ستاد ویژه پذیرش مصدومین حادثه منا تشکیل شد

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کشور گفت: این ستاد تا خارج شدن مکه مکرمه از حالت بحرانی و پس از بازگشت حجاج به کشور به فعالیت خود ادامه می دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبدا؛ دکتر امین صابری نیا رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کشور با اعلام این خبر اظهار کرد: جلسه اضطراری ای توسط مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی و اداره کل نظارت برای بررسی و برنامه ریزی به منظور چگونگی پذیرش حجاجی که در سانحه غمبار منا دچار آسیب و جراحت شدند، تشکیل شد.

وی با بیان اینکه در این ارتباط دو موضوع در نظر گرفته شد، گفت: نخست اینکه مقرر شده این ستاد در حالت آماده باش باشد تا چنانچه سازمان حج و زیارت به نیروهای متخصص اعلام نیاز کرد، بتوانیم این نیروها را در اختیار آنها قرار دهیم تا زمانی که عربستان از وضعیت قرمز خارج شود.

صابری نیا افزود: موضوع دوم در مورد بیمارانی است که نیاز فوری به درمان دارند که باید  از طریق " مرکز کنترل و هدایت بحران (EOC) هماهنگی های لازم با فرودگاه ها برای اعزام بیمار و شرح وضعیت بیماری انجام شود. در این مرحله" ای او سی"، از طریق اورژانس پیش بیمارستانی و خدمات بیمارستانی اطلاعات لازم درباره نوع بیماری، محل سکونت بیمار و شهری که بیمار سکونت دارد را در اختیار ستاد قرار می دهد تا بیمار از طریق سیستم هدایت انتقال بیمار به بیمارستان مربوطه منتقل شود.

رئیس مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کشور گفت: این اطلاعات برای ارائه خدمات به اداره کل نظارت و اعتباربخشی نیز ارسال می شود تا زائران به علت جراحتی که دیده اند دچار آسیب نشوند.

وی افزود: همچنین مصدومینی که خدمات درمانی دریافت کرده اند و پس از انتقال به کشور به پیگیری درمان نیاز دارند، اسامی این افراد نیز از طریق سازمان حج و زیارت به "ای او سی" وزارتخانه اعلام می شود تا ادامه روند درمان از طریق دانشگاه علوم پزشکی شهر محل سکونت بیمار دنبال شود.

صابری نیا خاطر نشان کرد: گرچه افراد مصدوم در بیمارستان های عربستان مداوا می شوند اما این حرکت، نوعی اقدام حمایتی به منظور کنترل بیماری های عفونی و مراقبت های پیشگیرانه است که شیوه نامه آن به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ارسال می شود.

صابری نیا در مورد هزینه درمان بیماران حادثه منا گفت: سعی می شود خدمات به صورتی ویژه و مناسب برای زائرین ارائه شود و پوشش حمایتی کاملی داشته باشد.

رئیس مرکز خدمات و فوریت های پزشکی کشور در مورد خدمات تریاژ فرودگاهی نیز توضیح داد: با توجه به بیماری هایی که در عربستان وجود دارد، شیوه نامه ای تعریف شده و طبق آن در تمام 19 فرودگاه کشور که حجاج بازمی گردند، پایگاه های بهداشتی مستقر شده اند تا در صورتی که بیماری دچار مشکلات تنفسی باشد براساس این شیوه نامه عمل کنند و خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و اورژانس بیمارستانی ارائه و به بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه ها منتقل شوند.

به گفته صابری نیا این خدمات برای زائران مجروح حادثه منا نیز لحاظ شده و مراقبت های کنترل عفونت برای این دسته از زائران اجرا خواهد شد.

رئیس مرکز حوادث و فوریت ها پزشکی کشور در پایان گفت: این ستاد به صورت روزانه فعال بوده و طبق هماهنگی های لازم با ارگان های امدادی، تا زمانیکه وضعیت زائرین در مکه مکرمه از حالت بحرانی خارج نشود به کار خود ادامه خواهد داد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار