ورورد سالانه 5 نشریه داخلی به نمایه‌های معتبر بین المللی

مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهش از ورود سالانه 3 تا 5 نشریه در نمایه‌های بین المللی از جمله isi خبر داد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مراسمی که امروز د‌ر وزارت علوم تحقیقات و فناوری با محوریت وضعیت زیرساخت‌های پژوهشی نظیر مجلات، انتشارات بین‌المللی، نمایه‌سازی نشریات و تخلفات پژوهشی برگزار شد، محسن شریفی مدیر کل دفتر سیاست گذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی با اشاره به تاثیر زیرساخت‌ها گفت: یکی از زیرساخت‌هایی که در امور پژوهشی بسیار مطرح است مقالات علمی است. مقالات با رتبه برتر به زبان بین‌المللی منتشر می‌شود اما در داخل کشور بحث نشریات داخلی هم وجود دارد که یکی از سیاست‌های وزارت علوم تحقیقات و فناوری همین نشریات و مقالات داخلی است.

وی ادامه داد: سه کمیسیون در کشور نشریات علمی را اعتبارسنجی می‌کنند که یکی از این سه کمیسیون وزارت علوم است در حوزه نشریات وزارت علوم 982 مورد نشریه پژوهشی 148 نشریه علمی – ترویجی و 1130 مورد کل نشریاتی هستند که در وزارت علوم اعتبار گرفتند. لازم به ذکر است 150 مورد از این نشریات به زبان انگلیسی و بقیه آن‌ها به زبان فارسی، روسی و ... می‌باشد که 60 درصد کل این نشریات در حوزه علوم انسانی است.

شریفی در خصوص نشریات علوم انسانی اظهار داشت: چاپ این نشریات در نمایه‌های بین‌المللی وضعیتی متفاوت دارد و ضرورت بر این است که این حوزه را گسترش دهیم.

وی گفت: در خصوص توسعه کمی برنامه هدفمندسازی این حوزه را بر اساس طرح آمایش موضوعی مرسولات انجام دادیم و توسعه کمی را هدفمند کردیم. از نظر کیفی نیز تمام نشریات وزارت علوم ارزیابی شدند و در سامانه gornal.ac.ir که در هفته پژوهش در سال 93 رونمایی شد قرار گرفتند که همین مساله تأثیر خوبی روی کیفیت این نشریات داشته است.

وی اضافه کرد: در ارزیابی‌های سال 93 ، 33 نشریه رتبه‌ی a+ گرفتند و 411 نشریه ، 163 نشریه و 446 نشریه به ترتیب رتبه a، b و c را کسب کردند که بعد از این ارزیابی طرح دیگری را با هدف ورود نشریات در عرصه بین‌المللی ارائه دادیم. طرح نمایه‌سازی نشریات داخلی در مجلات معتبر دنیا از جمله isi و اسکوپوس در فاز اول اولویت قرار دادن نشریات به زبان انگلیسی اجرا شد و بقیه نشریات را بر اساس شاخص‌های نمایه‌های معتبر انتخاب کردیم.

شریفی بیان کرد: به طور کلی در این ارزیابی نشریات را بر اساس 16 شاخص isi رتبه بندی کردیم و 22 نشریه در این نمایه معتبر منتشر شدند. از جمله این نشریات منتشر شده 16 نشریه رتبه a را کسب کردند و برنامه بر این است در هر سال سه تا پنج نشریه را وارد این نمایه کنیم.

شریفی در ادامه از فاز دوم این طرح و کاندید کردن نشریات دو زبانه که به زبان فارسی هستند و دارای خلاصه انگلیسی یا هر زبان دیگری می‌باشند خبر داد.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.