بافت تاریخی شهرها توجیه افتخارات گذشته است

نمای ساختمان‌های سطح شهر نمادی از تاریخ، فرهنگ و معماری اصیل ایرانی به منظور جلوگیری از تخریب آن نیازمند توجه و رسیدگی است.

بافت تاریخی شهرها توجیه افتخارات گذشته استبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛در محله‌های ثروتمندان که قدم می‌زنیم با کمی دقت با ساخت و سازهایی مواجه می‌شویم که هیچ شباهتی به خانه‌های قدیمی و سبک‌های گذشته نداشته و از پنجره‌های چوبی، دیوارهای کاهگلی و درهای آهنی خاطره انگیز خبری نیست.

* افت زندگی امروزه شهر با رشد بالای جمعیت

بافت تاریخی و سنتی شهرها که می‌توانند به عنوان توجیه افتخارات گذشته، احراز هویت ملی و مردمی ،ارضای احساسات خاطره‌انگیز و حفاظت از افتخارات غیرقابل تکرار مورد توجه قرار گیرند به مکان‌های فرسوده‌ای تبدیل شده‌اند که افت زندگی اجتماعی امروز شهرها به ویژه شهرهای بزرگ با رشد بالای جمعیت از نشانه های آن است.

علیرضا احسانفر، مدیر اداره اجتماعی و نوسازی مردمی سازمان نوسازی شهر تهران گفت: رسانه‌های اجتماعی نوسازی محلات ،نشریه‌ای است مجازی که با هدف بازنمایی و شناساندن ابعاد و ظرفیت‌های مختلف حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح محلات سازمان نوسازی شهر تهران و با تأکید بر ظرفیت‌های اجتماعی، پیشینه تاریخی محلات، شاخصه‌های هویتی محلات و نیز بهره‌مندی از محلات ارائه می شود.

* تأثیر ذهنی از سیمای شهر برای هر کس متفاوت است

اساسی‌ترین رکن شهر چیزی است که ما ادراک می‌کنیم فرم و شکل شهر از مجموعه بافت‌های نشانه‌ای تشکیل شده که ماهیتی زبانی دارند و شکل شهر می‌تواند به مثابه شکلی معنادار تفسیر شود و البته تأثیر ذهنی از سیمای شهر برای هر کس متفاوت خواهد بود و بسته به نوع چگونگی شکل‌گیری فردی و اجتماعی در سیر تاریخی شکل‌گیری آن برداشت متفاوت از نمادها، سمبل‌ها و یا نشانه‌ها می‌تواند داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار