صائب عريقات: فلسطينيان باید برای مقابله با اسرائيل متحد شوند

دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین بر لزوم وحدت گروه های فلسطینی برای مقابله با اسرائیل تاکید کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، صائب عریقات در گفتگو با شبکه تلویزیونی الجزیره درباره تشدید حملات صهیونیست ها به کرانه باختری رود اردن و در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است هماهنگی های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین با اسرائیل متوقف شود، گفت:سخنرانی محمود عباس در مجمع عمومی سازمان ملل بیانگر راهبرد جدید فلسطینیان خطاب به جهان است.

به گفته وی اقدامات امروز اسرائیل مصداق اقدامات جنگی است و می خواهد از اوضاع موجود در منطقه نظیر حضور روسیه در سوریه و مشکلات مردم این کشور و مشغول بودن ائتلاف عربی به یمن و درگیری های لیبی بهره برداری کند.

عریقات افزود: اسرائیل می خواهد ملت فلسطین را به تروریسم گره بزند و موج جدیدی از خشونت های گسترده در فلسطین ایجاد کند. هدف اسرائیل تقویت رژیم آپارتاید آن در فلسطین و ادامه اختلافات میان گروه های فلسطینی است. از فلسطینیان خواسته می شود نحوه تعامل سیاسی،اقتصادی و امنیتی خود را با سوریه مشخص کنند. دیگر فلسطینیان نمی توانند به تعهدات خود عمل کنند در حالی که اسرائیل توجهی به تعهدات خود ندارد. اسرائیل جنگی را علیه تشکیلات خودگردان و ملت فلسطین به راه انداخته است.

وی تاکید کرد: مسئله دیگر این است که باید گروه های فلسطینی به وحدت برسند. چرا باید این اختلافات ادامه پیدا کند. شکی در این نیست هدف اسرائیل تشدید اختلافات میان فلسطینیان و جدایی نوار غزه از کرانه باختری است. چرا نباید گروه های فلسطینی برای مقابله با چالش های کنونی به اتحاد برسند. ما با اوضاع خطرناکی روبرو هستیم و می توانیم مقاومت کرده و از خود دفاع کنیم.

دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین افزود: درباره مسئله هماهنگی های امنیتی با اسرائیل باید یک نکته روشن شود. نیروهای اسرائیل بر اساس این هماهنگی نمی توانند وارد اراضی تحت سیطره تشکیلات خودگردان شوند و ما نیز در اراضی تحت سیطره اسرائیل دخالت نمی کنیم ولی زمانی که اسرائیل به مناطق ما حمله می کند دیگر مسئله ای با عنوان هماهنگی وجود ندارد. اسرائیل با این گونه اقدامات تشکیلات خودگردان را به یک نهاد فاقد قدرت تبدیل کرده است.

وی یاداور شد: فلسطین ملت بی پناهی است و باید اسرائیل به عنوان یک رژیم اشغالگر بر اساس کنوانسیون های ژنو به تعهدات خود عمل کند. این رژیم در اجرای تعهدات خود شکست خورده است. در چهل وهشت ساعت گذشته پانصد نفر از فلسطینیان زخمی و پنج نفر شهید شده اند. خواسته محمود عباس حمایت بین المللی از ملت فلسطین است و باید در این زمینه قطعنامه ای در شورای امنیت تصویب شود.

عریقات تاکید کرد: چگونه می توانیم از رئیس جمهور اوباما انتظار داشته باشیم که از قطعنامه فلسطین در شورای امنیت حمایت کند در حالی که در سخنان خود در مجمع عمومی اشاره ای به فلسطین نداشته است. اوضاع کشورهای عربی بسیار آشفته و محوربندی های جدیدی در منطقه رخ داده است و نتانیاهو با توجه به این وضع می تواند گزینه دو کشور را نابود کندولی ما با صدای بلند به وی می گوییم که از خود دفاع می کنیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار