دنیا با لبخند کودکان زیباست

همگرایی و هم‌افزایی میان نهادها و دستگاه‌های حوزه کودک ازجمله برنامه‌هایی است که در این هفته برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست برنامه‌های سراسری هفته ملی کودک و آیین روز جهانی کودک با حضور علیرضا حاجیان‌زاده مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مجتبی دانشور سرپرست اداره کل روابط عمومی و امور بین‌المللی صبح امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشریح شد.

علیرضا حاجیان‌زاده مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان تسلیت جان‌باختن حجاج بیت‌الله الحرام در خصوص برنامه‌های سراسری هفته ملی کودک گفت: با توجه به هفته ملی کودک که از 15 تا 21 مهر آغاز می‌شود، هرساله به این مناسبت روز کودک در تاریخ 16 مهر برنامه‌هایی از این قبیل برگزار می‌شود. بسیاری از نهادها و دستگاه‌ها در یک حرکت جمعی با همکاری یکدیگر برنامه‌هایی را توسط کانون تدارک دیده‌اند.

حاجیان‌زاده در خصوص هدف برگزاری این برنامه‌ها گفت: در وهله اول هدف از برگزاری این برنامه‌ها توجه جدی به کودکان و حوزه کودک به منظور بنیادی‌ترین بخش زندگی انسان است و این نیاز به تبلیغات و یک حرکت ویژه دارد.

دوم اینکه جلب توجه افکار عمومی جامعه به ویژه خانواده ها و مسائل اجتماعی کودکان در مواجهه با این امور است زیرا خانواده‌ها بیشترین تاثیر را در این امر دارند.

سوم همگرایی و هم‌افزایی میان نهادها و دستگاه‌های حوزه کودک است که در این هفته دنبال خواهیم کرد.

چهارم؛ کمک به شکل‌گیری خاطره‌های با نشاط و جذاب برای کودکان ایران است تا فضای کودکانه در حوزه‌های آموزشی و تربیتی شاد و پرتحرک را تجربه کنند.

وی افزود: ما هرساله برای این برنامه  شعاری را طراحی می‌کنیم. امسال نیز شعار «دنیا با لبخند کودکان زیباست» را در نظرگرفته‌ایم و بنا به سنت هر ساله هرروز را متناسب با برنامه‌های در نظرگرفته شده نامگذاری می‌کنیم که بر این اساس:

پنجشنبه 16 مهر روز کتاب کودک، هنر و میراث فرهنگی

جمعه 17 مهر روز خانواده و رسانه

شنبه 18 مهر روز کتاب و ترویج کتابخوانی

یکشنبه 19 مهر روز محیط زیست و منابع طبیعی

دوشنبه 20 مهر روز کودکان دنیا، صلح و دوستی

سه‌شنبه 21 مهر روز آموزش و تربیت اسلامی نامگذاری شده‌اند.

حاجیان‌زاده خاطرنشان کرد: سعی کردیم در این نامگذاری‌ها جامعیت و مسائل کودکان را در ابعاد مختلف لحاظ کنیم. به همین دلیل شورای سیاستگذاری با ریاست آموزش و پرورش و دبیر کانون، عضویت وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، معاونت آموزش زنان و ریاست جمهوری، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان حفاظت از محیط زیست و راهنمایی و رانندگی در این سیاستگذاری حضور دارند. البته این شورا از سال گذشته شکل گرفته به همین ترتیب امسال نیز این برنامه با همان مبنا صورت می‌گیرد.

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان برنامه‌های در نظر گرفته شده گفت: شروع برنامه‌ها با راه‌اندازی قطار کودک است که به سمت یکی از شهرهای تهران حرکت می‌کند، در این قطار علاوه بر کودکان، نویسندگان و هنرمندان حوزه کودک نیز حضور دارند تا فضای شاد و پرنشاطی را برای آن‌ها فراهم کنند.

برنامه دیگری در خصوص کتاب با حضور مسئولین کشوری و استانی در تهران و سایر استان‌ها برگزار می‌شود.

برگزاری نمایشگاه آفرینش‌های هنری به طور متمرکز در تهران قرار دارد و نیز برنامه‌ای به مناسبت حادثه منا در غرفه‌ای با نام شهدای منا  برای تسلای بازماندگان حادثه منا را خواهیم داشت. 

هفت نشست با محوریت نامگذاری‌های مربوطه صورت می‌گیرد که با حضور اساتید و مسئولین سازمان‌ها به یک گفتگوی علمی خواهند پرداخت.

برگزاری ویژه‌برنامه‌ای برای بیماران خاص و کودکان کار در روز سلامت با حضور هنرمندان اجرا خواهد شد.

جشن دیگری برای کودکان خارجی در روز صلح و دوستی را در نظر گرفته‌ایم و اجرای نمایش همه روزه را خواهیم داشت.

افتتاح فاز اول پرتال جامع از دیگر برنامه‌های هفته ملی کودک است و در چند سال اخیر اولین پرتال جامعی است که به موضوعات کودک می‌پردازد و مخاطبان اصلی آن خانواده‌ها و دست‌اندرکاران حوزه کودک و نوجوان هستند. علاوه بر این بخش نقاشی و عکاسی از اولین مراحل این پرتال هستند.

علیرضا حاجیان‌زاده در ادامه اظهار داشت: ازجمله دیگر برنامه‌ها فیلم‌ها و آموزش‌ها و سرگرمی‌های مورد نیاز است که فاز اول آن را به صورت داخلی طراحی کردیم و فازهای بعدی از طریق مجوز صدا و سیما عملی و ملی خواهد شد.

حاجیان زاده گفت: ما در شهرستان‌ها و مناطق محروم نیز با تعامل وزارت کشور تلاش کردیم این امر را با همین محوریت لحاظ کنیم. در ادامه این برنامه‌ها اجرای موسیقی با موضوع کم آبی و بحران آب را خواهیم داشت.

حاجیان‌زاده در پایان گفت: ما با همکاری کتابخانه ملی برای کتابداران کانون دوره‌های مرمت کتاب را برگزار می‌کنیم و در این خصوص نشست تخصصی هم خواهیم داشت. همچنین غرفه‌هایی برای معرفی کانون در تهران و در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار