سینمای دفاع مقدس از دیروز تا امروز

با مرور فیلم‌های دفاع مقدس از سال‌های پس از انقلاب تا کنون، می‌توان به نقاط ضعف و قدرت سینمای کنونی پی برد.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ژانر دفاع مقدس یکی از موضوعات ملی و ارزشمند سینمای ایران است که در طول سال‌های متمادی، فیلم‌سازان مطرحی چون مرحوم رسول ملا‌قلی‌پور، ابراهیم حاتمی‌کیا، مسعود کیمیایی، سیروس مقدم، کمال تبریزی، محمدحسین لطیفی، احمدرضا درویش، محمدعلی باشه آهنگر، جمال شورجه، مجتبی راعی، رخشان بنی‌اعتماد ... به آن پرداخته‌اند.

موضوع دفاع مقدس و نوع نگاه و پرداخت به آن به شیوه‌های مختلف و از زوایای گوناگون مورد بحث و بررسی بوده ولی نقطه نظر مشترک تمام فیلمسازانی که به این موضوع پرداخته‌اند، امکانات محدود و بودجه اندک در مقایسه با بزرگی سوژه است که هنوز هم به آن رسیدگی نشده است.

از سال‌های پیش تا کنون وسایل و ادوات جنگ در همان تعداد و کیفیت‌ است و برای ساخت و ترسیم و امکانات تولید فیلم‌های ژانر دفاع مقدس تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفته شده است.

امکانات شهرک دفاع مقدس هم پاسخگوی نیاز فیلمسازان این ژانر نیست و هم چنان محدودیت و تنگناهای مالی و امکاناتی آن بحث مشترک فیلمسازان این حوزه است.

تبعیض در تقسیم بودجه و اعتبار و امکانات مالی و معنوی هم موضوع دیگریست که در حوزه دفاع مقدس مطرح است. برخی از فیلمسازان ژانر دفاع مقدس اعتقاد دارند منابع مالی و امکانات به تساوی و عدالت تقسیم نمی‌شود و در برخی پروژه‌ها شاهد اختصاص منابع مالی آنچنانی هستیم در حالی که پروژه‌ مورد تایید دیگران مدت‌ها و بلکه سال‌ها خاک می‌خورد و ساخته نمی‌شود.

جدا از بحث مالی و امکانات ژانر دفاع مقدس، کمبود فیلمنامه خوب در سال‌های اخیر به خوبی احساس می‌شود. قبل از آغاز دهه 80 فیلم‌هایی که در ژانر دفاع مقدس ساخته می‌شد از فیلم‌نامه‌های قوی و باکیفیت بالاتری برخوردار بودند هر چند که برخی از آثار سینمایی دفاع مقدس پس از دهه 80 هم در خور تحسین و تقدیر است اما این موضوع معطوف به دایره محدودی از فیلم‌ها می‌شود.

موضوعاتی که دست‌مایه نگارش فیلم‌نامه و تهیه فیلم قرار می‌گیرند، اغلب کلیشه‌ای و بیانگر واقعیات بیان شده پیشین از دفاع مقدس و اتفاقات آن است. رویکرد جدید و نگاه متفاوت به اتفاقات، جریان‌ها و حماسه دفاع مقدس را بسیار کم شاهدیم و از بین چند صد فیلم سینمایی، مستند و کوتاه با موضوع دفاع مقدس شاید نگاه متفاوت و جدید به این ژانر به سی فیلم هم نمی‌رسد.

توجه و نگاه ویژه به حوزه دفاع مقدس، در ادبیات، سینما و ... باید تقویت شود و به این منظور تجهیز و به روزرسانی شهرک دفاع مقدس در اولویت اقدامات قرار می‌گیرد. شهرکی که امنیت آن بسیار پایین است و کسانی که در این حوزه کار می‌کنند، جان خود را کف دست می‌گیرند و در آن جا فیلم تولید می‌کنند.

از مهمترین آثار سینمایی ژانر دفاع مقدس می‌توان به «کیمیا»، «دوئل» (احمدرضا درویش)، «روبان قرمز»، «بوی پیراهن یوسف»،‌ «آژانس شیشه‌ای»، «از کرخه تا راین»،‌ «دیده‌بان» (ابراهیم حاتمی‌کیا) اشاره کرد که ماندگاری آن‌ها از سال‌های قبل تا کنون موجب شده هنوز هم هرگاه از سیما پخش می‌شوند با استقبال مخاطبان مواجه شوند.

در حال حاضر تقریبا می‌توان گفت که تنها کارگردانی که پس از سال‌ها فعالیت در حوزه دفاع مقدس هم چنان علاقه‌مند به حضور در این حوزه است، ابراهیم حاتمی‌کیا است که آخرین اثر وی در زمینه دفاع مقدس فیلم «چ» بود که در جشنواره سی و دوم حضور داشت و کاندیدا و برنده سیمرغ بلورین شد. جدیدترین اثر حاتمی‌کیا «بادیگارد» در حال ساخت است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار