تغییراتی به رنگ هنر

هنرمندان زیادی در دومین هفته از پاییز با کارهای خود در گالری‌ها و نگارخانه‌ها تغییراتی را ایجاد کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تغییر آن هم به صورت مطلوب همیشه خوب است. گالری‌ها، نگارخانه‌ها و مراکز فرهنگی هم از این قاعده مستثنی نیستند و با شروع هفته‌ای جدید میزبان هنرمندان تازه‌ای در عرصه‌های مختلف می‌شوند، مثل گالری «احسان» که مجسمه‌های سعید علیخانی را در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

این نگارخانه مجموعه کارهای این هنرمند را با عنوان تکنیک‌های نوظهور از 17 مهر تا 22ام این ماه میزبانی می‌کند.

در متنی راجع به این مجموعه آورده شده: در این دنیای مدرن که هر روز شاهد سبک‌ها و فیگورهای نوآورانه در نقش‌های ایجاد شده توسط هنرمندان مدرن هستیم، تکنیک و مدیا در هنرهای تجسمی چند قدم عقب‌تر از تئوری و ابزار موجود در دست عام هنرمندان حرکت کرده و شاید اکثر هنرمندان علاقه کمتری به استفاده از ابزار و مواد مدرن و پیچیده دارند و من قصد داشته‌ام که در زمینه تکنیک در بستر بوم و مدیا به کمک دیجیتال و ابزار مدرن حرکت نوآورانه ای داشته باشم و اینک با دستاوردی مبتکرانه با دو تکنیک جداگانه تکنیک اول دیجیتال اسکراچ و تکنیک دوم استمپینگ و چاپ دستی دو کار متمایز از هم را در دومین نمایشگاه انفرادی خود به نمایش می‌گذارم. وقتی که بوم‌ها خسته از تکرار مکررات می‌شوند و وقتی که چشم‌ها در انتظار شیوه‌ای مدرن‌تر به هر نمایشگاه چشم می‌اندازد باید حرفی تازه به میان آورد.

 
گالری شیرین

این نگارخانه از جمعه 17 مهر میزبان کوروش شیشه‌گران از نقاشان به نام کشورمان می‌شود.

علاقه‌مندان جهت بازدید از نقاشی‌های این هنرمند می‌توانند تا 29 مهر به نشانی خيابان كريمخان زند، خيابان سنايي، كوچه سيزدهم، پلاك5 مراجعه کنند.


گالری شیرین 2


شعبه دوم گالری شیرین هم از جمعه آثار مجسمه و حجم فرناز ربیعی جاه را به نمایش می‌گذارد.
این نمایشگاه با عنوان«دوره قلبی» تا 29 مهر پذیرای بازدیدکنندگان است.
 

سالیان گُم


حمید پوربهرامی نقاشی‌های خود را با عنوان«سالیان گُم» به گالری شکوه می‌آورد.

این گالری واقع درفرمانيه، بلوار اندرزگو، کوچه سليمي (شمالي)، کوچه اميرنوري، شماره19 تا بیست و هشتم ماه مهر آثار پوربهرامی را به نمایش می‌گذارد.
 

دیستوپیای توتستان

این عنوان شاید عجیب متعلق به نمایشگاه گروهی عکاسی عده‌ای از هنرمندان است که از جمعه در گالری «هپتا» برقرار می‌شود.

کوروش اديم، امیر علیمی و اشکان تیرداد از هنرمندانی هستند که این نمایشگاه را پدید آورده‌اند؛ ادیم در خصوص این مجموعه نوشته است: 

شاید این تنها از خصوصیاتِ ملت ایران نباشد و جنگ و تهدید و تعصب تنگناهایی چنین و چنان بیافریند که مردمان جهان ِسوم در قرنِ اخیر یکسر نگرانِ بود و باش خود باشند و البته پس از تامین سکنی و غذا و پوشش و به موازاتِ آن یا لختی پس از آن و به مجرد این که فراغتی از معاش حاصل شد، شایسته باشد که رفاه و امنیت و از پس آن فرح و شادمانی حاصل آید و از آنجا که مصادیقِ گشایش و لذت و خشنودی از زیستن و «بودن» در فربه‌گیِ اقتصادی و قدرت حاصل از آن رخ می‌نماید، «دارندگان» همواره همان «خواهندگان»اند و «خورندگان» چنگ‌اندازی در خاک و آب به مساعدت آتش طمع و باد دائم التزاید غرور و تمامیت خواهی، زمین و سرزمین مارا در معرض بی سرانجامی و بدعاقبتی قرارداده است. 

