بافت‌های فرسوده یادآور محله‌های سنتی و کوچه باغی تهران قدیم

بافت فرسوده را نمی‌توان به حال خود در ابرشهرها رها کرد، شهرهای تاریخی ایران بافت‌های قدیمی با ارزش را به نمایش می‌گذارد.

رخ نمایاندن بافت‌های فرسوده در آپارتمان‌های امروزی/ بافت‌های فرسوده یادآور محله‌های سنتی و کوچه باغی تهران قدیمبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بافت فرسوده مسئله تازه‌ای نیست شاید فرسودگی بافت شهرها همیشه با بشر بوده اما تعریفی که امروز از آن ارائه می‌شود با گذشته تفاوت دارد.

* شهرهای تاریخی ایران بافت‌های فرسوده را به نمایش می‌گذارد

بافت فرسوده را نمی‌توان به حال خود در شهرها رها کرد شهرهای تاریخی ایران، بافت‌های قدیمی با ارزش را به نمایش می‌گذارد که همگی در گذشته نه چندان دور، از تحرک، نشاط و سرزندگی مطلوب برخوردار بوده است.

پژمان اللهوردی، معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی سازمان نوسازی شهر تهران در این باره می گوید: سازمان نوسازی در ادامه فعالیت‌های خود ،بستر‌سازی و ترویج فرهنگ نوسازی و پشتیبانی دانشی از نقش آفرینان مؤثر عرصه نوسازی شهری، اقدام به تدوین چاپ و انتشار کتاب های تخصصی کرده است.

وی معتقد است: استقرار دفاتر خدمات نوسازی در بافت‌های فرسوده، ضرورت و اهمیت مباحث توسعه محلی در نوسازی این بافت‌ها با هدف بهره‌برداری از عوامل مؤثر در فرآیند توسعه این محلات به همت اداره پژوهش و توسعه معاونت هماهنگی و برنامه‌ریزی سازمان نوسازی شهر تهران لحاظ شده است.

* بافت‌های فرسوده یادآور محله‌های کوچه باغی

بافت‌های فرسوده به محله‌هایی با کوچه های تنگ و باریک خانه‌های قدیمی و غیر ایمن ،بدون فضای سبز و سرانه فرهنگی اطلاق می‌شود که امروزه این بافت‌ها به یکی از مشکلات شهرها تبدیل شده‌اند.

* بافت‌های فرسوده عاملی برای نادیده گرفتن آنها

بافت تاریخی شهرها در پاره از مواقع مورد توجه قرار می‌گیرند و حفاظت می‌شوند، اما در بسیاری اوقات نادیده گرفته شده‌اند و تخریب می‌شوند، اما بافت فرسوده لزوماً به معنای تاریخی آن نیست و این بافت که در همین راستا بخشی از بافت‌های فرسوده شهر تهران نمونه ای از آن است دارای ارزشی میراث فرهنگی است که وضعیت مداخله در آن‌ها به دلیل ارزش فرهنگی و تاریخی متفاوت از سایر بافت‌ها بوده و اغلب نیز با حاشیه‌هایی همراه است .

با توجه به دیدن بافت‌های فرسوده که یادآور محله‌های سنتی و کوچه‌باغی تهران قدیم است دیدن این ابر شهر در چارچوب مدرن برای شهروندان تفاوتی ندارد و با گذشت سال‌ها و رخ نمایاندن آپارتمان‌ها با معماری‌های جدید و اروپایی دیگر خبری از این بافت در شهر نیست پس چه بهتر که با نوسازی بافت‌های فرسوده ولی در قالب سنتی آن، در حفظ فرهنگ قدیمی و سنتی خود کوشا باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار