سنندج؛

گمرک باشماق مریوان، چهارمین گمرک ترانزیتی کشور

مدیرکل گمرکات کردستان گفت: گمرک باشماق چهارمین گمرک ترانزیتی کشور است که سالانه حدود چهار تا شش میلیارد دلار ترانزیت کالا از این مرز انجام می شود.

به گزارش خبرنگارگروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج، بختیار رحمانی پور گفت: در شش ماهه نخست سال جاری 213 هزار و 922 مسافر از طریق مرز باشماق مریوان وارد کشور شده اند و 224 هزار و 137 مسافر نیز از کشور خارج شده اند.

وی افزود: همچنین در این مدت تعداد 10 هزار و 676 مورد خروج موقت در مرز باشماق مریوان ثبت شده است.

مدیرکل گمرکات کردستان بیان کرد: مرز رسمی باشماق یکی از مسیرهای جاده ای پر تردد مسافران به کشور عراق محسوب می شود و ایجاد و بهبود زیر ساخت های مناسب در این حوزه بسیار مهم است.

رحمانی پور گفت: از سال 85 تاکنون 35 میلیون دلار به منظور استاندارد سازی جاده سنندج - مریوان - باشماق از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور اختصاص یافته است.

مدیرکل گمرکات کردستان اقدامات گمرکات استان در حوزه گردشگردی را مهم ارزیابی کرد و گفت: قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی، تعاونی های مرزنشینان، وجود گمرکات و بازارچه رسمی، شبکه بازارهای محلی و فرا منطقه ای دارای پتانسیل های بالقوه جهت ترغیب سرمایه گذاران در امر مشارکت در اقتصاد کشور و تامین مالی با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی از ظرفیت های گردشگری مرز باشماق است.

وی گفت:بازار عراق یکی از بازارهای تجاری برتر جهان محسوب می شود و دولت باید از ظرفیت های تجاری کالا، ترانزیت و خدمات فنی و مهندسی موجود در راستای شکوفایی اقتصاد پایدار و توسعه اقتصاد ملی بهره گیرد.

گفتنی است،استان کردستان 230 کیلومتر مرز مشترک با کردستان عراق دارد، مرز رسمی باشماق در 15 کیلومتری شهر مریوان و در مرز عراق واقع شده است و در سال 86 به مرز رسمی و بین المللی تبدیل شد.

میزان صادرات کردستان در چهار ماه نخست سال جاری 53 درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.