در مجمع عمومی سازمان ملل؛

رئیس‌جمهور چین: ابر قدرت‌ها نباید به سایر کشورها زور بگویند

رئیس‌جمهور چین از طرح ده ساله کشورش به ارزش یک میلیارد دلار برای برقراری صلح در جهان خبر داد.

آغاز سخنرانی رئیس‌جمهور چین در مجمع عمومی سازمان مللبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان سخنرانی "شی جین پینگ،" رئیس‌جمهور چین در مجمع عمومی سازمان ملل آغاز شد.

شی جین پینگ گفت: سازمان ملل در تحقق آرزوی انسان ها موفق بوده و در سطحی بی نظیر ورود کرده است. مشارکت و برابری پایه روابط کشورها و ملت هاست.

وی افزود؛ کشورهای قدرتمند نباید به کشورهای ضعیف زور بگویند. صلح، پیشرفت، عدالت، دموکراسی و آزادی ارزش های مشترک میان انسان ها هستند. تاریخ را مرور می کنیم تا از عبرت ها استفاده کنیم و پرچم صلح را از نسلی به نسلی دیگر انتقال دهیم. در جهانی چند قطبی قرار داریم و بازگشتی از آن وجود ندارد.

رئیس‌جمهور چین گفت: نمی توان روابط میان کشورها را براساس قانون جنگل پیش برد. سازمان ملل باید در کیفیت توسعه در قرن بیست و یکم بازنگری کند.

شی جین پینگ در ادامه سخنان خود افزود: فراموش نکردن تاریخ به معنای حفظ کینه و نفرت نیست، بلکه برای این است که ما از آن درس بگیریم. آینده جهان را باید همه کشورها ترسیم کنند و این قابل قبول نیست که ابرقدرت ها نظر خود را بر ضعفا تحمیل کنند. ما باید بر اصول و مبانی سازمان ملل پایبند باشیم. چین در جنگ خود با ژاپن میلیون‌ها قربانی داد.

وی در پایان از طرح ده ساله کشورش به ارزش یک میلیارد دلار برای برقراری صلح در جهان خبر داد.

وی گفت:  ما باید پیام صلح را نسل به نسل منتقل سازیم و این در حالی است که نسلهای گذشته قبل از شکل گیری سازمان ملل برای تثبیت اصل روابط بین الملل مبارزه کردند. همگان باید به منشورهای سازمان ملل و بررسی کیفیت حمایت از همکاری‌های بین‌المللی پایبند باشند.

وی بر نقش کشورش در کاهش گازهای گلخانه ای تاکید کرد و افزود چین نخستین کشوری است که منشور سازمان ملل را امضا کرد. ما باید به کشورها برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی کمک کنیم.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار