5 سوال امنیتی که باید قبل از کلیک روی لینک از خود بپرسید!

وجود جرایم اینترنتی پیشرفته باعث شده تا کاربران برای کلیک روی لینک ها دقت بیشتری داشته باشند تا از سرقت اطلاعات خود جلوگیری کنند.

به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه URL ها راه آسان و خوبی برای رسیدن به مقصد اینترنتی به جای وارد کردن آدرس کامل است، اما با وجود جرایم اینترنتی پیشرفته باید مراقب حملات بود چرا که می‌توانند منجر به سرقت گذرواژه ها یا اطلاعات شوند.

بنابراین قبل از کلیک کردن برروی این لینک ها از خود این ۵ سوال را بپرسید:

آیا به کسی که لینک را برای شما ارسال کرده‌ اعتماد دارید؟
اعتماد در دنیای اینتترنت باید به همان صورتی باشد که در دنیای واقعی از آن یاد می‌کنیم، اما متاسفانه به ندرت این اتفاق می‌افتد. برای مثال، مردم قبل از باز کردن در اصلی خانه معمولاً چشمی در را اول بررسی می‌کنند و به فرزندانشان گوشزد می‌کنند که مراقب غریبه‌ها باشند، اما همین مردم ممکن است ایمیل یا لینک ارسالی از طرف یک ناشناس را باز کنند.

خبر خوب آن است که علی‌رغم اینکه فیشینگ هنوز هم یک ابزار محبوب برای مجرمین اینترنتی است، قدرت تشخیص مردم نیز برای تمایز بین ایمیل ها و لینک های خوب و بد زیاد شده است. این مهم با کمک پالایش هرزنامه بهتر هم شده است.

اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا به کسی که لینک را فرستاده یا به اشتراک گذاشته است اعتماد دارم؟ اگر لینک توسط یکی از اعضای خانواده یا یک دوست و یا شبکه‌ی معتمد فرستاده شده بود مشکلی نیست، اما اگر به هردلیلی درباره‌ی فرستنده‌ی آن مطمئن نیستید می‌توانید با فرستنده تماس بگیرید و از صحت ارسال از طرف او مطمئن شوید.

اما اگر فرستنده، یا آدرس ایمیل و یا محتوای ایمیل را نمی‌شناسید بهترین گزینه این است که آن را باز نکنید. به خصوص باید در مواردی که در عنوان ایمیل نام شما ذکر شده یا مدعی شده است که از طرف بانک شما است جوانب احتیاط را رعایت کنید.

آیا به بستر نرم‌افزاری مورد علاقه‌تان اعتماد دارید؟
مانند سایر سؤالات مطرح شده در این فهرست، این سؤال هم مهم است. برای مثال اگر لینکی از طریق شبکه‌ی داخلی کاری‌تان و یا گروه خصوصی واتس‌اپ به اشتراک گذاشته شده است جای نگرانی وجود ندارد، اما اگر لینکی در هرزنامه باشد یا از سوی حساب کاربری ناشناسی در توئیتر فرستاده شده باشد، باید قبل از کلیک کردن روی آن بیشتر فکر کنید.

درمورد توئیتر و فیس‌بوک بیشتر مراقب باشید. در هردوی آن‌ها هرزنامه‌هایی گزارش شده است که حاوی لینک‌هایی بوده‌اند که مستقیماً شما را به وب‌گاه‌های مخرب هدایت می‌کنند. به علاوه در این شبکه‌های اجتماعی حساب‌های کاربری متعددی نیز مورد نفوذ واقع شده است.

آیا به مقصدی که لینک شما را هدایت خواهد کرد اعتماد دارید؟
به لینکی که به اشتراک گذاشته شده است نگاه کنید، آیا شما را به وب‌گاهی هدایت می‌کند که می‌شناسید؟

اگر به مقصد آن اعتماد ندارید یا آن را نمی‌شناسید نباید روی آن کلیک کنید. به‌جای آن، خودتان به طورمستقیم آدرس مقصد اینترنتی مدنظرتان را جست‌وجو کنید.


5 سوال امنیتی که باید قبل از کلیک روی لینک از خود بپرسید!


آیا این لینک متقارن با زمان وقوع رویدادی جهانی است؟
مجرمان اینترنتی بسیار فرصت طلب‌اند. آن‌ها از هر فرصتی برای به دام انداختن افراد برای کلیک کردن روی لینک‌هایشان استفاده می‌کنند، مخصوصاً زمانی که نزدیک یک رویداد بزرگ مانند المپیک، جام جهانی هستیم و یا به هنگام رخداد فجایع.

تعداد هرزنامه‌ها و توئیت‌ها در این مواقع به سرعت زیاد می‌شود. بنابراین اگر لینکی دیدید، مثلاً درباره‌ی زلزله‌ی نپال، درباره‌ی آن خوب فکر کنید تا بتوانید به سؤال‌های قبل پاسخ دهید، این که چه کسی آن را به اشتراک گذاشته است، منبع آن کجاست و به چه مقصدی شما را هدایت خواهد کرد.

آیا لینک دریافتی، یک لینک کوتاه‌ شده است؟
گسترش شبکه‌های اجتماعی هم‌چون فیس‌بوک، توئیتر و اینستاگرام نیاز را به لینک های کوتاه‌شده افزایش داده‌اند. برخی از این لینک ها در کمین شما هستند.

برای مثال، یک مجرم اینترنتی می‌تواند لینک مخرب خود را از طریق وب‌گاه‌هایی مانند Bitly، goo.gl و... کوتاه کند به امید این‌که شما به آن به عنوان یک منبع مورد اعتماد نگاه کنید. به خصوص اگر او لپیوند خود را با توئیت یا پیوند معتبری ترکیب کند، کاربر به سمت باور اینکه لینک مورد اعتماد است تشویق خواهد شد.

بنابراین برای لینک های کوتاه شده، ابتدا پاسخ سؤال‌های قبلی را برای خود بیابید. هم‌چنین می‌توانید از ابزارهایی مانند LongURL  و یا CheckShortURL برای بازگرداندن لینک کوتاه‌شده به حالت معمولی استفاده کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار