چرا احداث شهرهای جدید موفق نبوده است؟

با توجه به وجود ضعف بنیان‌های اقتصادی در شهر های جدیدی این شهرها بیشتر ماهیت خوابگاهی پیداکرده‌اند.

چرا احداث شهرهای جدید موفق نبوده است؟
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درایران باتوجه به روند رشد شهرنشینی و موقعیت‌های اقتصادی خاص که در دوره‌هایی از تاریخ به وجود آمده شهرنشینی مانند سایر کشور‌های درحال توسعه به یکباره سیر صعودی پیدا کرد در همین راستا شبکه شهری و تعامل اجتماعی و...کشور را دستخوش تغییرات زیادی کرد به همین منظور متخصصان شهری در صدد برآمدند تابا ایجاد شهرهای جدید تاحدی مشکلات به وجود ادامه را کاهش دهند هم اکنون در کشور 18 شهر ایجاد شده است که از مجموع ان 14 شهر به مرحله جمعیت پذیری رسیده‌اند. اما متاسفانه فعالیت اقتصادی درشهرهای جدید به طور چشمگیر قابل ملاحظه می‌باشد و گویا شهر‌های جدید تنها به خوابگاه‌هایی برای ساکنان آنها تبدیل شده است .

** احداث شهرهای جدید با رویکرد مردم محوری در کشور

از چهار شهر جدید مجموعه شهری تهران هیچکدام به افق‌های جمعیتی موردنظر دست نیافته‌اند که علت اصلی این امر ضعف بنیان‌های اقتصادی است.

سید محسن طباطبایی مزد آبادی مشارو معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درخصوص پروژه احداث شهر های جدید می‌گوید : پروژه احداث این شهرها موفق نبوده است و هیچ کدام به افق‌های جمعیتی مورد نظر نیافته‌اند بهتر است درگام ساخت نسل دوم شهر های جدید به آسیب شناسی وضعیت موجود بپردازیم و علت یابی کنیم که چرا شهر های جدید نتوانسته‌اند به تمامی اهداف خود دست پیدا کنند به عنوان مثال شهر جدید هشتگرد که ظرفیت جمعیت پذیری آن 500 هزار نفر تعیین شده تاکنون تنها حدود 30 هزار نفر جمعمیت جذب کرده است همچنین شهر جدید پردیس نیز از افق 150 هزار نفری خود تنها حدود 60 هزار نفر سکنه دارد و وضعیت سایر شهرها نیز تقریبا به همین روال است و علت اصلی این امر ضعف بنیان‌های اقتصادی بوده است و به نوعی به این شهرها بیشتر ماهیت خوابگاهی بخشیده است .

وی ادامه داد: با توجه به این که اخیرا مسئولان اعلام کرده‌اند قرار است 10 شهر جدید در کشور احداث شود اما تازمانی که از منظر اقتصادی هدف گذاری دقیقی برای شهر های جدید صورت نگیرد این طرح ها با استقبال مردمی روبه رو نخواهد شد.

گفتنی است سوق دادن سرمایه‌های مردمی به سمت ایجاد شهرهای جدید تنها زمانی امکان پذیر خواهد بود که از منظر اقتصادی این انباشت سرمایه داری صرفه مناسب داشته باشد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
من طرحی دارم ولی کسیرا ندارم خبرگزاری محترم بچه روستا هستم
آخرین اخبار