کرمان؛

روستایی بدون امکانات اولیه زندگی/ اهالی چشم انتظار خدمت!!!

روستای پدموکی آخرین روستای شهرستان ریگان است که در67 کیلومتری این شهرستان قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان؛ روستای پدموکی دارای جمعیتی بالغ بر 50 خانوار است که حتی از امکانات اولیه زندگی نیز محروم است.

روستایی که اهالی آن در کپر زندگی می کنند و تغییر شرایط آب وهوایی و بادهای مناطق کوهستانی سبب شده سرپناه آنان قابل اطمینان نباشد.

این روستا بعد از کوهای دهنه عباسعلی قرار گرفته، طرز قرار گرفتن این کوهها سبب نرسیدن خدمات به روستا شده است، به طوریکه اهالی آرزوی راه ارتباطی مناسب را در روستای خود دارند.

این روستا دانش آموزان زیادی دارد اما با گذشت دو هفته از بازگشایی مدارس هنوز ، کلاسها تعطیلند و معلم ندارند.

هرچه بیشتر وارد روستا می شویم، محرومیت بیشتر اوج می زند، به طوری که کودکان آن در گردوغبار این محرومیت به فراموشی سپرده شده اند.

دست های پینه بسته ی پیرمرد پدموکی که بر آسمان بلند شده تا از خداوند متعال استمداد و یاری بطلبد ، هرگز از ذهنم دور نمی شود.

اینجا حتی آب آشامیدنی سالم هم ندارند، مردم همچنان منتظر خدمات دولتند.

اهالی روستا می گویند وجود درختان خرمای منحصر به فرد ربی در این منطقه سبب سرسبزی آن شده، اما برداشت این محصول همیشه بر زمین می ماند یا خوراک زنبورها می شود .

نبود راه ارتباطی مناسب سبب شده، چند صد تن خرما در این منطقه خشک و یا دلالان با قیمت خیلی پایین آن را از اهالی خریداری کنند.

اشکهای پیرزنی که می گوید: کاش بعد از گذشت این همه سال، اکنون که درآخرین روزهای عمرم هستم ، بتوانم برق و روشنایی آن را ببینم، دلم را می لرزاند.

بخشدار مرکزی ریگان که به تقاضای مردم به اینجا سفر کرده تا از نزدیک با مشکلات اهالی آشنا شود، گفت: راه ارتباطی روستای پدموکی ریگان یکی از راههای صعب العبورست که تردد را برای اهالی این روستا مشکل ساز کرده است.

علیرضا غلامشاهزاده افزود: با توجه به اینکه مقداری از جاده منطقه زلزله زده چاه قنبر به دهنه عباسعلی، زیر سازی و آسفالت شده ، متأسفانه این آسفالت سازی به دلیل مشکلات پیمانکار متوقف شده است .

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری ها و مکاتبات انجام شده، 15میلیارد ریال برای 26کیلومتر از این جاده تخصیص یافت که بر این اساس، مقداری از جاده دهنه عباسعلی ومقداری از جاده سرزه آسفالت می شود.

بخشدار مرکزی ریگان تصریح کرد: در کوتاه ترین زمان با استقرار چندین دستگاه ماشین آلات سنگین، راه ارتباطی این روستا بازگشایی و تردد برای اهالی آسان می شود.

غلامشاهزاده افزود: ساخت 30واحد مسکونی مقاوم در این روستا از دیگر اقدامات است که به زودی کار ساخت و ساز در این روستا آغاز می شود.

وی با اعلام اینکه 70 درصد عشایر شرق استان در شهرستان ریگان مستقر هستند، خاطرنشان کرد: این در حالیست که نمایندگی آموزش وپروش عشایری در شهرستانی دیگر است و این امر سبب شده ، با گذشت دو هفته از بازگشایی مدارس، هنوز مناطقی از این شهرستان معلم نداشته باشند .

بخشدارمرکزی ریگان تصریح کرد: مردم اهالی این روستاها، خواستار استقرار نمایندگی آموزش و پرورش عشایری در این شهرستانها هستند.

غلامشاهزاده از آبرسانی به روستای پدموکی در آینده ای نزدیک خبر داد و یادآور شد: با لوله گذاری و حفر یک حلقه چاه، آب آشامیدنی روستا تأمین می شود.

وی گفت: برق روستا نیز در دستور کار قرار گرفت و اهالی این روستا در آینده ای نزدیک از نعمت برق بهره مند می شوند.

یادآور می شود: در این بازدید، تعدادی اقلام پوشاکی، توسط بخشدار مرکزی ریگان، بین دانش آموزان این روستای محروم توزیع شد.

انتهای پیام/ز

گزارش از : موسی ملاییان

برچسب ها: روستا ، پدموکی ، ریگان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.