ادعای موسسه علوم و امنیت بین المللی:

تغییرات گسترده در پارچین مانع راستی آزمایی است

موسسه علوم و امنیت بین المللی در گزارش جدید خود درباره پارچین، تغییرات گسترده را مانع راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت های ایران در این سایت توصیف می کند.

ادعای موسسه علوم و امنیت بین المللی: تغییرات گسترده در پارچین مانع راستی آزمایی استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی موسسه علوم و امنیت بین الملل، دیوید آلبرایت و سرنا کلر در گزارشی با عنوان اطلاعات جدید درباره سایت پارچین و بحث ها درباره آن نوشتند: ایران به تغییرات در سایت نظامی پارچین، که ادعا شده است در تحقیق و توسعه تسلیحات نظامی دخالت داشته، ادامه داده است. فعالیت های تغییر پس از چهاردهم ژوئیه 2015 ( 23 تیر) زمان نهایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک ادامه یافته یا از سر گرفته شده است.

این موسسه مدعی شد: تغییرات گسترده که در سه سال گذشته روی داده است، چالشی را پیش روی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای انجام راستی آزمایی موثر به خصوص در زمینه کشف اورانیوم یا فعالیت های ادعایی مرتبط با تسلیحات هسته ای قرار داده است.

نویسندگان این گزارش ادامه دادند: ما در این گزارش همچنین به چندین انتقادات اخیر درباره تحلیل‎مان در خصوص پارچین پاسخ دادیم. ما برای ارائه با دلیل و مدرک پاسخ ها، ارزیابی یک کارشناس مستقل از تحلیل تصویر برداری ماهواره ای را یافتیم که با تحلیل ما موافق بود و پاسخی با مدرک به این انتقادات فراهم کرد و در حقیقت پاسخ ما را قوت می بخشد.

مقاله ای پیشتر در بلومبرگ افشا شد که جامعه اطلاعاتی آمریکا فعالیت جدیدی را در یک سایت مشکوک در مجتمع نظامی پارچین پیدا کرد و ادعا شد که این سایت محل آزمایشات مرتبط با تولید تسلیحات هسته ای است.

 یک ادعا مربوط به آزمایش آغازگر نوترون دوترید اورانیوم برای انفجار هسته ای در محفظه بزرگ انفجاری است. چنین آغازگرهایی حاوی مقدار کمی از اورانیوم معمولا چند گرم از آن هستند.

بلومبرگ پیشتر مدعی شده بود: تصویربرداری ماهواره ای نشان داد که ایران بولدوزرها و دیگر ماشین آلات سنگین را به سایت پارچین انتقال داده بود. گزارش شده است که مقامات اطلاعاتی نگران بودند که دولت ایران در حال تلاش برای پاکسازی سایت، قبل از بازرسی های برنامه ریزی شده آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.

 نویسندگان این گزارش ادامه دادند: ما در کنار مقاله بلومبرگ، تصویربرداری ماهواره ای از سایت پارچین را قبل و بعد از مذاکرات برای برنامه جامع اقدام مشترک، بدست آوردیم و آن را تحلیل کردیم. تصویربرداری از بیست و ششم ژوئیه دوهزار و پانزده علائم جدیدی از فعالیت را نشان داد که در تصویربرداری گرفته شده قبل از نهایی شدن برنامه جامعه اقدام مشترک نبود.

نویسندگان این گزارش در ادامه مدعی شدند: ما تاکید کردیم که این فعالیت جدید پس از امضاء برنامه جامع اقدام مشترک موجب نگرانی های مشهودی شد مبنی بر این که ایران در حال تلاش هایی برای پاکسازی بیشتر برای شکست دادن راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی بوده است.

در ادامه آمده است:آژانس بین المللی انرژی اتمی به صورت منظم در گزارش های پادمانی خود گزارش داد که تغییرات ایران در سایت پارچین توانایی آژانس برای انجام راستی آزمایی موثر را تضعیف می کند. این تلاش اکنون با توافق اخیر ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پارچین پیچیده تر شده  است. آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران این توافق را علنی نکرده اند .

این گزارش در ادامه ادعاهای بی اساس خود اعلام کرد: با این حال، با وجود محرمانه بودن این توافق، جنبه های کلیدی این توافق علنی شده است. این توافق همانطور که این بحث نشان داده است، حاوی اطلاعات بالقوه شرم آور است. 


در ادامه این گزارش آمده است: شکست دادن تلاش های پاکسازی ایران در صورتی که بازرسان به صورت فیزیکی در محل حاضر نباشند، چالش برانگیز است. این رویکرد همچنین خواه اورانیوم پیدا شود یا نشود، رویه های خطرناکی ایجاد می کند. 


نویسندگان این گزارش در ادامه ادعا کردند:  ایران برای رویارویی با دسترسی به یک سایت نظامی مشکوک بر این روش اصرار می ورزد و بدنبال جلب حمایت اروپایی ها در هر رای درباره اجرای دسترسی براساس برنامه جامع اقدام مشترک خواهد بود. ایران با این فرض که احتمالا روسیه و چین جانب ایران را خواهند گرفت، برای برنده شدن نیاز خواهد داشت فقط یکی از اعضای  « ایی سه» شامل انگلیس، فرانسه و آلمان را قانع کند.

در ادامه این گزارش آمده است: ما نگران هستیم که توافق پارچین نشانه بد از تضعیف توانایی آژانس بین المللی انرژی اتمی تا مهلت پانزدهم دسامبر دوهزار و پانزده برای رفع نگرانی های خود در خصوص فعالیت گذشته و احتمالا فعلی ایران مرتبط با تسلیحات هسته ای باشد. 

نویسندگان ان گزارش در ادامه نوشتند: با بررسی دوباره تحلیل تصویربرداری ماهواره ای از سایت پارچین پس از انتشار تحلیل های اخیر ما، برخی از حامیان برنامه جامع اقدام مشترک چندین پرسش را درباره ارزیابی ما و پیچیدگی گزارش جامع اطلاعاتی آمریکا مطرح کردند. ما می خواهیم بررسی این انتقادات یا نگرانی ها را همانطور که موجب شفافیت بیشتر درباره سایت پارچین و تلاش های برای حل این مسئله پیچیده شد، در اختیار همه قرار دهیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منوچهر
۱۲:۱۰ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
درجمهوری اسلامی ایران دفاع اصل است
آخرین اخبار