توتستانی که درسال‌هایی نزدیک در منطقه غرب تهران (به وسعت هکتارها) ماوا و سایه ساز و فرحزاد بود اینک به مددِ قوه شهوتناکِ خواهندگی منال و مکنت به سوختگاهِ علف و بته و درختچه و درختانِ نامراد مبدل شده است. دارندگانش به بی رحمی سوزاندند تا تغییر کاربریِ ملک مددشان کند به افراشتن سازه‌هایی بی شکل و بی قواره و انبوه. گرچه حفره طمع شان را حاشا که همه خاک ِ توتستان پُرکند. کاش جای تغییر کاربری این خاک تغییری در احوالات کج مج خود می‌دادند و زیستگاهِ چندین نباتِ حیات را به ناکجا آبادی بد منظر و باش گاهِ تخدیر و بودگاهِ مهاجرین و پنهانگاه غربتیان و ناهنجارانِ اجتماعی مبدل نمی‌کردند. عکس‌های پیش رو ترکیبات و تقسیماتی با نظرگاه‌های انتقادی زیست محیطی دارند. اگرچه توجه زیبایی شناسانه به موازات نگاه دلسوزانه و منتقدانه در این مصداق ِزیست شهری اندوهناک به جد لحاظ شده. برخی از آثار ارائه شده با نمایش موشکافانه خاک و خاستگاه زمینیِ شهری وضعیتی نابسامان و مغشوش و فضایی برای تلنبارِ زباله و جامدات بی‌سبب و فضولاتِ فیزیکی ساختمانی را نشان می‌دهد و برخی دیگر گیاهان سوخته و از کف رفته با بی رحمی دست‌های سوزاننده و توده های بی شکل و بد شکل سازه هایی که در آبی مکدر آسمان و ابرهای الکن و ناتوانی که بارانی را نوید نمی دهد در کادر عکاس جلوه نمایی می کند.

این نمایشگاه تا 24 مهر در گالری هپتا برقرار خواهد بود.
 

اهالی آب و رنگ در گالری «شلمان»

گالری ذکر شده میزبان نمایشگاه گروهی نقاشی با حدود17 هنرمند است و از جمعه تا 22 مهر این آثار را به نمایش می‌گذارد.

فرانک محبی جمع‌آوری این مجموعه را به عهده داشته و الناز احمدی، ابراهیم اکبری گرز، زهرا بهادری، الهام بقالچی، پرتو پورقرایی، بنت الزهره جانی، رامونا حسن زاده پشنگ، ریحانه راستگو ، فاطمه سیدرضی، فرزانه شناسا، عاطفه فهیمی نسب، مهرنوش فرض‌الهی، محمد لقمانی، لیلا محمدی، ملیحه مهجور، مریم ماستری فراهانی، محیا یزدان دوست از هنرمندانی هستند که در این نمایشگاه حضور دارند.
 

پروژه هشت پا

آثار طراحی و نقاشی مرتضی زاهدی از جمعه در گالری 26 به نمایش گذاشته می‌شود.

این نمایشگاه با عنوان «پروژه هشت پا» تا 29 مهر در محل مذکور به نشانی فرمانيه شرقي، خيابان سلمان‌پور‌ ظهير، شماره 26برقرار است.
 

گالری سیحون 

این نگارخانه مجسمه‌های هنرمندی را با عنوان «زایش» در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

نمایشگاه مهسا تهرانی از 17 تا 29 مهر در گالری سیحون از ساعت 16 تا 20 پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
 

ویستا پلاس

گالری ویستا پلاس آثار طراحی هنرمندی را با عنوان «من یمال» را از جمعه 17 مهر به نمایش می گذارد.

موهبت خدایی هنرمند این مجموعه با آثار خود تا بیست و چهارم این ماه در گالری مذکور به نشانی خيابان مطهری، خيابان ميرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک11 پذیرای مراجعه‌کنندگان است.
 

مجمع اوباش


مهدی میرباقری مجموعه آثار خود را از جمعه 17 مهر به گالری آبتین واقع در خيابان ولی عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک 42  می‌آورد.

نمایشگاه عکس-کلاژهای این هنرمند تا 28 مهر در این نگارخانه برقرار است.
 

مترسک‌های نقاش خیابان چهل و چندم
 
این عنوان نمایشگاه نقاشی بهنام ولدوند است که از جمعه تا 27 مهر در گالری ساربان پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

بهنام ولدوند متولد 1356 فارغ التحصیل هنرستان هنرهای تجسمی کرمانشاه، لیسانس نقاشی از دانشکده هنر و معماری یزد است.

وی تا به حال بیش از چهل نمایشگاه گروهی، هفت نمایشگاه انفرادی را برگزار کرده است.

بهنام ولدوند درباره سوژه نقاشی‌های خود گفت: در نقاشی‌هایم انسان اهمیت زیادی دارد ولی چیزی که نشان داده می‌شود، زیبایی اندام (فیگور) نیست بلکه خود انسان است. به معنای مجموعه‌ای از کالبدهای هستی، موجودی که احساس و عاطفه و تفکر دارد و مسیری که باید به عنوان زندگی طی کند. انسان در زندگی تجربیات متفاوتی را به دست می‌آورد، اتفاق‌های زیادی برایش به وجود می‌آید. مرگ دوستانش را می‌بیند، تولد عزیزانش را می‌بیند. مساله زیستن انسان من را درگیر کرد و منجر به خلق آثاری شد که پروسه‌ای به نام تبدیل‌شدن مفهوم عشق به نفرت، نفرت به عشق، شادی به غم، غم به شادی و مانند این‌ها در آن به نمایش درآمده. چطور می‌شود انسان عاشق باشد، نفرت هم داشته باشد؟ چطور می‌شود انسان زنده باشد و در هر لحظه در حال مردن هم باشد؟ جمع ضدین و تناقض‌ها در وجود یک انسان است و ثباتی وجود نداشته باشد و این انسان‌ها چطور به مرور زمان تغییر می‌کنند. همه مفاهیمی که گفتم برای من عجیب است.

