شکست اقدامات خصمانه هم‌پیمانان اسرائیل در کنگره

روزنامه گاردین نوشت: اتحاد آیپک با نتانیاهو موجب شده است نفوذ این گروه بر هر دو حزب در سنای آمریکا کاهش یابد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی گاردین امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله‌ای به قلم علی غریب نوشت: در دو ماه گذشته از زمانیکه توافق هسته‌ای ایران به امضای آمریکا و قدرت‌های جهانی رسید، مخالفان این توافق با پیش‌بینی پیامدهای وحشتناکی (مانند هولوکاست دیگر یا جنگ هسته‌ای) سخنان آتشینی بیان کردند و میلیون‌ها دلار برای تبلیغات تلویزیونی خرج کرده و گفته‌اند مانع اجرای این توافق خواهند شد. با این حال، این توافق از بزرگترین مانع یعنی کنگره گذشت.  

برخی از تلاش‌ها برای تخریب توافق ایران مورد قبول گروه لابی اصلی حامی اسرائیل یعنی کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل (آیپک) است. اما به نظر نمی‌رسد که این گروه مثل گذشته نفوذ داشته باشد. کاهش نفوذ ایپک به علت حمایت از "بنیامین نتانیاهو،" نخست وزیر اسرائیل است چرا که وی از زمان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2012 تاکنون در مورد مسئله ایران به شدت جانب جنگ طلبان جمهوری خواه را گرفته است. ایپک با همنوا شدن با چنین موضعی به شدت خود را منزوی کرد. جمهوری خواهان اکنون تنها حامی این گروه هستند.

آیپک حتی با وجود محدودیت‌هایش همچنان به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد. این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما از کسانیکه مانع تصویب قطعنامه رد توافق هسته‌ای شدند می‌خواهیم تجدید نظر کنند. اکثریت دو حزبی در سنا توافق هسته‌ای ایران را رد می‌کنند.»

در پایان این مقاله آمده است سناتور "لیندسی گراهام" در زمان بحث و رای گیری همان ترفند قدیمی را که در جنگ عراق استفاده شده بود بکار برد و ایران را مسئول حملات یازدهم سپتامبر دانست و گفت اگر کاری انجام نشود حمله بدتری به آمریکا خواهد شد. اگر چنین سخنانی از جانب جمهوری خواهان منجر به شکست آنها در سنا شود حتی برای دموکرات هایی مانند چاک شومر که حامی اسرائیل است حمایت از ایپک و جمهوری خواهان غیر قابل دفاع خواهد بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار