افزایش شیوع آرتروز در زنان بالای 40 سال

شیوع آرتروز در زنان به دلیل مسائل هورمونی و ضعف نسبی عضلات ، نسبت به مردان بیشتر و در سن ابتلاء به آن پایین‌تر است.

مهدی مقتدایی متخصص ارتوپدی و جراحی زانو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه آرتروز در حقیقت یک پروسه سنی است که با پیشرفت سن در بدن به طور طبیعی شیوع پیدا می کند، افزود: با افزایش سن غضروف و مفاصل خاصیت ارتجاعی و سطح صاف و صیقل خود را از دست می دهند و این امر ناشی از حرکاتی است که با افزایش سن اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه آرتروز می تواند تحت شرایطی تشدید و زودتر از سن موعد فرد را مبتلا کند تصریح کرد: آرتروز در برخی مواقع قابل پیشگیری و درمان و در برخی مواقع قابل درمان نیست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطر نشان کرد: فاکتورهایی مثل ژنتیک و وراثت قابل درمان نبوده و سن ابتلا به آرتروز را پایین می‌آورد. اما در سایر موارد با تغییر سبک زندگی،‌بالا و پایین نرفتن زیاد ، از پله،‌ نشستن روی صندلی استفاده از دستشویی فرنگی و تقویت عضلات با نرمش و فعالیت های مناسب آرتروز قابل پیشگیری و درمان است.

مقتدایی یکی از مسائلی را که سن شروع به آرتروز را پایین می‌آورد انحراف در اندام‌ها دانست و  اظهار داشت: پاهای پرانتزی و حالت ضربدری، شانس زودتر مبتلا شدن به آرتروز را افزایش می‌دهند.

این متخصص ارتوپد و جراح زانو خاطر نشان کرد: درد در مفاصل و درد مکانیکی که با کار کردن شدت و با استراحت کاهش می یابد از علائم بروز آرتروز است که در صورت مراجعه به پزشک درمان می‌شود.

وی گفت: از سن 40 سالگی به بعد که پروسه یائسگی و پوکی استخوان و شلی عضلات در زنان اتفاق می افتد،‌تغذیه مناسب و انجام حرکات ورزشی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: صداهایی که در هنگام انجام کارهای روزمره از استخوان و مفاصل شنیده می شود طبیعی است و از علائم پوکی استخوان محسوب نمی‌شود.

وی یادآور شد: چنانچه این صداها به هنگام خم  و راست کردن زانو به همراه درد باشد می‌توان آن را نشان از یک آسیب زانو و سائیدگی در غضروف دانست که با مراجعه به پزشک قابل درمان است.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار