چه کسی پاسخگوی فقدان فیلم‌های دفاع مقدس است؟

باید از تفکر جزیره‌ای که فقط یک آرمان به سینمای دفاع مقدس بپردازد فاصله بگیریم.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بعد از به پایان رسیدن جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس کشور ما پایه و اساس حکومت اسلامی خود را محکم‌تر کرد و توانست از جنبه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... کم‌کم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و از پتانسیل‌های بالای انسانی موجود در جامعه در زمینه‌های مذکور به خوبی استفاده کند و به اهداف خود نزدیک‌تر شود.
 
یکی از عملکردهای فرهنگی ایران ما پرداختن و ساختن فیلم‌هایی با مضمون دفاع مقدس و ارزش‌های والای انسانی بود تا جایی که مخاطبان زیادی را از این طریق به سینماها و دیدن این گونه فیلم‌ها کشاند.
 
با گذشت سال‌ها و با وجود موفقیت و لزوم تولید فیلم‌هایی با موضوع جنگ تحمیلی در سال‌های اخیر کمتر خبر ساخت و تولید آن‌ها به گوش می‌خورد به نحوی که عکس‌العمل‌ها و مصاحبه‌های زیادی از برخی سینماگران ما در اخبار می‌خوانیم و می‌شنویم و عدم تولید آن‌ها به یک مشکل و کمبود در سینمای ایران تبدیل شده است.
 
می‌توان گفت سینمای دفاع مقدس یکی از پایه و اساس اصلی سینمای مملکت ما است چرا که می‌تواند هم تلنگری برای جوان‌ها باشد تا بدانند به سادگی به آرامش و آسایش نرسیده‌اند و جوان‌های هم‌نوعی در این راه شهید، مفقودالاثر و ... شده‌ند و هم یادآوری برای مسن‌ترها باشد تا رویکرد اصلی خود که همان حفظ ارزش‌های ایرانی اسلامی است را از دست ندهند پس همه اقشار جامعه باید بدانند که چه بودیم و چه شدیم، یکی از راه‌های بیان این مقوله‌ها تولید فیلم‌‌های دفاع مقدس است البته با در نظر گرفتن تمام قواعد و تکنیک‌های آن است یعنی این‌که برای ساخت آن‌ها باید فیلم‌نامه قوی، منبع موثق، شواهد، بودجه، فضاسازی و ... به بهترین شکل ارائه شود تا بتواند همه قشر مخاطبان را برای دیدن خود و بالا بردن آگاهی آن‌ها به سینماها بکشاند.
 
پس ما با سینمایی روبرو هستیم که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد با این توضیح که ما نیز پتانسیل انسانی، مالی و ... داریم و باید برای ساخت فیلم‌های دفاع مقدسی به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کنیم.
 
نکته جالب اینجاست زمانی که حرف از ساخت فیلم‌های زمان جنگ به میان می‌آید پاسکاری‌ها شروع شده و هر سازمان و نهاد متولی این موضوع عدم تولید آن‌ها را تقصیر دیگری می‌اندازد و شانه خالی می‌کند، سوال پیش می‌آید چه فرد، افراد و یا سازمانی مسئول رسیدگی به این موضوع است و کمبود فقدان فیلمهای دفاع مقدسی را چه کسی جوابگو است؟
 
سینماگران نیز با تایید این موضوع اعتقاد دارند سینما دفاع مقدس نیاز به عزم ملی و حمایت نهادهای مختلف دارد همانطور که محمدحسین لطیفی، حبیب ایل بیگی، علی سرتیپی و رسول صدرعاملی به آن اشاره داشتند.

عزم ملی برای احیای سینما دفاع مقدس
حبیب ایل بیگی گفت: سینمای دفاع مقدس در کشور متولیان زیادی دارد و نهادهایی نیز برای حمایت از این بخش تشکیل شده‌اند اما باید توجه داشت برای پرداختن به این موضوع یک عزم ملی لازم است چرا که نه دولت به تنهایی می‌تواند همه سینمای دفاع مقدس را حمایت کند و نه آن نهادهایی که به همین منظور تأسیس شد‌ه‌اند و اسم و پسوند دفاع مقدسی دارند و وظیفه آن‌ها این ست.
 
