اردبیل؛

پایان مهلت خروج عشایر از ییلاقات

مهلت خروج عشاير از ييلاقات در اردبيل به پايان رسيده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ مديرکل امور عشايري استان اردبيل گفت: با پايان مهلت خروج عشاير شاهسون از ييلاقات و حرکت آنها به سمت قشلاقات، کوچ پاييزه عشاير در حال انجام است.

هنرمند افزود: با سرد شدن هوا و نزديکي فصل بارش در دامنه‌هاي سبلان، عشاير شاهسون استان اردبيل کوچ پاييزه خودشان را آغاز کرده و از دامنه‌هاي سبلان به مرتفع‌ترين مناطق يعني ييلاقات مغان، کوچشان را انجام مي‌دهند.

وي با بيان اينکه در مسير کوچ تدابير لازم در نظر گرفته شده تا کوچ راحت‌تري را جامعه عشايري شاهسون تجربه کنند، گفت: ما با همکاري ساير نهادهاي خدمات‌رسان سعي کرديم تا ايستگاه‌هاي ارائه خدمات به جامعه پرتلاش عشايري را انجام دهيم تا فضايي مناسب در کوچ پاييزه آنها فراهم شده و به راحتي و با ايمني بيشتر در مسير کوچ خود به سمت قشلاقات حرکت کنند.

مديرکل امور عشايري استان اردبيل با بيان اينکه توانمندي جامعه عشايري استان يک توانمندي بي‌نظيري است که در عرصه‌هاي اقتصادي و توان بالاي آنها نمود پيدا مي‌کند، گفت: با توجه به اين ظرفيت و توان انتظار مي‌رود همچنان جامعه عشايري بتوانند در تحقق اقتصاد مقاومتي تلاشي جدي داشته باشند.

هنرمند افزود: با آغاز کوچ پاييزه عشاير و گذر اين جامعه پرتلاش از مراتع ييلاقات و ارتفاعات کوه‌هاي سبلان، باغرو و بزگوش به نظر مي‌رسد تا آخر مهر ماه جامعه عشايري استان اردبيل به شکل کامل به قشلاقات خود برسند.

وي جامعه عشايري استان اردبيل را متشکل از ايل شاهسون و ايل قره‌داغ دانست که با دو طايفه مستقل جمعيتي در حدود 80 هزار نفر دارد که در 572 قشلاق، هفت زيست‌بوم، 51 سامانه و 45 طايفه مشغول زندگي هستند.

هنرمند گفت: عشاير استان اردبيل بيش از پنج ميليون جمعيت دامي دارند که اين تعداد واحد دامي در بيش از 600 هکتار مراتع مشغول تعليف هستند.

مديرکل امور عشايري استان اردبيل افزود: عشاير استان سالانه 42 هزار تن شير، بيش از پنج هزار تن گوشت و يک‌هزار و 500 تن پشم توليد کرده و تحويل بازار مصرف مي‌کنند.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.