زاکانی در مخالفت با طرح برجام؛

در مسیر رسیدگی به برجام از خطوط قرمز عبور کردیم/ دولت میلی به واکاوی برجام در مجلس نداشت

رئیس کمیسیون برجام گفت: همه ادعاهایی که پیرامون برجام مطرح بود، بدون هیچگونه خللی نادرست است.

در مسیر رسیدگی به برجام از خطوط قرمز عبور کردیم/ دولت میلی به واکاوی برجام در مجلس نداشت
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون ویژه برجام در مخالفت با طرح یک فوریتی برجام اظهار داشت: امروز مجلس در یک موقف ملی و گردنه حساسی از تاریخ عمر مجالس گذشته و به ویژه مجلس نهم قرار دارد.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام افزود: بحث توافقنامه برجام که به طبع با عنایت به ابعاد مختلف و تعهداتی که ایجاد می‌کند و به تعبیر شورای نگهبان موافقت‌نامه‌ای با هر اسمی اگر تعهداتی را برای کشور ایجاد کند و طرف مقابل ما یک کشور خارجی یا یک نهاد دیگری باشد، باید به مجلس ارائه شود.

زاکانی ادامه داد: متأسفانه دولت تدبیر و امید در اولین گام در جهت انجام قانون و ارسال لایحه به مجلس را انجام نداد. این بی اعتنایی و بی احترامی در مجلس ثبت خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در مسیر رسیدگی به برجام هم تقریباً همه خطوط قرمز و قوانین قبلی مجلس عبور شد و در رسیدگی‌هایی که ما در کمیسیون برجام انجام دادیم به این جمع بندی رسیدیم که قوانینی که ما قبلاً در سال 84 و 94 بنیان گذاشته است مجلس و قانون سال 94 را که رهبری جزو انگشت‌شمار قوانین برتر صد سال کشور دانسته‌اند را متأسفانه تیم مذاکره کننده مورد توجه قرار نداد و از آن عبور کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس در همین زمینه گفت: ما در کمیسیون برجام که با رأی شما نمایندگان محترم انتخاب شد و از همان روز اول هم مورد بی‌مهری قرار گرفت مسیری را انتخاب کردیم که ماحصل آن گزارشی واقع بینانه بود که به سمع و نظر شما نمایندگان و مردم عزیز رسید.

زاکانی با اشاره به اینکه در مسیر رسیدگی به کمیسیون برجام مشخص شد همه ادعاها بدون هیچ خللی که پیرامون برجام صورت گرفته است برخلاف است گفت: ادعای اول این بود که برجام سایه جنگ را از سر کشور برداشت در حالیکه تمام کسانی که به کمیسیون گزارش دادند مانند آقای عراقچی و دیگران همگی اظهار داشتند سایه جنگ به واسطه اقتدار کشور برداشته شده است.

وی ادامه داد: اعلام شد که ما از ذیل فصل هفت خارج شدیم درحالی که ما مستدل اعلام کردیم که همان شرایط قطعنامه 1926 با لحن آرام‌تری در قطعنامه 2231 آمده است و ما هنوز ذیل بند 41 فصل 7 هستیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه داد: آقای ظریف در کمیسیون اعلام کرد که اگر ما ژنو و تعهدات آن را انجام نمی‌دادیم فروش نفتمان صفر می‌شد که ما با آمارهای آمریکایی‌ها و آمارهای مجامع بین المللی اعلام کردیم این حرف حرف نادرستی است زیرا ما یک سال و نیم قبل از ژنو روزانه یک و یک دهم و بیشتر بشکه نفت می‌فروختیم و این از آمارهای رسمی جهانی است که در گزارش ذکر شده است.

زاکانی با بیان اینکه کسانی که می‌خواهند کشور را بحرانی نشان دهند خودشان باید بگویند دنبال چه هستند، گفت: در آمارهای بانک مرکزی هم آمده بود که ما با فروش غیررسمی هم در سال 91 در اوج تحریم‌ها روزانه 1.8 بشکه در روز می‌فروختیم و در سال 92 1.6 بشکه نفت می‌فروختیم. 

وی با بیان اینکه اعلام کردند تحریم‌ها لغو می‌شود خطاب به نمایندگان مجلس و ملت ایران گفت: برجام در کلیاتش اعلام می‌کند که تحریم‌ها لغو می‌شود اما در ضمیمه دو در توضیح این تحریم‌ها را و در ضمیمه پنج زمانبندی آنها را اعلام می‌کند. هیچ تحریمی غیر از چهارتا و نصفی که دستورات رئیس جمهور آمریکا است لغو نمی‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: تحریم‌هایی که تحت عنوان تحریم‌های شورای امنیت است لغو مشروط می‌شود تحریم‌هایی که تحت عنوان اروپا هست قوانین آن باقی می‌ماند و بخشی از آیین‌نامه‌های آن لغو می‌شود. تحریم‌های ایالات آمریکا لغو نمی‌شود. تحریم‌های کنگره لغو نمی‌شود. البته این تحریم‌ها تنها تحریم‌هایی بوده است که قرار بوده است تعلیق شود. اما آن هم تعلیق نمی‌شود.

زاکانی با اشاره به اینکه تمام پیش فرض‌هایی که درباره این مذاکرات است پیش فرض‌های نادرستی است، گفت: اعلام کردند که تیم مذاکره کننده با مقامات عالی کشور هماهنگ بودند. بله در کلیات و چارچوب اما در جزئیات با هیچ کس در کشور هماهنگ نبوده است. دبیر شورای عالی امنیت ملی در کمیسیون برجام اظهار داشت که شورای عالی امنیت ملی در جریان ریز این امور نبود.

وی افزود: دبیر شورای عالی امنیت ملی در کمیسیون برجام گفت که کمیته هسته‌ای جلسات آنچنانی در این دبیرخانه نداشته است و در طول دو سال تنها 20 جلسه داشته است.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام با اشاره به اینکه در این خصوص کلیاتی است که دولت علاقه نداشت در مجلس مورد واکاوی قرار گیرد، گفت: همکاران توجه کنند اگر خط قرمزهای رهبری که کف منافع ملی ما را تأمین می‌کند اگر قوانین کشور که چارچوب‌های قانونی برای ریل گذاری کشور برای دولت هستند مورد نظر دولت با شعار قانونگرایی قرار نمی‌گیرد اگر تمام مسائل قبل از توافقنامه مدنظر قرار نمی‌گیرد بعد از توافقنامه و بعد از ژنو مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس خبرگان فرمودند«اگر لغوی صورت نمی‌گیرد تعلیق در مقابل تعلیق انجام شود. اگر قرار است لغوی صورت نگیرد ما برچیدن امکانات را از روی زمین در ایران انجام نخواهیم داد».

زاکانی با طرح سوالی از رئیس مجلس گفت: در کجای این طرح این فرمایش منطقی دقیق و بالای رهبری دیده شده است. بله چون این فرمایش مدنظر قرار نگرفته است وندی شرمن به استقبال این طرح مجلس آمده است.

وی گفت: دولت محترم به شدت مخالف آمدن این طرح به مجلس است آقای ظریف، آقای روحانی، آقای صالحی فرمودند همه دوستان این نکته را گفتند از طرفی در داخل مجلس هم آقای لاریجانی مخالف آمدن این طرح به صحن بودند و مصاحبه علنی کردند و در جلسه ای که با ایشان داشتیم حضرت آقا فرمودند که این طرح به مجلس بیاید.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام خطاب به نمایندگان اظهار داشت: اگر حضرت آقا فرمودند این طرح به مجلس بیاید آیا باید با این طرح اینگونه و سرسری برخورد کنیم. ما به شدت نسبت به همکاران خود در کمیسیون امنیت اشکال داریم.مسیری که دوستان آمدند و بدون درنظر گرفتن نظرات کمیسیون‌های فرعی است مورد اعتراض ما است.

زاکانی افزود: آنچه که در حال رخ دادن است برجام در همین حالتی که هست خطرات بسیار بزرگی برای کشور خواهد داشت. اولاً فرمودند مطلقاً مأذون نیستند از پادگان‌ها و مراکز نظامی بازدید کنند. اما در یکی از این بندها این اذن به آنها داده شده حداکثر ظرف 24 ساعت می‌توانند از هرجایی که خواستند بازدید کنند. اعلام کردند مشکلات امنیتی برای ما پیش نمی‌آید.