او در ادامه افزود: در نقاشی‌های من بافت اهمیت زیادی دارد که نشان‌دهنده چگونگی حالت یک شی است و طبیعتا ما مجبوریم برای انتقال مفاهیم توسط تصویر از عناصری که در اختیار داریم استفاده کنیم. این عناصر شامل رنگ، طراحی و بافت است.مهمترین عنصری که می‌تواند نشان‌دهنده فرسودگی باشد بافت است. برای همین من از بافت استفاده زیادی کردم. ضمن اینکه می‌تواند به شکل زیرپوستی شکل را نشان دهد.

 
نگارخانه بهنام دهش پور

گالری موسسه خیریه دهش پور از جمعه تا 27 مهر کارهای نقاشی-خط علیرضا سعادتمند را به نمایش می‌گذارد.

این مجموعه به نشانی خيابان شهيد لواسانی (فرمانيه)، خيابان شهيد جباريان (فروردين)، کوچه مسجدی، کوچه مرمری، پلاک 13 پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.
 

گالری اعتماد 1 و 2

مونا پاد آثار مجسمه و حجم خود را به گالری اعتماد می آورد؛ این نگارخانه تا 28 مهر کارهای پاد را با عنوان «خلقت موازی» به نمایش می‌گذارد.

علاوه بر این گالری اعتماد 2 همچنین میزبان کارهای نسترن صفایی با عنوان «سی» خواهد بود و علاقه‌مندان برای بازدید از این دو نمایشگاه می‌توانند به نشانی نیاوران، ميدان ياسر، خيابان ياسر، خيابان موسوی، خيابان بوکان، دوراهي سمت راست، پلاک 4 مراجعه کنند.


شماره شش

گالری شماره شش به نشانی خيابان ميرزاي شيرازی، کوچه بيستم، پلاک 2، طبقه همکف میزبان نمایشگاهی از نقاشی‌های یک بانوی هنرمند می‌شود.

هانیه فرهادی نیک نقاشی است که با کارهای خود تا 24 مهر در گالری نام برده شده حضور دارد.


نگارخانه ژیوار
 
این گالری مجسمه و احجام مهرداد دهگان را از جمعه 10 مهر تا 27 ام این ماه به نمایش می‌گذارد.

مهرداد دهگان نزدیک به 30 سال است که در زمینه هنر و ساخته‌های چوبی فعالیت می‌کند وی 4 نمایشگاه انفرادی برگزار کرده و از تکنیک‌های متفاوتی همچون معرق، منبت، حکاکی، مجسمه‌سازی و... در ساخت این آثار سود برده است.

علاوه بر چوب به عنوان ماده اصلی، در مواردی از چرم، مس و برنج نیز استفاده شده است. نکته قابل توجه اینکه تمامی رنگ‌های به کار رفته در این آثار رنگ‌های غیر پوششی مانند ماژیک، جوهر و رنگ‌های دست ساز است تا اجازه دهد زیبایی و بافت چوب نمایان گردد.

 
دو اینچی

«دو اینچی» عنوان نمایشگاه مسعود دم آبه است که تا 4 آبان در گالری آبی به نشانی خيابان دولت، ديباجي جنوبی، روبروی پارک ارغوان، کوچه مژگان، پلاک41 برقرار است.

طی متنی در خصوص این نمایشگاه نوشته شده:
 
همواره بعد از دیدن آدم‌ها تصورات خیالی در به هم زدن فرم صورت آنها یا قرار گرفتن اجزای بدن آنها در طبیعت و سر خوشی و لذت، تنفر و یا وحشت و ساختارهای فرا واقعی از آن در ذهنم پدیدار می‌شد.

مجموعه «دو اینچی» با تکیه بر همین ایده است، این مناظر و پرتره‌ها در ابعادی بسیار کوچک با همان ابزاری که کودکان از آن برای بیان حالات درونی خویش استفاده می‌کنند، ساخته شده که من از آن به نحوی رنگارنگ برای بیان انعکاس وجود آدم‌ها استفاده کرده‌ام.

خمیر وجودی آدم‌ها کلاژی است از قرار گرفتن تکه تکه تجربیات انسان که در طول زندگی شکل می‌گیرد که این کلاژ در نهایت مرکز ثقل عقل و احساسات انسان می‌شود.
 
در کنار این نمایشگاه‌ها نگارخانه‌های «حنا»، «الهه» و «گل‌های من» نیز با مجموعه‌های تازه‌ای تغییراتی را در خود ایجاد کرده‌اند که دیدن آن‌ها خالی از لطف نیست.





گزارش از: فاطمه شهدوست




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار