حکومت سعودی پاسخگوی مرگ مسلمانان خواهد بود؟!

چه کسی پاسخگوی سلامتی و جان باختن این افراد است ؟درست است که رییس سازمان حج و زیارت دولت عربستان را مقصر این امر می داند و برای تمام مشکلاتی که برای هم وطنانمان در این حادثه پیش آمده از دولت عربستان خواسته تا به زودی پاسخگوی سوء مدیریت خود باشد اما از دست های پشت پرده مانند رژیم صهیونیستی و آمریکا نیز نباید غافل شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از آغاز مناسک حج تاکنون عملکرد ضعیف دولت عربستان که متولی انجام این مراسم است، انتقادهای زیادی به همراه داشته  که از مهم ترین موارد  مورد نقد ،حادثه   یازدهم ماه جاری میلادی (سپتامبر) است .یعنی حادثه  سقوط بالابر ساختمانی در مسجدالحرام که  به کشته شدن 717 نفر  انجامید و 46 تن از آنان از هم وطنان ما بودند.تازه ماجرا به همین جا ختم نشدو حادثه آتش سوزی هتل حجاج نیز به زخمی شدن شماری از آنها و تخلیه 1500 نفر از حاجیان منجر شد.

 آخرین فاجعه که باعث کشته شدن 2500 نفر از مسلمانان جهان شده که بیش از 130 نفر از آنها هموطنان عزیزمان شد حادثه خونبار منا است که بی تردید با بی کفایتی خاندان آل سعود رخ داده است. جرقه این حادثه را می توان گفت، شاهزاده آل سعود رقم زد و با بستن خیابان های اطراف تراکم را در مسیرهای اصلی زیاد کرده و با فشار زیاد جمعیت و افتادن زائرین به زیر دسته پا حادثه تلخ و وحشتناک در روز عید قربان برای جهان اسلام رقم زد.

 درست است که هنوز آمار قطعی و دقیقی از تعداد قربانیان این حادثه در دست نیست و این آمار به صورت میدانی کسب شده است  اما  حتی در خوش بینانه ترین حالت نیز نمی توان از وخیم بودن این حادثه مرگ بار صحبتی به میان نیاورد.مراسم حج یکی از عظیم ترین و مهم ترین مناسکی است که هرسال در زمان خاصی انجام می گیرد اما علی رغم آنکه زمان آن از قبل تعیین شده و دولت عربستان از چندین ماه قبل فرصت آماده سازی و فراهم کردن شرایط ایده آل برای حجاج را دارد هرساله در تلاش است تا بی کفایتی خود را در این زمینه به جهانیان اثبات کند و عدم توانمندی خود را به رخ بکشد و خانواده هایی را که چشم انتظار دیدن عزیزانشان هستند داغدار کندو حتی تعداد زیادی از حجاج را با حالی نامساعد روانه کشورشان سازد.

نکته مهم و کلیدی ماجرا این است که نیروهای امنیتی سعودی، در اقدامی بسیار تأمل برانگیز، مسیر پیش بینی شده حجاج در خیابان 204 که عمده زائران تردد کننده در آن را ایرانی ها ، هندی ها، آفریقایی ها و پاکستانی ها تشکیل می دادند بستند و صدها هزار نفر را در یک معبر محدود، تحت فشار و تنش گذاشتند.  

هر چه غیر عمد باشد، بستن مسیر پیش بینی شده ای که قبلاً به حجاج گفته بودند از آنجا حرکت کنند، اقدامی کاملاً عمدی بوده است که توسط خود سعودی ها صورت گرفت و آنقدر این انسداد را ادامه دادند که جمعیت متراکم تر و متراکم تر شد و فاجعه رخ داد.

حال سوال اصلی این  است که، چه کسی پاسخگوی سلامتی و جان باختن این افراد است ؟درست است که رییس سازمان حج و زیارت دولت عربستان را مقصر این امر می داند و برای تمام مشکلاتی که برای هم وطنانمان در این حادثه پیش آمده از دولت عربستان خواسته تا  به زودی پاسخگوی سوء مدیریت خود باشد  اما در هر حال عربستان هنوز پاسخ درستی به این اتهامات نداده است.

  در حال حاضر باید منتظر  واکنش و توجیه دولت عربستان در این رابطه باشیم تا ببینیم آیا این بار هم  با توجیهات غیر منطقی، این دولت از هرگونه قصور و کوتاهی اعلام برائت  می کند یا مسئولیت حادثه را برعهده می گیرد و در این میان واکنش مقامات ایرانی چه خواهد بود؟

منبع: شفاف
انتهای پیام/
برچسب ها: منا ، حج ، عربستان ، فاجعه ، مسلمانان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.