وی تصریح کرد: در پاسخ به سوال ما که علت تحریم‌های گذشته چه بود گفتند عدم تمکین ایران از قطعنامه‌های سازمان ملل اگر از قطعنامه‌هایی که خودمان به آنها اعتراض داشتیم و تمکین نکردیم. اگر در آینده از قطعنامه 2231 که خود تیم مذاکره کننده پیش نویس آن را تنظیم کرده و گفته اند بند ب آن را قبول نداریم آیا این تبعات کمتری برای ما خواهد داشت. به طریق اولا برای ما تبعات خواهد داشت و باعث بازگشت همه تحریم‌های گذشته و قطعنامه‌های گذشته می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه آنچه که گفته می‌شود در مقام شعار است و برای کمیسیون برجام هیچ سندی از سوی تیم مذاکره کننده ارائه نشد، گفت: آقای قشقاوی گفتند حرف‌هایی که می‌زنم سند است در حالی که حرف‌های آقای عراقچی با حرف‌های آقای صالحی با حرف‌های آقای ظریف و با حرف‌های آقای شمخانی تناقض دارد.

زاکانی افزود: این تناقض و این حرف‌هایی که زده می‌شود نمی‌دانیم کجا و مبتنی بر چه اسنادی است البته ما طبق بررسی‌های خودمان دریافتیم 5 سند داریم. برجام، قطعنامه که آقای عراقچی اعلام کرد قطعنامه را قبول نمی‌کنیم و آن بخشی که مربوط به دفاع است را قبول نداریم و گفتند چون دفاع مهم است زیربار قطعنامه نمی‌رویم و وقتی پرسیدیم که آیا این نپذیرفتن تبعات دارد گفتند بله تبعات سختی هم دارد این در کمیسیون ثبت و ضبط شده است.

وی تصریح کرد: گفتیم چرا زیر بار این نمی‌روید گفتند چون زورمان زیاد است. اگر ما اعتراض داریم به اینکه قبلاً می‌گفتند قطعنامه‌ها کاغذپاره است که ما هم قبول نداشتیم الآن دولت همین ادبیات دیپلماتیک را دارد بیان می‌کند.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام با اشاره به اینکه در مقطع حساسی هستیم، گفت: سند سوم سند بلند مدت هسته‌ای است آقای عراقچی گفتند این سند همان سندی است که در برجام است. آقای صالحی گفتند این نیست سند دیگری است و آماده است. من از آقای رحیمیان پرسیدم گفتند دادیم به وزارت خارجه اما وزارت خارجه اعلام کرد که هنوز آن را آماده نکردیم و درحال تدوین هستیم. چرا حرف درست و منطقی به نمایندگان نمی‌زنیم.

زاکانی افزود: وقتی ما سوال کردیم دیدیم بله تنظیم نکرده بودند و درحال تنظیم بودند. در مقام کلام گفتند که تنظیم کردیم و به وزارت خارجه دادیم.

وی گفت: سند دیگر نیز حل مسائل گذشته و حال است. منطقاً در کمیسیون اعلام کردند که نمی‌توانیم جزئیات آن را بگوییم شفاهاً اعلام کردند و کمیسیون آن را قبول کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه ما به تناقضاتی که وجود داشت توجه کردیم، گفت: اعلام کردند سند پنجمی هم هست که بین ایران و آمریکا بسته شده است من خواهشم این است که این را شفاف بگویند.

زاکانی تصریح کرد: با این سند برجام 31 سال طول می‌کشد تا ما بتوانیم 190 هزار سو داشته باشیم اما ما به حرف شما اعتماد کردیم آقای صالحی و در گزارشمان نیز از شما تشکر کردیم. اما خدمت شما نمایندگان می‌گویم مسیر بازگشت پذیری مسیر ارائه شکایت ما و حق خواهی ما در این سند مسدود است.

وی گفت: به آقای عراقچی گفتیم اگر ما از این شکایت داشته باشیم باید به کجا شکایت ببریم گفتند باید به خدا شکایت ببرید. اگر ما قرار بود به خدا شکایت ببریم نیاز نبود 12 سال مذاکره کنیم و دو سال به این شکل مذاکره سنگین کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در پایان اظهارات خود با اشار هبه اینکه اشکالی که ما به این تیم داشتیم اشکال جدی بود گفت: ما این تیم را به خیانت متهم نمی‌کنیم و این حرف‌ها را قبول نداریم اما تیم مذاکره کننده نتوانست حقوق اساسی ملت ایران را از گرگ‌های اروپایی و آمریکایی بگیرد در گزارش خودمان هم از آنها تشکر کردیم اما لازم نیست اگر تیمی نتوانست حق ملت را ادا کند ملت زیر بار توافق نامه‌ای رود که برای کشور مشکلاتی را ایجاد کند لذا ما خواهان تغییر اساسی محتوایی این طرح هستیم چون این طرح مورد نظر امثال وندی شرمن است.

انتهای پیام/


برچسب ها: زاکانی ، برجام ، ادعا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار