«سرزمین‌های گوجه‌های سبز» اثری متفاوت از هرتا مولر

کتاب «سرزمین‌های گوجه‌های سبز» اثر هرتا مولر نویسنده معروف آلمان است که جایزه ادبی نوبل 2009 را از آن خود کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هرتا مولر با بینش اعجاب‌انگیز قدرت تخیلی شاعرانه‌، درک عمیق و خارق‌العاده بود که دست به افشاگری درباره جهان ویرانگر و لجام گسیخته زده است و همچنین هرتا مولر در کمال فصاحت و با زبانی شاعرانه به تشریح زشتی‌های روحی و مادی زندگی در یک رژیم توتالیتر پرداخته است.

کتاب «سرزمین‌های گوجه‌های سبز» در زمینه ادبیات سیاسی شیوه پست- مدرن نگارش یافته و تاکنون موفق به دریافت جوایز زیادی شده است.

این کتاب سرگذشت گروهی دانشجو است که هر یک در اوج رژیم خفگان آور نیکلای چائوشسکو، سرزمین فلاکت‌زده خویش را به امید و آینده‌ای بهتر ترک می‌کند و به شهر می‌آیند، اما شهر را برباد رفته‌تر از روستایشان می‌بینند.

کتاب «سرزمین‌های گوجه‌های سبز» تسلط دوره توتالیتر را بر تمام زوایای زندگی خصوصی مردم نشان می‌دهد که همه آنها حتی افراد پرصلابت‌شان، در برابر ستم‌پیشگان سر به خاکستر ذلت گزارده و یا جان خویش را در دفاع از آدمیت از دست می‌دهند.

هرتا مولر خود که از جان به دربردگان حکومت پلیسی چائو شسکو بود، اینک صادقانه ماجرای زندگی را با کلامی گزنده و پر از کنایه و همچنین با زبانی شاعرانه صحنه‌هایی از جامعه خویش را به ما نشان می‌دهد.

هرتا در این کتاب آورده که سربازان پلیس حکومتی که جیب‌هایشان را از گوجه سبز پرکردند همانند ماموران افسارگیخته خون تازه گاوها را می‌نوشند و کارگرانی که گوسفند حلبی و هندوانه چوبی تولید می‌کنند را به برده‌هایی سیاه پوست تشبیه کرده است.

کتاب «سرزمین‌های گوجه‌های سبز» برنده جایزه نوبل ادبیات سال 2009 است که به قلم هرتا مولر آلمانی و در تیراژ 1200 نسخه و با ترجمه غلامحسین میرزا صالح  با نثری روان و ممتنع و رمان گونه در 255 صفحه به وسیله انتشارات مازیار چاپ شده است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار