جاش ارنست: عزم آمریکا برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران جدی است

سخنگوی کاخ سفید ضمن ابراز خرسندی از ناکامی کنگره در لغو توافق هسته ای، تاکید کرد: تمرکز بسیار زیادی برای اجرایی شدن این توافق وجود دارد.

 به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آسوشیتد پرس، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری روزانه گفت: از اینکه کنگره نتوانست در به هم زدن توافق بین المللی موفق شود، خرسند هستیم.

وی ادامه داد: شکی نیست که ما بسیار خرسندیم که می بینیم کنگره در به هم زدن توافقی بین المللی که ایران را از رسیدن به سلاح اتمی باز می دارد، ناموفق مانده است. در حالی که جامعه جهانی در حال گام برداشتن به سوی اجرای توافق است، گام هایی جدی وجود دارند که ایران می بایست پیش از هر گونه برداشته شدن تحریم ها بردارد، گام هایی که می تواند به شکلی جدی، برنامه اتمی آنان را بکاهد. البته میدانم که صحبت هایی در کنگره درباره پیامدها وجود دارد.
وی گفت بسیاری از نمایندگان کنگره موضوع توافق را به شکلی که بایست، جدی نگرفته بودند.
سخنگوی کاخ سفید در ادامه افزود: اوباما متعهد به افزایش همکاری های دو جانبه با اسرائیل است.
 
ارنست درباره بحران مهاجرت در کشورهای اروپایی گفت در حال حاضر وزارت خارجه در حال بررسی است تا ببیند با کمک دیگر کشورهای دنیا، چه کاری برای متوقف کردن این بحران عمده انسانی انجام دهد. آمریکا چهار سال است که رهبری واکنش به این تحولات را به عهده دارد و عمده ترین کمک کننده به تلاش های انسان دوستانه است. شکی نیست که مایلیم کشورهای دیگر نیز پا پیش بگذارند و این تلاش را ادامه بدهند، کشورهای منطقه و دیگر کشورهای جهان بخصوص کشورهایی که عموما در این خصوص احساس مسئولیتی ندارند. وی تاکید کرد: آمریکا بر تلاش های خود افزوده است. 
 
 سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به  اظهارات اخیر «جان بینر» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، درباره احتمال شکایت از رئیس جمهور این کشور درخصوص توافق هسته ای با ایران، گفت این سخنان ظاهرا چندان جدی نیست و بیشتر به نظر می رسد بعد از صرف غذا در رستوران تورتییلو (پاتوق نمایندگان جمهوری خواه) و نگاهی به کارهای روزانه، مطرح شده است و اظهاراتی واقع بینانه به نظر نمی رسد.
 
وی ادامه داد احتمالا این همان رستورانی است که جمهوری خواهان تصمیم خود را برای به تعطیلی کشاندن دولت در دو سال پیش، گرفته بودند. البته ممکن است تا چند هفته دیگر، احتمالا در رستوران تورتییلو دیداری نداشته باشند.

بینر گفته بود: همه گزینه ها از جمله شکایت از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا برای متوقف کردن توافق هسته ای با ایران روی میز قرار دارد.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه نشست خبری روزانه گفت عزم ما برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران جدی است.
جاش ارنست درباره سوال خبرنگاری درباره اجرایی شدن برجام گفت تمرکز بسیار زیادی در خصوص اجرایی شدن این توافق وجود دارد؛ این چیزی است که رئیس جمهور و تیم وی در چند سال گذشته رویش کار کردند. تمرکز زیادی روی هماهنگی های لازم صورت گرفته است. مدت زمان زیادی صرف شده است تا جزئیات این توافق به دست آید و این توافق نهایی شود. از این رو، باید دانست که دنبال کردن مساله، توجه زیادی را می طلبد و آمریکا و جامعه جهانی در کنار کارشناسان سراسر دنیا و آژانس بین المللی انرژی اتمی از نزدیک نظاره گر ایران و گام هایی هستند که می بایست پیش از دریافت هرگونه تخفیف در تحریم ها بردارند. بعد از آن نیز درباره پای بندی ایران به تعهداتش، راستی آزمایی می شود.

وی درباره ادعای حضور نیروهای روسیه در سوریه گفت جان کری با همتای روس خود در هفته اخیر چند نوبت صحبت کرده است. آمریکا بارها گفته است که اولویت ما انتقال سیاسی در سوریه است و باور داریم که این امر، ریشه بیشتر مشکلاتی است که اکنون در منطقه گسترده شده است، خواه گسترش داعش باشد یا بحران عمده انسانی که در حال حاضر روی داده است. هر اقدامی از سوی هر کسی از جمله روس ها برای حمایت از رژیم اسد، سازنده نخواهد بود.

ارنست گفت در عین حال، ما از نقش سازنده روسیه در تلاش هایمان علیه داعش حمایت می کنیم. در حال حاضر بیش از شصت کشور در این تلاش ها حضور دارند و ما از تلاش های سازنده روسیه در این خصوص استقبال می کنیم. در حال حاضر نیت روسیه در خصوص استقرار نیروهای نظامی روشن نیست و برای همین نمی توان به روشنی بگوییم که چه کاری می خواهند انجام بدهند.

وی درباره اینکه چرا پیش از اجرایی شدن برجام و دیدن نتایج آن، کاخ سفید ناکامی کنگره را پیروزی دیپلماسی دانسته بود گفت علت گزینش چنین گفتاری این بود که موفقیت کنگره در از بین بردن توافق، دیپلماسی را با خطری جدی روبرو می کرد خطر رویارویی نظامی دیگری برای آمریکا در منطقه بسیار بالا می رفت. با توجه به اینکه کنگره نتوانست این توافق را از میان بردارد، می توان گفت دیپلماسی پیروز شد و ما در واقع، به دیپلماسی فرصت را داده ایم تا منافعمان را پیش ببرد. این به سود منافع آمریکا، پنج بعلاوه یک، شرکای ما در خلیج (فارس)، نزدیک ترین متحدمان اسرائیل است که ایران به سلاح اتمی دست نیابد. بهترین راه دنبال کردن این منافع نیز همین است و ما خرسندیم که کنگره در از میان بردن این توافق موفق نبود.

وی تصریح کرد شکی نیست که هنوز گام های بسار مهمی پیش روی داریم و قطعا اطمینان از اینکه ایران از نظر سیاسی و فنی به اجرای توافق پای بند است، ملاحظه کوچکی نیست و باید از نزدیک آن را دنبال کرد. 

ارنست درباره اظهارات مقام معظم رهبری درباره لزوم برداشته شدن کامل تحریم ها گفت رئیس جمهور نیز نگفته است که باید این اتفاق روی بدهد. ما اظهارات زیادی از سران مختلف ایرانی شنیده ایم و ما گفته ایم که تمرکز ما روی عملکرد آنان است. در مراحل نخست این فرایند، عملکرد آنان در میز گفتگوها مطرح بود و اکنون اجرای توافق به شکلی که در مذاکرات تعهد کرده اند مطرح است. کانون تمرکز ما نیز همین است.

ارنست درباره احتمال دیدار روحانی و اوباما در نیویورک گفت در حال حاضر، برنامه رئیس جمهور برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل ریخته نشده است. بعد از مشخص شدن برنامه وی، می توان صحبت کرد.
 
سخنگوی کاخ سفید درباره پیش بینی دولت آمریکا از آینده اجرایی شدن برجام و احتمال برخوردن به مشکل گفت بسیار جالب توجه بود که ایران به واقع وارد گفتگوها شد و به صورت جدی مذاکره کرد. در گفتگوهای پیشین، روشن شده بود که ایران درباره ورود به گفتگوهایی جدی با جامعه جهانی، چندان هم جدی نبود. این امر، اندکی خوش بینی درباره احتمال پای بندی آنان به تعهداتشان را ایجاد کرده بود. گذشته اینکه خوش بین هستیم یا نه، تمرکز ما روی راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود.

وی درباره سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا توافق با ایرانی که حامی تروریسم است و براساس توافق، میلیاردها دلار برای فعالیت های تروریستی به دست می آورد پیروزی است گفت این توافقی است که ایران را از رسیدن به سلاح اتمی باز می دارد و اگر کسانی هستند که به این نتیجه رسیده اند ایران خواست هایی شرورانه دارد، می بایست از این توافق که بسیاری از کارشناسان آن را بهترین راه جلوگیری از رسیدن ایران به سلاح اتمی می دانند، استقبال کنند. در عین حال، دولت آمریکا نیز کاملا جدی است و در رایزنی های گسترده با متحدانمان در خلیج (فارس) و اسرائیل درباره نحوه افزایش همکاری برای مقابله با فعالیت های ناخوشایند ایران در منطقه و دنیا صورت داده است. تحریم های عمده همچنان به جای خود باقی می ماند و علت عمده آن نیز فعالیت های بی ثبات کننده و حمایت ایران از تروریسم است. 

سخنگوی کاخ سفید گفت نگرانی های ما به علت حمایت ایران از تروریسم کاهش نیافته است. عزم ما نیز برای همکاری با جامعه جهانی برای مقابله با صدور تروریسم از ایران نیز در ماه ها و سالهای اخیر بیشتر شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۵:۲۱ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
همون شد که آقامون .بزرگمون.سرورمون آقاسیدعلی فرمودن شد اینهاآمریکاییهاقابل اعتمادنیستن تحریماروکم کردن لغو کجابود. جانم فدای سیدعلی خامنه ای
آخرین اخبار