استرس‌های روحی باعث صدمه به جداره عروق می‌شوند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: استرس‌های روحی در درازمدت باعث صدمه به جداره عروق می‌شوند و فشار خون را بالا می‌برند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر «رشیدی‌نژاد» صبح امروز(سه‌شنبه هفتم مهرماه) در همایش روز جهانی قلب با شعار«قلب سالم، اولویتی برای همه‌کس و همه‌جا» که با حضور اساتید و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در محل فرهنگسرای کوثر برگزار شد، اظهار کرد: فشارخون بالا موجب سفتی و تنگی عروق می‌شود و تظاهر بالینی آن به صورت سکته قلبی است.

وی افزود: ورم پاها، تنگی‌نفس، تنگی‌عروق و ... از علائم نارسایی قلبی محسوب می‌شوند ازاین‌رو برای پیشگیری از تنگی عروق و بروز حوادث باید عوامل خطر این آسیب را بشناسیم.

رشیدی‌نژاد با اشاره به این‌که بیماری‌های قلبی و عروقی به آهستگی پیش می‌روند، خاطرنشان کرد: عموماً بالای 95 درصد حملات قلبی و عروقی در زمینه‌ی تنگی عروق است بنابراین تشخیص و درمان زودرس عوامل خطر بسیار موثر است، چون مخاطرات و مرگ و میر را کاهش می‌دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد: دسته‌ای عوامل قابل مداخله هستند مانند کنترل چربی و فشار خون بالا، کشیدن سیگار، چاقی، دیابت، بی‌تحرکی و استرس‌های روحی و دسته‌ای دیگر نیز قابل مداخله نیستند مانند سن، جنس و ژنتیک.

وی هم‌چنین گفت: هرچه سن بالاتر می‌رود احتمال بروز بیماری‌های قلبی بیشتر می‌شود بنابراین تغییر شیوه‌ی زندگی در رفتار شخصی و اجتماعی بسیار اثرگذار است.

رشیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: بروز بیماری‌های قلبی در بانوان پیش از یائسه شدن کمتر از مردان است اما پس از یائسگی به سطح مردان می‌رسند ضمن این‌که 25 تا 30 درصد جامعه بزرگسال ما دارای پرفشاری خون هستند.

وی تصریح کرد: بسیاری از افراد از پرفشاری خون خود خبر ندارند، چون این بیماری تا به مرحله جدی نرسد علائم خود را بروز نمی‌دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: افراد دارای فشار خون 13 تا 14 استعداد ابتلا به فشارخون بالا را دارا هستند و بیش از کسانی که دارای فشار خون زیر 12 هستند مبتلا می‌شوند اما برای درمان آن ابتدا باید با رژیم غذایی و سپس با دارو اقدام کرد.

وی تصریح کرد: دو کلید اصلی در جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی موثر هستند که شامل تغذیه مناسب(یعنی پرهیز از مصرف نمک، پرهیز از چربی‌های بد و اشباع شده و مصرف سبزیجات و میوه‌ها) هم‌چنین فعالیت فیزیکی مناسب و مداوم می‌باشد.

منبع: ایسنا
انتهای پیام/
برچسب ها: استرس ، جداره عروق ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار