ترمیم مینیسک زانو راهی برای حفاظ سلامتی زانوی ورزشکاران

یک متخصص ارتوپدی گفت: با ترمیم مینیسک زانوی ورزشکاران به جای خارج کردن آن می‌توان از عوارضی مثل آرتروز جلوگیری کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر حسین فراهینی متخصص ارتوپد،‌ فوق تخصص جراحی زانو و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در بیست و سومین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی در جمع خبرنگاران گفت: بحث ترمیم مینیسک زانو از سخنرانی‌های من در این کنگره است چرا که طیف بسیاری از ورزشکاران دچار حوادث ورزشی می‌شوند و مینیسک‌های زانو آنان دچار پارگی می گردد.

وی افزود: امروزه به جای درآوردن مینیسک به ترمیم آن روی آورده‌اند چون ترمیم مینیسک باعث حفظ سلامتی دراز مدت زانو می‌شود و از ابتلا به آرتروز جلوگیری می‌کند پس باید درباره ترمیم مینیسک و نقش آن در سلامت زانوی ورزشکاران صحبت کرد.

دکتر فراهینی اظهار داشت: از زمانی که نگرش جدید در ارتوپدی آمده و اعمال جراحی مینیسک با بازسازی رباط‌ها با آرتروسکوپی انجام می‌شود پزشکان رو به سوی ترمیم مینیسک به جای خارج کردن آن آورده‌اند بنابراین تا جایی که امکان داشته باشد پزشکان مینیسک‌ها را ترمیم می‌کنند چون در صورت خارج کردن آنها ورزشکاران خیلی زود دچار عوارض آرتروز زانو می شوند.

وی بیان کرد: هر مینیسکی قابل ترمیم نیست و شرایطی از قبیل سن پایین و .. باید برای ترمیم موجود باشد. بنابراین مینیسک ورزشکاران در صورتی که در شرایط و نوع پارگی مناسبی باشد و سن فرد خیلی بالا نباشد ترمیم می گردد. وقتی این مینیسک‌ها را در شرایط مطلوب ترمیم کنند نتایج بسیار خوبی به دست می آید.

این متخصص ارتوپدی خاطر نشان کرد: اگر ترمیم مینیسک‌ها با تکنیک درست انجام پذیرد آن ورزشکار می تواند به راحتی به ورزش خود ادامه دهد حتی اگر پارگی مینیسک همراه با پارگی رباط‌های صلیبی یا سایر ضایعات غضروفی باشد در صورت داشتن شرایط مناسب درمان لازم صورت می‌گیرد. اما امروزه تعداد زیادی  از جراحان ارتوپدی هستند که آموزش کامل می دهند و این آموزش را دیده‌اند که با روش‌ آرتروسکوپی مینیسک‌ها را ترمیم کنند و اگر لازم باشد در این همین حین رباطها هم ترمیم می‌شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار