قزوین؛

سرانه مطالعه در استان قزوین 16 دقیقه در روز است

مدیر کل کتابخانه های استان قزوین گفت: این میزان در کشور به طور متوسط 18 دقیقه است و استان قزوین برای جبران این 2 دقیقه اختلاف، باید تلاش بیشتری کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقزوین؛ مهدی رمضانی در اولین جلسه انجمن کتابخانه های استان افزود: در راستای بهبود فرهنگ مطالعه، امسال کتابخانه‌های تخصصی در استان راه‌اندازی می‌شود؛ ایجاد بخش دیجیتال، بهسازی، زیباسازی و تجهیز کتابخانه ها، معرفی کتب تاریخی و آثار جدید نویسندگان قزوین و برگزاری نشست های معرفی و نقد کتاب نیز از دیگر برنامه های کوتاه مدت امسال کتابخانه های قزوین است.

به گفته وی بودجه عملیاتی کتابخانه های استان 26 میلیارد ريال در 21 فصل است و طرح های امسال از محل این بودجه تأمین خواهد شد.

مدیر کل کتابخانه های استان اضافه کرد: در حال حاضر سرانه عضویت و تعداد کتابخانه های استان کم است و برای تحقق سند چشم انداز توسعه استان، نیازمند اقدامات فرهنگی، زیربنایی و عمرانی در زمینه احداث کتابخانه های جدید هستیم.

رمضانی خاطرنشان کرد: در سند چشم انداز توسعه استان در سال 1404 باید به ازای هر 100 نفر جمعیت 35 نفر عضو کتابخانه باشند که در حال حاضر این تعداد کمتر از 5 نفر است.

بر همین اساس تعداد کتاب های استان نیز باید ظرف 10 سال آینده به 4 میلیون و 800  هزار جلد افزایش یابد که این رقم هم اکنون 800 هزار جلد است.

برای تحقق اهداف سند توسعه، سرانه منابع هم باید از 67 جلد برای هر 100 نفر در وضع کنونی به 400 جلد برسد.

در ادامه مشاور فرهنگی استاندار قزوین هم گفت: سرانه مطالعه در قزوین با وجود 120 هزار دانشجو و 220 هزار دانش آموز پائین و نگران کننده است.

حمید عابدیها افزود: باید در کنار توجه به توسعه فیزیکی کتابخانه ها، به افزایش تعداد کتابخوان ها نیز توجه کنیم و این امر، با بررسی نوع کتب مطالعه شده و کشف ذائقه فرهنگی مخاطب حاصل می شود.

در حال حاضر 52 باب کتابخانه شامل 22 باب کتابخانه مشارکتی و 30 باب کتابخانه نهادی در استان قزوین فعالند؛ مجموع کتابخانه های قزوین با 826 هزار جلد کتاب، 56 هزار نفر عضو دارند و از این نظر استان قزوین در رده 22 کشور قرار دارد.

انتهای پیام/گ

برچسب ها: سرانه ، مطالعه ، قزوین ، کشور ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.