ایران ماهواره بلوکه شده مصباح را از ایتالیا پس می‌گیرد

رئیس سازمان فضایی ایران از مذاکره با ایتالیا برای بازپس‌گیری ماهواره ایرانی مصباح که در این کشور بلوکه شده است، خبر داد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،محسن بهرامی امروز شنبه در نشست خبری که همزمان با آغاز هفته جهانی فضا برگزار شد، اظهار داشت: به علت تحریم ها ماهواره ایرانی مصباح از ۳ سال گذشته تاکنون در مصادره ایتالیا قرار دارد که در حال مذاکره برای بازپس‌گیری این ماهواره هستیم.

وی با بیان اینکه ماهواره مصباح که سابقه طراحی و تولید آن به بیش از ۱۰ سال پیش برمی گردد، یکی از ماهواره های کارآمد جمهوری اسلامی ایران است که با همکاری شرکت ایتالیایی طراحی و تولید شده است، اما این ماهواره که برای تست نهایی در ایتالیا قرار داشت به دلیل مشکلات تحریم امکان پرتاب نیافت و هم اکنون با کمک وزارت امور خارجه در حال مذاکره برای بازپس‌گیری این ماهواره هستیم.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه قرار بود ماهواره مصباح ابتدا توسط روس‌ها و سپس توسط هندی ها به فضا پرتاب شود، اضافه کرد: اما به دلیل شرایط تحریم این اتفاق نیفتاد و ماهواره مصباح تاکنون پرتاب نشده است، هم اکنون در حال مذاکره برای بازپس‌گیری در این زمینه هستیم و نمی توان زمان قطعی برای آن داد، اما در صورت بازپس‌گیری این ماهواره و آماده شدن نهایی، برای پرتاب آن مذاکرات خود را به صورت مجدد با کشورهایی که امکان پرتاب ماهواره را دارند مانند روسیه و هند پی خواهیم گرفت.

امسال ماهواره ای برای پرتاب نداریم

بهرامی در مورد آخرین وضعیت پرتاب ماهواره در کشور در پروژه های در دست اجرای سازمان فضایی ایران گفت: امسال پرتاب ماهواره را در دستور کار نداریم و نمی توانیم تاریخ دقیقی برای پرتاب ماهواره در سال جاری بدهیم.

وی ادامه داد: پرتاب ماهواره نیازمند بازه زمانی است و خیلی منظم نیست؛ چراکه باید علاوه بر ماهواره عوامل دیگری مانند پرتابگر نیز مشخص شود و به همین دلیل نمی توان برنامه دقیقی برای آن اعلام کرد.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه پرتاب ماهواره آنقدر که برای رسانه ها هیجان دارد، برای ما هیجان ندارد، تصریح کرد: هر پروژه ماهواره ای بیش از ۴ سال زمان می برد و نیازمند کار گسترده است و پرتاب های ماهواره حجم زیادی از فعالیت های سازمان فضایی را تشکیل نمی دهد؛ چراکه فعالیت های این سازمان بسیار گسترده است. با این حال امیدواریم در سال آینده بتوانیم یک ماهواره در برنامه پرتاب داشته باشیم.

نهاد بالادستی ما مرکز ملی فضایی نیست

بهرامی در پاسخ به مهر در خصوص همکاری با مرکز ملی فضایی که طبق حکم رئیس جمهور تشکیل شده است، تاکید کرد: نهاد بالادستی سازمان فضایی، مرکز ملی فضایی نیست و این مرکز با حکم رئیس جمهور وابسته به معاونت علمی فناوری رئیس جمهور است که ما سعی می کنیم همکاری خاص خود را در بخش هایی که به ما ارتباط داشته باشد با این مرکز انجام دهیم، اما اهداف این مرکز با فعالیت های سازمان فضایی ایران متفاوت است.

تشکیل جلسه شورای عالی فضایی قبل از پایان سال

وی در پاسخ به سوال دیگر مهر در خصوص عدم تشکیل شورای عالی فضایی که طبق قانون مصوب باید در سال دو بار برگزار شود، نیز خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر شورای عالی فضایی تلاطم داشته و به دلیل برخی مسائل تشکیل نشده است، اما با هماهنگی و همکاری با معاون علمی فناوری رئیس جمهور و حکمی که ایشان حدود ۱۰ روز گذشته برای دبیری شورای عالی فضایی به اینجانب داده اند، فعالیت های دبیرخانه شورای عالی فضایی آغاز شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: هم اکنون کارگروه های مشخصی برای دبیرخانه شورای عالی فضایی تشکیل داده و روسای این کارگروه ها نیز مشخص شده اند و کمیسیون راهبردی نیز تا هفته آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

بهرامی گفت: اینکه طبق قانون هر سال دو بار جلسه شورای عالی فضایی برگزار شود، کمی سخاوتمندانه است و سخت است که سالانه دو بار هماهنگی برای برگزاری این شورا که با حضور رئیس جمهور باید باشد، انجام شود، اما با این حال تمامی تلاش این است که امسال یک جلسه از این شورا را تشکیل دهیم.