وی ادامه داد: باید از این تفکر جزیره‌ای فاصله گرفت و مانند زمان جنگ با اتفاق و اتحاد دور همدیگر جمع شد و به نتیجه و اهداف دلخواه رسید.
 
ایل بیگی عنوان کرد: اشکال ما این است که در حوزه فیلم‌سازی دفاع مقدس خوب عمل نکردیم و فیلم‌هایی درخور و متناسب با این حوزه نمی‌سازیم.

اختصاص  بخشی از بودجه وزارت دفاع به ساخت فیلم‌های دفاع مقدس 
محمد حسین لطیفی کارگردان سینما و تلویزیون  در خصوص دلیل کمبود تولید فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس و راهکاری برای پرداختن بیشتر به این موضوع گفت: این سوال را من نیز مطرح می‌کنم که آیا دلیلش چیست؟! چون واقعا جواب آن مجهول است و طی حدود یکسالی و نیم گذشته که به مجموعه آثاری که در این زمینه است نگاه می‌کنم واقعا احساس می‌کنم که متاسفانه در حق این نوع نگاه، بینش و دفاع  احجاف شده و اتفاق مثبتی نیفتاده است.

وی افزود: اما من را راهکار پرداختن به موضوعات دفاع مقدس را می‌دانم بسیار ساده است به عنوان نمونه زمانی که قرار است در مجلس یک حرکتی را انجام دهیم می‌گوییم که باید در ردیف بودجه فلان وزارت برای فلان کار هزینه‌ای در نظر گرفته شود که در پی آن این طرح و اجرای مسئله قانونمند می‌شود با این تفاسیر آیا وزارت دفاع این مملکت موظف نیست که بخشی از بودجه خود را برای فیلم‌سازی در بخش دفاع مقدس تعلق دهد؟! جواب این است که حتما باید این کار انجام شده و با رفتن در مجلس بخشی از بودجه دفاعی وزارت دفاع به فیلمسازی با موضوع دفاع مقدس بدهند و قانون‌مندش کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه هیچ کس به تولید و تعیین بودجه به بخش‌ تولید فیلم‌های دفاع مقدس فکر نکرده در صورتی که بودجه وجود دارد و می‌تواند باشد اما ردیف قانونی آن نیست و هر کسی گردن دیگری می‌اندازد!

لطیفی با بیان این مطلب که برای پرداختن به فیلم‌های دفاع مقدس موضوعات بی‌شماری داریم اظهار داشت: تا دلمان بخواهد موضوع دفاع مقدس داریم مهم این است که کارگردان و نویسنده چه موضوعی را دوست داشته باشد و ما می‌توانیم از دیدگاه‌های مختلف به دفاع مقدس بپردازیم.

وی افزود: هر فیلمساز یک نگاه دارد خود من به شخصه عاشق جنگ‌های شهری و روزهای اول دفاع مقدس هستم، من دوست ندارم با توپ و تانک در بیابان باشم چون معتقدم راجع به آن دفاع جانانه هنوز حرف‌های زیاد وجود دارد، و از طرفی شاید برخی فیلم‌سازان به عظمت‌های جنگ و برخی به شخصیت‌های جنگ بپردازند، بنابراین اگر بستر مناسب برای پرداختن به سینمای دفاع مقدس فراهم شود همه نمونه فیلم در این بخش تولید خواهد شد.

در این روزهای سخت سینما فیلمسازی نگاه ویژه‌تری می‌خواهد

رسول صدرعاملی کارگردان سینما در خصوص عدم تولید چشم‌گیر فیلم‌های دفاع مقدس در چند سال اخیر گفت: اصلی‌ترین مشکل این است که فیلمسازی و سینما در همه جای دنیا دشوارتر شده و ما به شکل مضاعف درگیر سختی‌ آن شده‌ایم از طرفی جذب مخاطب نیز دشوارتر شده که باید نگاه در این راستا یعنی جذب مخاطب نگاه ویژه‌تری به ایده‌ها و اندیشه هایی شود که قرار است با آن فیلم بسازیم.

وی افزود: کاملا مشهود و واضح است که هر زمان فیلم خوبی ساخته شود به طور قطع به خوبی نیز دیده خواهد شد، به عنوان نمونه خود من در داوری جشنواره یاس یک فیلم درخشان در زمینه دفاع مقدس با نام «رنگ آفتاب» دیدم که نظر خیلی‌ها را به خود جلب کرد.

وی ادامه داد: با همه تفاسیر نمی‌توان گفت که در زمینه ساخت فیلم‌هایی با موضوع دفاع مقدس ضعیف یا قوی شده‌ایم،‌ به هر حال بچه‌ها کم و بیش به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند و امیدوارم که کل سینما خوب شود یعنی بدنه سینما فعال شود تا در نتیجه شاهد فعال بودن همه نوع سینما یعنی دفاع مقدس، کودک و نوجوان و ... باشیم.

وی با اشاره به این موضوع که بحث بودجه در کم کاری ساخت فیلم‌های دفاع مقدس دخالت نداشته بیان کرد: سینمای ایران باید آرام آرام و جدی‌تر خودش را از داستان بودجه جدا کند و چشمش را به گیشه و مخاطب باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مشکل عمده ما در سینما حال حاضر وضع مخاطب بوده که باید دوباره آنها را با سینما آشتی دهیم و به طور جدی به آسیب‌شناسی ان بپردازیم تا اینکه سینما دوباره بتواند روی پای خود بایستد.

تفکر سازنده در خصوص تولید فیلم‌های دفاع مقدس کم شده
علی سرتیپی تهیه کننده سینما  در خصوص عدم تولید کافی فیلم‌های دفاع مقدس نسبت به دهه 60 و 70 گفت: در دهه‌های 60 و 70 اولویت‌ها با درصد زیادی به لحاظ معنوی، فطری و مالی روی جریان دفاع مقدس وجود داشت، ساخت فیلم‌ها آنچنان پرهزینه نبود و چون مردم با مقوله جنگ بزرگ شده بودند احساس بیشتری نسبت به این گونه فیلم‌ها داشتند و دغدغه اصلی انها بود و در نتیجه فیلم‌های دفاع مقدس و جنگی با استقبال خوبی روبرو می‌شد.

وی افزود: اما در حال حاضر فضای تولید و استقبال مردم از فیلم‌های دفاع مقدسی متفاوت شده است یعنی تا فیلم خوب و با کیفیت و پیام‌آور ساخته نشود استقبال نخواهند کرد پس باید با توجه به این موضوع روش‌های روز را در ساخت فیلم‌ها پیاده کرد و از طرفی حمایت‌های لازم را در تولید و پخش انجام داد تا اینکه تولیدات فیلم‌های دفاع مقدس بیشتر شود.

وی افزود: اصلی‌ترین مشکل در راستای تولید فیلم‌های دفاع مقدس مضمون است یعنی چون جامعه ما با شرایط امروزی آمیخته شده باید بتوانیم حرف دفاع مقدس را به شکل امروزی بزنیم تا مردم بیشتر متوجه شوند و از آنها استقبال کنند و به این جهت تا حدودی ساخت این گونه فیلم‌ها دشوار شده است.

وی ادامه داد: برخی نظرات مبنی بر عدم بودجه کافی در زمینه تولید فیلم‌های دفاع مقدسی است که باید توجه داشت زمانی هم بود که بودجه وجود داشت و تولیدات زیاد بود اما آثار خوبی ساخته نمی‌شود پس بودجه تنها مشکل نیست یعنی غیر از بحث مالی باید تفکر سازنده و نگاه درست هم باشد تا فیلم خوب و در خور ما تولید شود.

سرتیپی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه فکر سازنده و نگاه درست نسبت به تولید فیلم‌های دفاع مقدس کم شده که باید به این موضوع توجه بیشتر و آسیب‌شناسی کرد.


گزارش از اشکان منصوری
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.