آرش قاسمی سرپرست گروه موسیقی «میراث»:

هدف ما حفظ میراث کهن ایران زمین است

گروه موسیقی «میراث» قصد ایجاد پیوند بین مردم جامعه و اقشار فاخر پارسی را دارد و در این راه نیازمند حمایت است.

آرش قاسمی سرپرست و نوازنده گروه موسیقی «میراث» در گفتگو با خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره این گروه جویای نام عنوان کرد: گروه موسیقی میراث ازسال 87 فعالیت خود را آغاز کرد. هدف من از تشکیل این گروه، ارائه کارهایی با مضمون نکوداشت شعرای پارسی‌زبان و در واقع به نوعی حفظ میراث‌ ادبیات کشور بود.

قاسمی در خصوص فعالیت‌های این گروه موسیقی گفت: از ابتدای فعالیت‌های گروه تا سال 90 برنامه‌هایی به مناسبت بزرگداشت استاد صبا، استاد پرویز مشکاتیان و همچنین حضرت مولانا برگزار کردیم و در سال 90 همایش «هزاره نگارش شاهنامه» توسط ارگان دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی – سازمان یونسکو و دانشگاه اسلامی برگزار شد، در خصوص شاهنامه فردوسی اجرای فوق‌العاده‌ای داشتیم که استاد امیر صادقی روایتگر این اجرا بودند و این اتفاق باعث شد اجراهای دیگر در بخش جنبی جشنواره‌ موسیقی فجر داشته باشیم و پس از آن اجراها ما به عنوان گروهی که روی شاهنامه فردوسی کار می‌کند، شناخته شدیم.

وی تاکید کرد: اجراهای گروه میراث تلفیقی از تئاتر و موسیقی است که تا کنون چهره‌هایی همچون فقیهه سلطانی، کاظم هژیرآزاد و انوش معظمی در این اجراها به ایفای نقش پرداختند و خانم ژاله صامتی اشعار را دکلمه کردند.

سرپرست گروه موسیقی میراث، در ارتباط با سایر اجراهای این گروه افزود: در بزرگداشت مولانا و سعدی در تلویزیون برنامه داشتیم و همچنین بزرگداشت جشن بزرگ نوروز را در سالن اندیشه برگزار کردیم. در نتیجه همانطور که از کارهای ما پیداست سعی داریم آثار شاعران و بزرگانی که به نوعی میراث این مملکت هستند را از طریق موسیقی به مردم نزدیک کنیم.

آرش قاسمی در خصوص حضور در جشنواره‌ موسیقی فجر امسال عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه به حمایت‌های دکتر ریاحی دبیر جشنواره فجر، امسال هم اجرا داشته باشیم و البته بیشتر راغب به برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها هستیم؛ چرا که استقبال خوبی از اجراهای ما در شهرستان می‌شود.

وی ضمن بیان این نکته که کار گروه میراث کار بسیار دشواری است، خاطرنشان کرد: گروه میراث به این دلیل قدم در این راه دشوار گذاشت چون احساس می‌کرد جای چنین اتفاقاتی (نزدیک کردن مردم به اشعار شعرای فاخر و بزرگان ایران) در فضای موسیقی کشور کم بود. تمرکز ما در آثارمان بیشتری بر روی اشعار است تا ملودی. اگر از افرادی که اهل فن و هنر هستند بپرسید چه گروهی در اجرای شاهنامه تجربه دارد قطعا پاسخ می‌دهند میراث!

وی خاطرنشان کرد: ما همیشه به دنبال کارهای فاخر بودیم و آثار ملی بسیاری داشتیم. در واقع چیزی که ما به دنبالش هستیم بردن اشعار فاخر در بطن جامعه و مردمی کردن آن‌هاست و این کار بسیار دشوار است. بر فرض مثال برای تهیه آلبوم خیام حدود 40 کتاب در طول 4 سال مطالعه کردم تا بتوانم با اشعار خیام آشنا شوم. حال حساب کنید برگزاری یک کنسرت نمایشی برای اثر بزرگی همچون شاهنامه چه میزان زمان و هزینه احتیاج دارد؟

وی ضمن اعلام این موضوع که اجرای شاهنامه یکی از برنامه‌‌های ماست، افزود: کاربرد شاهنامه فردوسی بسیار دشوار است و من حساسیت فراوانی بر روی این کار دارم و هنوز خواننده مناسب برای این کار را پیدا نکردم. چرا که حتی خوانندگان معروفی که در موسیقی اصیل ایرانی (همچون سالار عقیلی و همایون شجریان) کارهایی با مضمون شاهنامه اجرا کردند، در این اجراها موفق نبودند. چرا که شاهنامه نماد مردم ایران است و بسیار لوکس و سنگین است و باید اعتراف کنم گروه میراث نیاز به حمایت دارد. من از مسئولین نهادهای دولتی و فرهنگی می‌خواهم از ما حمایت کنند و در نظر داشته باشند، هنرمندانی همچون سالار عقیلی یا هنرمندان پاپی که در ماه چند کنسرت برگزار می‌کنند، نیاز چندانی به حمایت ندارند. اما گروهی مثل میراث که هنوز به نیمه راه هم نرسیده، قطعا به حمایت و تبلیغات و همچنین اجرا در جشنواره‌ها جهت معرفی کارهایش نیاز دارد.

وی همچنین ضمن تشکر از دکتر ریاحی به عنوان یکی از حامیان گروه موسیقی میراث عنوان کرد: اگر حمایت‌های ایشان و دکتر پیروز ارجمند نبود شاید میراث شکل نمی‌گرفت و آثارش شنیده نمی‌شد.

سرپرست این گروه موسیقی که آلبومی با نام «گوهرافشان» با مضمون اشعار مولانا را هفته گذشته منتشر کرده است، در خصوص برنامه‌های آینده میراث گفت: یک آلبوم از کارهای خیام شاعر بزرگ و میرزا عبدالله و ردیف‌دان ایرانی در دست تولید داریم و یکی هم تحت عنوان اشعار پروین اعتصامی به سفارش حوزه هنری در برنامه‌های ما قرار دارد.

مدیرعامل شرکت فرهنگی و هنری میراث نغمه‌های کهن همچنین افزود: قصد داریم آلبومی با اشعار سهراب سپهری تولید کنیم اما هنوز موفق به کسب اجازه از خانواده‌ وی نشدیم.

قاسمی در نهایت از اجرای گروه میراث به نفع کودکان سرطانی در بیمارستان محک در پنجم دی ماه خبر داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.