وی افزود: آماده کردن خوراک برای این شورا کار سنگینی است، اما با توجه به هماهنگی های لازم انجام شده و تفویذ اختیارات به کمیسیون راهبردی، پیش بینی می کنیم این شورا قبل از پایان سال برگزار شود و احتمالا دستور کار جلسه آن مربوط به هماهنگی و تقسیم بودجه سازمان های مرتبط با امر فضا در کشور خواهد بود.

بازطراحی پروژه اعزام انسان به فضا

رئیس سازمان فضایی ایرانای با تاکید بر اینکه مطالبات رهبری در حوزه توسعه علم و فناوری بسیار آینده نگرانه است، توضیح داد: تکنولوژی در حال تحول و نوگرایی است و ما باید تمامی تلاش خود را برای حضور در همه زمینه ها به کار گیریم.

بهرامی با بیان اینکه ایران توان پرتاب و طراحی ماهواره را دارد و در میان کشورهایی است که دانش این فناوری را به دست آورده‌اند، گفت: فناوری های فضایی گسترده است و تنها داشتن ماهواره نیست.

وی با اشاره به اینکه پروژه های بسیاری را در دستور کار برای گسترش فعالیت های فضایی و کاربردی کردن آن در زندگی مردم داریم، اضافه کرد: یکی از پروژه های مهم در دستور کار پروژه اعزام انسان به فضا است، اما باید  این پروژه بازطراحی شود.

معاون وزیر ارتباطات توضیح داد: منابع نامحدود است و باید هدفگذاری های این پروژه با منابع همخوانی داشته باشد. بر این اساس، با کمک شورای راهبری طرحی را برای بازطراحی پروژه اعزام انسان به فضا آماده می کنیم که در شورای عالی فضایی مطرح شود و پس از آن شورای عالی فضایی در مورد این طرح تصمیم گیری نهایی را خواهد داشت.

۳۰۰ ساعت مذاکره با فرانسوی‌ها برای ماهواره ملی

بهرامی در مورد آخرین وضعیت ماهواره ملی نیز اذعان کرد: برای ماهواره ملی ۲ مسیر پیش رو را طی می کنیم، برای کوتاه مدت در حال مذاکره، برای تامین امکانات و نیازهایمان در ماهواره ملی هستیم و در بخش دیگر توسعه فناوری را به موازات آن پیگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نمی توان زمان قطعی برای این پروژه اعلام کرد، اضافه کرد: طفره نمی رویم، اما ماهیت پروژه های فضایی به نحوی است که نمی توان زمان قطعی برای آن داد.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به موضوع ماهواره ملی در بخش سنجش از دور، مخابرات و پخش افزود: طبق اعلام قبلی مذاکره با هیات فرانسوی برای همکاری در این پروژه آغاز شده است، اما از شروع تا اتمام یک پروسه در مذاکرات زمان بسیاری نیاز است و مذاکره یک شبه به نتیجه نمی رسد.

بهرامی گفت: بیش از ۳۰۰ ساعت جلسه گذاشته و رفت و آمدهایی داشتیم، اما هنوز به جمع‌بندی کاملی در این زمینه نرسیده ایم حتی ممکن است برای مذاکرات بیشتر، هیات ایران راهی فرانسه شود، اما آنچه که مسلم است این است که از زمان عقد قرارداد برای طراحی و ساخت ماهواره بیش از ۲ سال طول می کشد که ماهواره آماده پرتاب شود.

پایگاه پرتاب ماهواره چابهار هنوز طراحی نشده است

وی در مورد آخرین وضعیت پایگاه پرتاب ماهواره ای چابهار خاطرنشان کرد: این پروژه هنوز نه تنها ساخته نشده که طراحی نیز نشده است.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: تنها چیزی که برای این پروژه فعلا انجام شده است، مربوط به شناسایی و جانمایی زمین است و این پروژه بیش از ۲۰ سال زمان می برد و نمی توان به سرعت در مورد آن خبری اعلام کرد.

بهرامی در مورد همکاری با سازمان هواشناسی برای اعلام حوادث طبیعی با استفاده از امکانات ماهواره‌ای نیز اظهار کرد: هم‌اکنون همکاری با این سازمان در حال انجام است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

منبع:مهر
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.