در مراسم روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار/ بخش 2

کتاب گمراه‌کننده، نباید باشد/ کتاب نقش بی‌بدیلی در انتقال معارف دارد

کتاب گمراه کننده، باید از انتشار و فروشش جلوگیری شود و متاسفانه با پول دلارهای نفتی صدها کتاب گمراه کننده در رد عقاید شیعه نوشته می‌شود و این‌ها نیاز به جواب دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت‌الاسلام و  المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، در مراسم روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار نهادهای کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز سخنان خود را با ابتدای سوره بقره شروع کرد و گفت: کلمه «کتاب» یک کلمه مقدسی است که در قرآن مجید و کتاب آسمانی ما این لفظ در 245 آیه تکرار شده و نوعا شامل وسایل مهم قرآن مجید است. به عنوان مثال در سوره مریم نزدیک به 5 یا 6 مورد شناسنامه پیامبران بزرگ الهی را نزدیک به کلمه کتاب بیان کرده است.

وی با اشاره به داستان ابراهیم و اسماعیل و همچنین سوره اصحاب کهف اظهار داشت: از این قصص و داستان‌های عبرت‌آموز در قرآن فراوان وجود دارد اما نوعاً مسلمانان جهان مظلوم هستند. نقش کتاب در انتقال معارف اسلامی بسیار بالا است و امروز حتی پیشرفت تکنولوژی‌های جدید نمی‌تواند نقش کتاب را پایین بیاورد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی تصریح کرد: امام صادق (ع) بیش از چهار هزار شاگرد تربیت کرده. محمد بن مسلم یکی از شاگردان حضرت امام صادق می‌فرماید اگر حافظه من یاری کند، بیش از 30 هزار حدیث از امام صادق (ع) شنیدم. همچنین ما دعاهایی همچون ابوحمزه ثمالی را داریم که الفبای سخن گفتن بنده با خداست. اینها چطور به ما رسیده، جز نوشتار، جز کتاب چیز دیگری نبوده است. نقش کتاب بی‌بدیل در انتقال معارف است.

وی بیان کرد: فتنه مغول در طول تاریخ کشور ما بزرگترین لطمه را به فرهنگ کتاب زد و بعد از آن هم اشرف افغان به غارت کتاب‌ها و کتابخانه‌های ما پرداختند.

حجت الاسلام و المسلمین گلپایگانی افزود: کتاب خوب بسیار خوب است اما کتاب گمراه کننده نباید باشد. در فقه ما شیخ انصاری و سایر علما نوشتند یکی از مکاسب محرمه یعنی کسب‌های حرام، حفظ کتب بلال (گمراه کننده) است. در واقع کتاب گمراه کننده باید از انتشار و فروشش جلوگیری شود و متاسفانه با پول دلارهای نفتی صدها کتاب گمراه کننده در رد عقاید شیعه نوشته می‌شود و این‌ها نیاز به جواب دارد؛ چرا که همه عقاید را زیر سوال می‌برد و بر کسی که اهل این کار باشد، واجب است که جواب دهد. مقصود از کتاب‌های گمراه کننده کتاب‌هایی است که عقاید باطل را ترویج می‌کند.

وی بیان کرد: این روزها سخنرانی‌های مقام معظم رهبری تاکید بر نفوذ است و یکی از راه‌های نفوذ بر اندیشه مردم کتاب است. در واقع کتاب خوبش خوب و بدش بد است. من می‌دانم کسانی که در کار نشر فعالیت می‌کنند، با چنگ و دندان کار می‌کنند. امیدوارم شاهد پیشرفت نهاد کتابخانه‌ها باشیم. ما کتابخانه خیلی کم داریم و باید کاری کنیم که مردم با کتاب آشتی کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین گلپایگانی خاطرنشان کرد: شما باید سره را از ناسره بشناسید و هرگز نباید اجازه بدهید کتابی که کوچکترین گمراهی را برای جوانان ایجاد می‌کند، پخش و منتشر شود.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار