برخی جمهوری‌خواهان برای به تاخیر انداختن رای گیری درباره برجام گفت: مطرح کردن حرف‌هایی این چنینی اندک گیج کننده است. جمهوری‌خواهان سنا استدلال می‌کنند که ما باید درباره توافقنامه رای گیری کنیم و نباید رای گیری طولانی شود. اما در مجلس نمایندگان می‌بینیم که جمهوریخواهان تهدید می‌کنند رای گیری را به تاخیر اندازند. واقعا گیج کننده است. به نظر من اگر گفته شود که قانون «کورکر» رئیس جمهور را ملزم می‌کند که توافقنامه آژانس را در اختیار کنگره قرار دهد، تفسیری عجیب است چون آژانس بین المللی انرژی اتمی مانع از آن شده است که توافقنامه حتی در اختیار دولت قرار گیرد. فکر نمی‌کنم حتی اگر اعضای جمهوری‌خواه به توافقنامه ایران با آژانس هم دست یابند باعث شود که آنها ذهنشان را تغییر دهند و به نفع توافقنامه رای بدهند. هیچ کس انتظار ندارد که اصلا چنین اتفاقی رخ دهد. به نظر من همه این حرف‌ها سلب توجه از مسئله است و به نفع کشور نیست  که این بحث و رای‌گیری درباره آن به تاخیر افتاد.

آدام شیف در ادامه گفت: به نظر من پنجره فرصت شصت روزه به پایان رسیده است. به نظر من دولت آمریکا این قدرت را دارد که تحریم‌ها را بردارد و توافقنامه را به پیش ببرد. به نظر من اگر آمریکا در موضعی باشد که زیر یک توافقنامه‌ای را بزند که به همراه قدرت‌های جهانی بدست آمده است، در این صورت فقط ما منزوی خواهیم شد و رژیم تحریم‌ها فرسوده خواهد شد و ایران از بسیاری از منافع و مزایای توافقنامه برخوردار خواهد شد و دسترسی این کشور به بازارهای جهانی فراهم خواهد شد درحالیکه هیچ یک از محدودیت‌ها روی برنامه هسته‌ای اش وجود نخواهد داشت. به نظر من رد کردن توافقنامه چه به شکل این تاخیر در مجلس نمایندگان و یا فائق آمدن بر وتوی رئیس جمهور، لطمه به منافع امنیت ملی آمریکا است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار