بررسی شرایط این روزهای سومین دریاچه بزرگ کشور

دریاچه هامون به عنوان سومین دریاچه بزرگ کشور است که خشکسالی متوالی ضعف دیپلماسی و عدم مدیریت صحیح در سالهای اخیری موجب نابودی آن شده است.

بررسی شرایط این روزهای سومین دریاچه بزرگ کشوربه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، دریاچه هامون به عنوان سومین دریاچه بزرگ ایران بعداز دریاچه خزر و ارومیه محسوب می شود که این روزها تقریبا چیزی جزء یک نام از آن نمانده است.

این دریاچه از سه دریاچه کوچکتر به نام‌های هامون پوزک، هامون صابری و هامون هیرمند تشکیل شده است که در زمان پر آبی به یکدیگر متصل می‌شوند و یک دیاچه یکپارچه به وسعت 5660 کیلومتر مربع را تشکیل می‌دهد که از این مقدار 3820 کیلومتر مربع آن متعلق به ایران و بقیه در خاک افغانستان است.

رود هیرمند به عنوان شریان اصلی دریاچه هامون از خاک افغانستان سرچشمه می‌گیرد که با جدا شدن این کشور از ایران طی معاهده پاریس مسئله حق آبه رودخانه هیرمند به یکی از مسائل مهم بین دو کشور تبدیل شده و دریاچه هامون در قسمت ایران روبه خشکی رفت.

دریاچه هامون مدت‌ها است که حال و روز بدی دارد که علت آن را می‌توان به خشکسالی‌های متوالی، ضعف دپیلماسی و عدم مدیریت صحیح در طول سالهای اخیر نام برد.

با خشک شدن دریاچه هامون مشکلات متعددی برای منطقه سیستان به وجود آمده که از جمله می‌توان به از بین رفتن کشاورزی، صنعت صیادی و ماهیگری، افزایش شن های روان و تشدید ریزگردها اشاره کرد،از جمله اقداماتی که در خصوص این دریاچه در طی سال جاری انجام گرفته تنظیم برنامه مدون احیا و حفاظت تالاب هامون، حذف دایک‌های مرزی و درون این تالاب، هماهنگی در رابطه با انتقال حق آبه تالاب از چاهم نیمه‌ها، شناسایی نقاط حساس در پدیده ریزگردها و هدایت آب به مناطق مورد نظر، لایه روی انهار و رودخانه‌ها، تهیه و تدوین سند برنامه جامع مدیریت یکپارچه تالاب‌ هامون اشاره کرد که به نظر می‌رسد چندان راه گش نبوده است.

چنان که شاهد هستیم خشک شدن تالاب‌ هامون نه تنها با خود مشکلات اقتصادی فراوانی برای مردم منطقه به ارمغان آورده بلکه باعث بروز بیماری‌های تنفسی و چشمی نیز برای مردم شده است.اهمیت ویژه دریایچه به خاطر آب شیرین آن و امکان پرورش و صید ماهی در سالهای پر آبی و تامین علوفه دامها از طریق حاشیه و نیزارهای آن می‌باشد و تا سال 1378 با حجمی بالغ بر 8 میلیارد متر مکعب عامل اصلی حیات در منطقه سیستان شناخته می‌شود.

آنچه مسلم است حیات منطقه سیستان به این دریاچه وابسته است و مسئولان باید هرچه سریع‌تر فکر عاجل در خصوص آن بگیرد و با اقدامات مناسب در جهت گفت‌وگو و دپیلماسی با کشور افغانستان راه را برای ورود آب به دریاچه هامون باز کنند زیرا این دریاچه در شرایط اضطراری قرار دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: هامون ، دریاچه ، بزرگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رئوف
۲۳:۵۱ ۳۰ شهريور ۱۳۹۴
باسلام
بابت خشک شدن هامون متاسفم ولی بزرگرترین دریاچه کشور بعد از خزر و ارومیه دریاچه بختگانه که هیچ کس به دادش نمیرسه.لطفا از بختگان هم چیزی بگید.
Iran (Islamic Republic of)
رئوف
۲۳:۵۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۴
باسلام
بابت خشک شدن هامون متاسفم ولی بزرگرترین دریاچه کشور بعد از خزر و ارومیه دریاچه بختگانه که هیچ کس به دادش نمیرسه.لطفا از بختگان هم چیزی بگید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۴ ۳۰ شهريور ۱۳۹۴
به داد مردم سیستان وبلوچستان برسید
آخرین اخبار