یادداشت مهمان؛

رهایی سخت آل سعود از فاجعه منا

محمدرضا شفیعی تهیه کننده تلویزیون با انتشار یادداشتی از بی توجهی سران کشور عربستان سعودی در جان باختن و به خطر انداختن زائران خانه خدا در منطقه «منا» به شدت انتقاد کرد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدرضا شفیعی تهیه کننده تلویزیون در پی به وقوع پیوستن فاجعه انسانی «منا» که باعث جان باختن تعداد زیادی از هموطنان و زائران تعدادی از کشورها شد، یادداشت انتقاد آمیزی را منتشرکرد.
 
در این یادداشت که در اختیار ما قرار گرفته، آمده است:
 
مشی اینجانب بر عدم موضع گیری در مسائل خارج از حوزه فرهنگ و هنر بوده و خواهد بود. اما گاهی نمی توان سکوت کرد و بی دغدغه نشست. بی توجهی و خونسردی عربستان سعودی در به خطر انداختن جان زائران خانه خدا دل هر انسان آزاده را به درد می آورد. چگونه می توان این رفتار ها را توجیه کرد و بی توجه از آن گذشت...
 
آن کسانی که تجربه این سفر معنوی و منحصر به فرد را دارند، بهتر می دانند که تک تک لحظات ناب این مناسک و آیین سخت الهی سرشار از رعایت حقوق انسان است. نه فقط حقوق انسان ها که بلکه حقوق حیوانات و حشرات !  چگونه است که رعایت حقوق زائران و مهمانان خانه خدا مظلومانه نادیده گرفته می شود و درست کردن مسیری وی‍ژه برای عبور یک آقازاده سعودی به قیمت جان هزار تن از مسلمانان جهان تمام شد.
 
کجای رفتار آل سعود با تعالیم اسلامی و انسانی هم خوانی دارد. از ریختن خمپاره بر سر کودکان و زنان بی دفاع یمنی تا تعرض به دو نوجوان هموطن در فرودگاه جده و حالا هم حادثه های عجیب و دلخراش در موسم حج.
 
در فاجعه اول که همزمانی آن با حادثه یازده سپتامبر نباید نادیده گرفته شود ، بیش از صد تن از مسلمانان که چند نفر از آنان هموطن ما بودند مظلومانه کشته شدند. شهادت دانشمند برجسته ایرانی شهید احمد حاتمی در میان آنها جای صد تاسف دارد. و حالا هم فاجعه دردناک منا.  آل سعود فاجعه اول را  گردن آب و باد و هوا و در نهایت پیمانکار انداخت.
 
اما رهایی از ماجرای منا به این راحتی ها نخواهد بود. تصاویر ، عکس ها و روایت حاضران حادثه دوم ، سعودی ها رها نخواهد کرد. محدود کردن مسیر اصلی منا برای ورود کاروان شاهزاده سعودی این فاجعه را برای ال سعد به گونه ای دیگر پیش خواهد برد. که «الملک یدوم مع الکفر ولا یدوم مع الظلم»



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.