"پارچین هراسی" چگونه در حال تغییر است؟

"پارچین" به عنوان نماد امنیتی کردن برنامه هسته‌ای ایران به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار  سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ایران و 6 قدرت جهانی در حالی به برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) دست یافتند که با توجه به این جمعبندی تا حدود قابل توجهی به نگرانی‌های دو طرف پاسخ داده شد اما در کنار آن شاهد 4 صدا صدای نگران بودیم که در گزارش قبل به آن پرداخته شد.

یکی از موضوعاتی که غرب پیرامون آن دلنگرانی داشته و برای فضا سازی در این زمینه دست در دست صهیونیست ها اقدامات مختلفی را انجام داد موضوع "پارچین هراسی" است، البته این امر همچنان از سوی برخی رسانه های غربی همچنان پیگیری می شوذ.

پارچین هراسی

پس از اینکه توافقنامه ای موسوم به مدالیته میان ایران و آژانس به امضا رسید که بر اساس آن آژانس تمام ابهامات خود را در ۷ محور به ایران ارائه داد و مقرر شد اگر ایران به این موارد پاسخ داد و انحرافی مشاهده نشد، پرونده ایران به حالت عادی در بیاید. تصور آمریکایی ها این بود که ایران نمی تواند به این ۷ مورد پاسخ دهد اما ایران توانست به این موارد پاسخ داده و آژانس را قانع کند.

در پی آن آمریکا که پرونده ایران را بسته شده می دید، ادعا کرد که به اسناد جدیدی در یک لپ تاپ متعلق به یک مقام ایرانی دست یافته که نشان می دهد ایران از فعالیتهای صلح آمیز هسته ای خود منحرف شده است و به مطالعاتی دست زده است که هدف این مطالعات نظامی بوده است و در پی این ادعا اجازه عادی شدن پرونده هسته ای ایران را نداد.

علی رغم اصرارهای مکرر ایران مبنی بر رویت اسناد این مطالعات ادعایی تاکنون آژانس اجازه این امر را به ایران نداده است و دلیل آن را نیز مخالفت آمریکا اعلام می کند. از سوی دیگر مقامات ایرانی بارها تاکید کرده اند که اگر این اسناد صحت دارد چرا دولت آمریکا از علنی شدن آنها بیم دارد؟

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که درست ترین تعبیر برای آن در این مسئله جعبه موسیقی آمریکا است و هر صدایی که از آژانس به ایران برسد حاصل نواختن واشنگتن خواهد بود.

پارچین هراسی

همچنین آژانس به وضوح از توافق‌نامه معروف به مدالیتی تخطی کرده است چون در توافق‌نامه ذکر شده است که اول آژانس باید "همه اسناد مطالعات ادعایی را به ایران بدهد، سپس ایران ارزیابی خود را ارائه کند"؛ درحالی که آژانس فقط فهرست همه اسناد مربوط به مطالعات ادعایی را آن هم پس از اصرار فراوان ایران در تاریخ ۶ اردیبهشت ۸۷ یعنی ۹ ماه بعد از نوشتن مدالیتی به ایران داد. سوال این‌جاست که اگر اسنادی به ایران داده نشده است پس چرا آن‌ها انتظار شفافیت کامل دارند؟

این در حالی است که "هانس بليکس" رئيس‌ سابق ناظران آژانس و ناظران تسليحات هسته‌اي سازمان ملل دمی‌گوید: به نظر من هر کشوري نسبت به دسترسي بازرسان بين‌المللي به يکي از پايگاه‌هاي نظامي‌اش بي‌ميل است. مي‌توان گفت تا حدي ايرانيان نسبت به کشورهاي ديگر در اين زمينه‌ بازتر عمل کردند. در واقع بلیکس می‌گوید ایران تا همین‌جا نیز بیش از انتظار و در مقایسه با سایر کشورها فراتر از رویه‌های جاری اجازه بازرسی و دسترسی به تأسیسات پارچین را داده و مشخص نیست، چرا باید این کار را ادامه دهد؟

پارچین هراسی

ادعای آژانس در زمینه مانور دادن به روی عکس‌ هایی که حقیقت نداشت و یا تفسیر ان غلط بود از موضوعاتی است که ایران به طور جد ان را نفی کرده و اجازه نداده تا از این طزیق بتوانند سوء استفاده لامزم را به عمل آورند به طور مثال در یکی از این عکس ها که گفته می شد دو ساختمان در این مجتمع نظامی، با پلاستیک های صورتی رنگ استتار شده است و ایران در این دو ساختمان، احتمالا در طول یک دهه، آزمایش های هسته ای مربوط به برنامه های نظامی انجام می داده است.

پارچین هراسی چگونه در حال تغییر است؟

جمهوری اسلامی ایران نیز قویا این اتهامات را  رد کرده چرا که این تصاویر، ارزشی ندارد و فعالیت های هسته ای ایران کاملا  صلح آمیز است تاسیسات هسته ای ایران، در حال حاضر، تحت نظارت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد مجتمع نظامی پارچین، متعلق به وزارت دفاع ایران است.

رابرت کلی دانشمند تسلیحاتی سابق آمریکا می گوید: اگر آزمايشي در چنين کانتينري صورت گرفته باشد و انفجارهايي رخ داده باشد، اين کانتينر به شدت آلوده خواهد شد. نمي‌توان به راحتي از شر ذرات اورانيوم خلاص شد و اگر بخواهيد در کانتينر را باز کرده تا آن را تميز کنيد و آزمايش ديگري در آن انجام دهيد، تمام ساختماني که در آن کار مي‌کنيد با ذرات کوچک اورانيوم آلوده خواهد شد و نمي‌توان آنها را به راحتي از بين برد.» این اظهارات رابرت کلی تأیید همین نکته است که بر خلاف ادعاهای مملو از بی‌سوادی رسانه‌های غربی مبنی بر انتقال آثار انفجار هسته‌ای از پارچین با کامیون، اساساً چنانچه این اتفاق افتاده باشد، جابجایی نخاله‌های ساختمانی چیزی را تغییر نمی‌دهد.

از این دست ادعاها بسیار بوده چراکخ پارچین ابزار مهمی برای هراس از پرونده هسته ای ایران به حساب می آید و آنها از این ظری ه دنبال این هستند تا برنامه هسته ای کشورمان را امنیتی نشان دهند.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 14 ژوییه (23 تیر) بر سر یک نقشه راه به توافق رسیدند که بر اساس آن آژانس قرار است تا پایان سال جاری ارزیابی نهایی خود از وجود ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را اعلام کند. یکی از سوالات مطرح شده از سوی آژانس این است که آیا ایران در سایت پارچین آزمایشات انفجاری با قدرت بالا انجام داده است یا نه

با رسیدن طرفین به برجام شاهد طرح اعتمادسازی و شفاف سازی بودیم که از جمله اینها می توان به بازدید آژانس بین المللی انرژی اتمی از پارچین اشاره کزد.

کمالوندی پیرامون بازدید آمانو می گوید: یوکیا آمانو در این بازدید، از برخی نقاط کارگاهی این مجموعه که ادعاهای واهی در خصوص آنها مطرح بود، بویژه روند تعمیر و بازسازی جاده دسترسی به سد ماملو در جوار پارچین که در اثر بارندگی های اخیر نشست کرده است نیز دیدن کرد .

همچنین حمید بعیدی‌نژاد، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان ضمن تشریفاتی خواندن بازدید آمانو از پارچین در صفحه اینستاگرامش نوشت: "تنظیم بازدید تشریفاتی و عمومی آمانو از سایت پارچین یکبار دیگر نشان داد که نهادهای سیاسی و امنیتی کشورمان با کار دقیق و حرفه‌یی خود می‌توانند ساختگی بودن ادعاهای بی پایه علیه کشورمان را به آژانس اثبات کنند. بیش از یک دهه است که ماشین تبلیغاتی غرب با به‌کارگیری تمامی قدرت رسانه‌یی و سیاسی خود افکار عمومی و نهادهای سیاسی و قانون‌گذاری در کشورهای غربی و دیگر کشورها را بمباران تبلیغاتی کرده است که پارچین سایتی است که ایران در آن مبادرت به تولید سلاح اتمی کرده است. امروز با سرپنجه تدبیر نظام این پروژه افسانه‌سازی با شکستی سنگین مواجه شد.

پیش از این ایران دو بار اجازه بازرسی و بازدید از سایت نظامی پارچین را به آژانس داده است، اما در سالهای بعد از ۲۰۰۵ با توجه به بی اعتمادی میان ایران و آژانس و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و نیز ارایه نشدن مستندات واقعی، ایران اجازه بازدید از این سایت غیرهسته ای را نداد. در عین حال در چارچوب تفاهم "نقشه راه" و حل مسایل گذشته و حال، در نهایت پس از سالها این اجازه به مدیرکل آژانس و معاونش داده شده است.

منتظر بخش سوم این گزارش در روزهای آتی باشید.

انتهای پیام/



برچسب ها: پارچین ، اتهامات ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۰۷ آبان ۱۳۹۴
بمب هسته ای برای دنیا امنیت نیاورده است که بخواهد برای ما بیاورد.
آخرین اخبار