تجربه لحظات استرس‌زا در آپارتمان‌های امروزی/ تغییر بافت فرسوده با طعم مدرنیته و ناامنی

در گذشته خانه‌های قدیمی محل زندگی بسیاری بودند که بافت کهنه این خانه‌ها ساکنین را دلزده نمی‌کرد اما در حال حاضر این خانه‌ها به بافت‌های فرسوده مبدل شوند.

تجربه لحظات استرس‌زا در آپارتمان‌های امروزی/ تغییر بافت فرسوده با طعم مدرنیته و ناامنی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آنچه امروز در طرح‌های نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در کشور ما اهمیت بسیاری یافته است تخریب بناهای قدیمی و ساخت بناهای جدید به جای آنهاست بدون آنکه چگونگی روابط همسایگی، تعاملات اجتماعی و زندگی جمعی ساکنان این محلات مورد توجه قرار گیرد.

طرح‌های معماری به سوی طرح‌های غربی می‌رود در حالیکه بسیاری از محلات قدیمی و فرسوده شهرهای ما که محل سکونت اقشار پایین‌تر جامعه شهرنشینی هستند مظلوم واقع شده‌اند که در همین راستا بافت‌های فرسوده پایین‌شهر کمتر جای خود را به ساختمانها با نماهای آن چنانی داده‌اند.

*** تجربه لحظات استرس‌زا در آپارتمان‌های امروزی

خانه‌های ما تنها زندان‌هایی هستند فاقد هیچ‌ روح و معنایی،آپارتمان‌های قفس مانندی که تنها کارایی‌ آنها دادن مجالی است برای خوابیدن و خستگی رفع کردن آن هم با دغدغه‌ها و استرس‌های روزمره‌مان و اگر قرار باشد ساعاتی مداوم در یک آپارتمان بمانیم دلمان می‌گیرد و هر لحظه قصد فرار می‌کنیم.

*** عدم رعایت اصول ایمنی در خانه‌های فرسوده

اغلب واحدهای ساختمانی در بافت‌‌‌های فرسوده شهری فاقد سیستم سازه‌ای است که مقاومت در برابر سوانح طبیعی از جمله زلزله را داشته باشد و واحدهای فرسوده دچار ناهنجاری‌های متعددی بوده است.

عباداله فتح‌الهی مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: نوسازی محله‌های شهر بدون در نظر گرفتن شرایط شهرنشینی  امروز امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: نوسازی بافت‌های فرسوده پایتخت در هر محله با توجه به پیشینه محله از جمله موضوعاتی است که نیاز به تدوین برنامه مستقلی دارد که طایفه‌بندی، وضع قومیتی محله، ملیتها ریشه شکل‌گیری بافتها از جمله آنهاست.

*** فرسودگی معضل جدی پایتخت‌نشینان

فرسودگی در پهنه وسیعی از سطح تهران امروزه یکی از معضلات جدی در پایتخت تلقی می‌شود.

همچنین با توجه به اینکه وقوع زلزله در تهران گریز‌ناپذیر بوده و نقطه اصلی آن هم در بافت‌های فرسوده شهری خواهند بود این موضوع به یک معضل جدی تبدیل شده و در واقع فرسودگی در عین حال تبعات گسترده‌ای در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و بر زندگی شهروندان دارد که می‌باید در رفع آن چاره‌اندیشی گردد.

انتهای پیام/
برچسب ها: بافت ، فرسوده ، آپارتمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار