بُعد ادبی از ویژگی‌های خاندان صدر بود/ موسی صدر تعادلی میان عقل و عشق ایجاد کرده بود

بُعد ادبی را می‌توان از ویژگی‌های خاندان صدر دانست؛ هر چند این تحت‌الشعاع ویژگی مبارزاتی این خاندان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یادواره شعر امام موسی صدر عصر امروز در حوزه هنری با حضور محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، فاضل نظری شاعر، عبدالجبار کاکایی شاعر، عباس براتی پور شاعر ، مصطفی محدثی خراسانی شاعر و خانواده امام موسی صدر برگزار شد.

در این مراسم  محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری بیان کرد: از ویژگی‌های خاندان صدر می‌توان به جنبه ادبی این خاندان اشاره کرد هر چند این ویژگی تحت‌الشعاع ویژه مبارزاتی آن‌ها قرار می‌گیرد. هنگامی که علمای جبل عامل به ایران آمدند یکی از فرزندان این سرزمین به نام امام موسی صدر نیز به کشور ما مهاجرت کرد و همین فرد از ایران به لبنان برای مبارزه رفت. جلسه های یادواره شعری که برای امام موسی صدر برگزار شده در مقابل شخصیت وی اندک است.

در ادامه مراسم عبدالحمید ضیایی عضو هیئت داوران جایزه یادواره شعر امام موسی صدر با اشاره به شخصیت وی بیان کرد: امام موسی صدر به جای نزاع و بحث بر سر پرولاریسم صرف به نجات پرولاریسم فکر می‌کرد. وی فاصله ظاهری میان کلیسا و مسجد را حذف کرد.

وی در خصوص داوری این جایزه ادبی بیان کرد: بیش از 100 شعر به دبیرخانه جایزه یادواره شعر امام موسی صدر ارسال شد. این شعرها از کشور ایران و فارسی زبانان غیر ایرانی بود. در این جایزه ادبی داوری بسیار دقیقی صورت گرفت و بر خلاف سنت ناپسند جشنواره های ادبی دیگر که شاعران مطرح در آن شرکت می‌کردند و به همان شاعران مطرح جایزه داده می‌شد، در این جشنواره آثار شاعران در سه دسته شاعران شناخته شده، ناشناخته و فارسی زبان غیر ایرانی تقسیم شدند و شعر آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه مراسم وحید طلعت شاعر تصریح کرد: چند سال پیش عده‌ای از شاعران به لبنان مسافرت کردند و صحبت‌هایی که در این کشور در رابطه با لبنان و امام موسی صدر شد، بسیار عمیق بود و تغییر و تحولی که در زندگی شاعران لبنان ایجاد شده بود مدیون این شخصیت است.

وی در ادامه مراسم به شعر خوانی پرداخت.

 پس از حمید طلعت، عزیز مهدی شاعری از هند، علی فردوسی شاعر ایرانی، سید سکندر حسینی شاعری از کشور افغانستان، معین شاه رئیسی شاعر کرد ایرانی به شعر خوانی پرداختند.

در پایان مراسم مهندس فیروزان داماد امام موسی صدر با اشاره به این که شعر در زبان فارسی به عنوان یک حکمت اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد، اظهار داشت: شعر به دلیل آن که از مقوله احساسی است، بسیار شیرین محسوب می‌شود و  در اسلام برای شعر حد و مرزی قرار داده نشده است.

وی افزود: امام موسی صدر تعادلی میان عقل و عشق ایجاد کرده بود و همین امر سبب ماندگاری وی شد. این شخصیت در دید من و شما حسی را ایجاد می‌کند که منشأ  سرودن شعرهایی برای وی می‌شود.

از حاشیه‌های مراسم می‌توان به خبر دکتر زورق مدیر دفتر نشر فرهنگ اسلامی پیرامون چاپ کتاب دیگری درباره خاندان صدر با عنوان «اندیشه‌های سید باقر صدر» اشاره کرد.

همچنین در حاشیه این مراسم برگزیدگان جشنواره ادبی یادواره امام موسی صدر جوایز خود را دریافت کردند و از کتابی پیرامون شخصیت امام موسی صدر رونمایی شد.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار