چشم‌هایتان را فدای کامپیوتر نکنید‌!

چشم مهم‌ترین عامل است زیرا بدون چشم زندگی بی رنگ و کسل کننده است. امروز، بیشتر مردم از بیماری چشمی و یا کم بینایی رنج می‌برند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چشم یکی از اندام‌هایی است که شاید در نگاه اول به نظر بیاید سلامت آن چندان با تغذیه مرتبط نیست، ولی مشکلات چشمی ‌مانند آب مروارید (کاتاراکت)، آب ‌سیاه (گلوکوم)، خون ‌ریزی‌های درون چشمی ‌و نیز کم‌بینایی و نابینایی در برخی موارد، عوارض بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا ، دیابت و مشکلات عروقی هستند که در اثر تغذیه ناصحیح، چاقی و شیوه زندگی ناسالم به وجود می آیند.

محمد کی‌پور اپتومتریست، در خصوص عواملی که سلامت چشم‌ ها را به مخاطره می‌اندازد می‌گوید: قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش (ur) و همچنین عدم استفاده از عینک‌های استاندارد Uv400 ضریب وجود اشعه‌ی مخرب و مضر برای چشم را افزایش می‌دهند و این از جمله متداول ترین‌ خطراتی است که علوم جمعیت را تهدید می‌کند. 

موبایل، دشمن مشترک مغز و چشم
از نظر کی پور استفاده از وسایل ارتباطی نظیر تبلت، رایانه و تلفن همراه که به دلیل پیشرفت تکنولوژی روز به روز رو به افزایش است سن ابتلا به انواع بیماری‌های چشمی را کاهش داده است علاوه بر این‌ها نور نمایشگری Led که دارای انرژی بالایی هستند خطراتی را برای شبکیه پدید می‌آورد. 

این اپتومتریست می‌گوید: از آنجایی که بنابر سبک زندگی مدرن در معرض انواع و اقسام نورهای مصنوعی و دارای طیف مضر هستیم احتمال ابتلا به انواع و اقسام بیماری‌های چشمی بالاتر است. 

خوب بخورید تا خوب ببنید 
هرچند بسیاری از افراد استفاده از داروهای شیمیایی را برای سرعت بخشیدن به بهبود وضعیت بینایی خود ترجیح می‌دهند اما از گیاهان و خوراکی‌های طبیعی هم نباید غافل شد. سیر که خود سرشار از سولفور و مواد غذایی دیگر است به تولید آنتی اکسیدان محافظت کننده از لنز چشم می‌انجامد تغذیه از مواد غنی از ویتامین A می‌تواند راه مناسبی برای پیشگیری از تابش‌های مخرب Uv باشد که این ویتامین در سبزیجاتی همچون هویج، اسفناج به وفور یافت می‌شود. 

این غذای دریایی را نادیده نگیرید‌
سفیده تخم مرغ- شکلات- هویج – سویا – از جمله مواردی هستند که در تقویت بینائی موثر هستند. 

به علاوه ماهی سالامون که سرشار از ویتامین A و D و اسیدهای چرب omega3 است در تقویت بینایی چشم بسیار موثر است. 

علاوه بر موارد ذکر شده سویا هم که می‌تواند جایگزین مناسبی برای گوشت در پخت انواع غذاها باشد به دلیل چربی کم، میزان پروتئین زیاد و همچنین داشتن اسیدهای چرب و مواد مغذی دیگر بسیار برای چشم حائز اهمیت است. مصرف شکلات کاکائویی نیز به تقویت چشم و قرنیه کمک می‌کند. 

میوه‌جات و سبزی‌های رنگی بخورید!
کاروتینوئیدها که بتاکاروتن بخشی از آن است، رنگدانه‌هایی زرد یا نارنجی هستند که به میوه‌ها و سبزیجات رنگ می‌دهند. بنابراین‌ سعی کنید تا حد ممکن خوراکی‌های رنگی بخورید. برخی از مهم‌ترین میوه‌ها و سبزیجات حاوی بتاکاروتن عبارتند از: هویج، زردآلو، سیب‌زمینی شیرین، انبه، گوجه‌فرنگی، اسفناج، جعفری، کلم بروکلی و غیره.

دو دشمن چشم آدم‌ها
وی پیرامون مواد غذایی خطرناک در سلامت چشم می‌گوید: استفاده طولانی مدت از فست‌فودها و مصرف مواد خوراکی که حاوی مواد نگهدارنده هستند برای سلامت بدن و چشم بسیار خطر آفرین است. 

همچنین مصرف افراطی شکر و نمک و گنجاندن آن به عنوان یک ماده پر مصرف در رژیم غذایی اثرات سوئی را بر شبکیه چشم بر جای می‌گذارد و منجر به بروز بیماری‌هایی همچون دیابت و افزایش فشار خون شده که به طور غیر مستقیم بر میزان فشار چشم و عروق چشمی تاثیر گذار است‌. 

چه می کند این داروی کورتون!
دکتر چیت‌ساز پزشک داروساز با بیان اینکه کورتون به عنوان یک داروی ضد التهاب و با سرعت عمل بالا در بین بیماران محبوبیتی را برای خود بدست آورده است می‌گوید: این دارو در کنار سرعت بهبود بخشی بالایی که دارد عوارض بسیاری را برای سلامت بدن خصوصا چشم ها در پی خواهند داشت که از جمله آن می‌توان به کاهش قدرت بینایی در اثر ابتلا به بیماری آب مروارید و گلوکوم (آب سیاه) اشاره کرد که در صورت مصرف طولانی مدت کورتون پدید می‌آید. 

داروهای خوراکی کورتون‌دار بعد از چند روز مصرف، باعث افزایش فشار داخل چشمی (آب سیاه یا گلوکوم) می‌شوند و مصرف طولانی‌مدت و بدون کنترل این داروها خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش می‌دهد. علاوه بر این مشاهده شده مصرف خوراکی کورتیکو استروئید‌ها باعث تشدید تبخال یا هرپس قرنیه چشم یا بروز برخی بیماری‌های ته چشم می‌شود. اگر بعد از مصرف داروهای کورتون با نشانه‌های غیرعادی در چشم مواجه شدید، حتما به پزشک اطلاع دهید و داروهای حاوی کورتون را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید.

دیابت بی سر و صدا چشم را نابود می کند
محمد کی‌پور نیز عقیده دارد: افرادی که از لحاظ خانوادگی زمینه‌ی ابتلا به بیماری‌های ذکر شده را دارند و یا به بیماری دیابت مبتلا هستند نیز بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بیماری‌های ذکر شده قرار دارند و یا به بیماری دیابت مبتلا هستند نیز بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به بروز بیماری‌های چشمی هستند و مصرف داروهای کورتونی موتوری محرک برای آن‌ها خواهد بود. 

در جوانی سالم بخورید تا در پیری خوب ببینید
افراد مسن هم معمولا به علت افزایش سن بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف جسمی و چشمی هستند و توصیه می شود در استفاده از این داروها احتیاط بیشتری را به خرج بدهند. جوانان با داشتن تغذیه صحیح و مراجعه منظم به چشم پزشک می‌توانند از آسیب های چشمی در دوران سالمندی در امان بمانند.

امروز، حدود 285 میلیون نابینا وجود دارد، که  90 درصد آن در اثر بیماری‌های چشمی در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. تقریبا هر کسی در هر سنی می تواند دچار این آسیبهای چشمی شود. اگر چه ما نمی‌توانیم  از اتفاقات طبیعی جلوگیری کنیم، اما می‌توانیم با معاینات منظم از چشم‌هایمان مراقبت کنیم،  تماشای تلویزیون یا خیره شدن به مانیتور چشم آسیب می‌بیند. یک رژیم غذایی پر از میوه های رنگارنگ و سبزیجات، به خصوص هویج که سرشار از ویتامین A  است، برای تقویت بینایی خوب است. استراحت در فواصل معین در زمان کار با کامپیوتر و یا نگاه کردن به گیاهان سبز از چشم مراقبت می‌شود.

گزارش از فرزانه فدوی

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.