سناتور آمریکایی: ایران باید بداند صبر آمریکا بی حد و مرز نیست

گری پیترز، سناتور آمریکایی مدعی شد: باید اقدامات کنگره و ائتلاف چند جانبه جهانی علیه ایران ادامه پیدا کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سناتور گری پیترز عضو دموکرات سنای آمریکا از ایالت میشیگان در صحن سنا گفت: من چند روز پیش اعلام کردم که به اکراه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) حمایت خواهم کرد و با طرح رد توافق مخالفت خواهم کرد. البته من ملاحظات بسیار جدی در این خصوص دارم. من به راحتی یا به سرعت به این جمع بندی نرسیدم.

با آنکه این توافق ابعاد مثبت زیادی دارد، نقایصی هم دارد که در ماهها و سالهای آینده باید به آن پرداخته شود. دوره بازنگری توافق هسته ای که برای کنگره درنظر گرفته شده بود، بسیار سودمند بود. همکاران دموکرات و جمهوری خواه من نکات بسیار مهمی درباره این توافق در جلساتی مطرح کردند که کارشناسان و مقامات مذاکره کننده دولتی در آنها حضور داشتند.

اقدام سناتور کورکر و کاردین در تصویب قانون برای تثبیت نقش کنگره در سیاست خارجی آمریکا ستودنی و مهم است. امیدوارم پس از پایان بحث ها درخصوص توافق هسته ای، سنا بتواند اجماع دوحزبی بوجود بیاورد و با وحدت اقدام کند. ما باید با هم همکاری کنیم و اگر ایران به تعهداتش درقبال این توافق پایبند نباشد، باید با این کشور برخورد کنیم.

وی مدعی شد: ما باید به دنبال تصویب قوانین و اقدامات چند جانبه باشیم تا با حمایت های ایران از اقدامات تروریستی، قاچاق سلاح و جاه طلبی های سلطه جویانه مقابله کنیم. برای درک اقدامات ایران فقط کافی است به بحران پناهجویان سوری نگاه کنیم که ایران و عمالش در این منطقه آشوب زده بوجود آورده اند.

پیترز گفت: ما باید نظارت قوی بوجود بیاوریم و با هم همکاری کنیم تا اشاعه مواد هسته ای را بویژه ازجانب کشورهای هسته ای نوپا و ایران ریشه کن کنیم. حدود بیست کشور جهان انرژی هسته ای ایمن تولید می کنند بدون آنکه غنی سازی بومی داشته باشند. سیاست دیرینه آمریکا این بوده است که معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته ای (ان پی تی) حق غنی سازی اورانیوم را بیان نمی کند.

توافق هسته ای در کوتاه مدت سبب کاهش ظرفیت غنی سازی اورانیوم می شود و بخش اعظم ذخایر اورانیوم غنی شده این کشور را از بین می برد اما من نگران آن هستم که در بلن دمدت، کشورهای دیگر به این توافق به چشم الگویی نگاه کنند که سبب افزایش اشاعه و غنی سازی اورانیوم شده و باعث شده است کشورهای دیگر به صورت کشورهای قرارگیرنده در آستانه هسته ای شدن ظاهر شوند.

چند سال پیش، ایالات متحده توافق نامه ای را با امارات عربی متحده امضا و تصویب کرد که براساس آن به امارات عربی متحده کمک می شود تا توانایی تولید انرژی هسته ای به دست بیاورند اما به صراحت از اقدام امارات برای غنی سازی در خاک امارات جلوگیری می کند.

وی در ادامه افزود: ایالات متحده باید نقش رهبری در جهان بپذیرد تا سطحی قابل قبول از غنی سازی اورانیوم برای تولید ایمن انرژی هسته ای تعیین شود. هرچه کشورهای بیشتری به نیاز فزاینده خود به انرژی نگاه می کنند تا آلایندگی کربنی خود را کاهش بدهند، لازم است سیاستی جامع وجود داشته باشد تا مشخص کند فقط سطحی امن از غنی سازی قابل قبول است و این کار برای تامین امنیت جهانی ضروری است.

هیچ کشوری به اندازه اسرائیل از بلندپروازی های هسته ای ایران احساس خطر نمی کند. ایران در طول چند دهه گذشته اعلام کرده خواهان نابودی اسرائیل است. ما باید با هم متحد باشیم و به صراحت اعلام کنیم که چنین اتفاقی هرگز رخ نخواهد داد.

گری پیترز مدعی شد: ما باید مانع از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای شویم و درعین حال مانع از آن شویم که ایران تسلیحات را به عمالش در منطقه بدهد. با فرورفتن هرچه بیشتر منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) در هرج و مرج، متحدان ما ازجمله اسرائیل، اهمیتی دوچندان پیدا می کنند. 

آمریکا باید بر تعهد دیرینه خودش برای تامین امنیت اسرائیل تاکید کند و این کار را با احیای یادداشت تفاهم هایی انجام بدهد که براساس آن، توانمندی های جدید دفاعی به اسرائیل داده شود تا تل آویو بتواند برتری کیفی نظامی خودش را در منطقه تحکیم کند. باید توان بازدارندگی اسرائیل درمقابل ایران نیز تقویت شود.

وی در ادامه ی ادعاهای خود گفت: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایان تلاش های چند جانبه علیه ایران و رفتارهای غیرقانونی اش نیست. آمریکا باید با متحدانش همکاری کند تا تحریم های چند جانبه علیه ایران به علت فعالیت های تروریستی اش بویژه حمایت مالی از تروریسم و حماس اعمال شود. 

درعین حال، باید درک روشنی شکل بگیرد مبنی بر اینکه اگر ایران موارد خفیف تری از این توافق را نقض کند که باعث بازگشت پذیری تحریم ها نشود، با مجازاتهای دیگری مواجه خواهد شد.

ما باید به گونه ای هماهنگ اقدام کنیم تا وحدت ما علیه بلند پروازی های هسته ای ایران، فعالیتهای هسته ای و تلاش هایش برای بی ثبات کردن منطقه حفظ شود. درعین حال ما باید به تلاش هایمان برای آزادی همه گروگان های آمریکایی ادامه بدهیم که در حال حاضر در ایران زندانی هستند. امیر حکمتی از جمله این افراد است.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود: گزینه نظامی همواره باید دستاویز آخر باشد اما عامل بازنده ضروری است که باید مدنظر باشد. من آماده هستم با گروهی دیگر از سناتورها از اعمال تحریم های جدید علیه ایران حمایت کنم.

ایران باید بداند که صبر آمریکا بی حد و مرز نیست. برنامه جامع اقدام مشترک نتیجه مذاکرات پیچیده و مصالحه های دشوار است. نباید اجازه داد مسائل سیاسی حزبی ما را به شدت دچار دودستگی کند آنهم درباره مسئله ای که تا این اندازه برای امنیت ملی ما حائز اهمیت است.

ما حاضر هستیم با همکاران خود در دو حزب همکاری کنیم تا برای تامین خودمان و متحدانمان اقدام کنیم و اطمینان حاصل کنیم که ایالات متحده همچنان متحد خواهد ماند و در مسیر حرکت به سمت اهدافش، به دور از تشتت و چنددستگی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mehdi
۱۱:۰۶ ۲۶ شهريور ۱۳۹۴
شیعه علی(ع) رو از چی میترسونی آخه ؟؟؟
بدبختا شدن عروسک خیمه شب بازیه صهیونیستهااااا
این همه ادعا دارین ک چی آخه..حالا هم ک شدین زیر دست اسراییل ..خفت از این بالاتر هم هست ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
A2A
۰۸:۲۵ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
گوش ب فرمان تو ايم خامنه اي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
سناتور گری پیترز ، شما هم مثل هم پالکی های جمهوری خواهتان ، آدم حقه بازی هستید .
خوب است شما آمریکائی ها برای یک زندگی شرافتمندانه ، دست از دشمن تراشی های مسخره ای که ته اش در آمده است و یک روز ژاپن است ، یک روز شوروی ، یک روز چین و حالا هم ایران هراسی برای جنگ راه انداختن و کشتن مردم بی گناه برای پر کردن جیب صهیونیست های پلید بردارید .
به واقعیت های جهان بپردازید . این کره که به اراده حضرت خالق محل سکونت نوع بشر است باید به بشتی برای زندگی کردن تبدیل شود ، نه جهنمی که آرزوی شما صهیونیست های پلید است .
تلاش برای بهبود زندگی نوع بش هم می تواند برای شما آمریکائی های طمع کار و روانی ( دیوانه آدم کشی ) درآمد اقتصادی که شما برای آن حریص هستید ، داشته باشد .
اما شما سیاستمداران هیستریک و دیوانه آدم کشی آمریکائی درک و شعور زندگی صلح آمیز بر روی کره زمین را ندارید !!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۲:۳۴ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
برای نابودی اسرائیل نیازی به بمب اتم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ابی
۲۱:۵۳ ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
واااای چقدر ترسیدیم...تو این 30 سال که صبرتون جرات نداشت سر بره....... صبر شما فقط برای کشور های بدبخت و بی دفاع سر میره اونایی که فقط سلاحشون سنگه... اما ایران فرق میکنه و اینو خود امریکا بهتر از همه میدونه......
آخرین اخبار