آشفتگی در نمای ساختمان‌های شهری

نمای شهر تهران سالهاست که دچار آشفتگی است و از سبک و الگوی شخصی هم پیروی نمی‌کند.

آشفتگی در نمای ساختمان‌های شهریبه گزارش خبرنگار حوزه شهری باشگاه خبرنگاران جوان، نمای شهر تهران سالهاست که دچار آشفتگی شده و از سبک و الگوی هم پیروی نمی‌کند از نمای اجرای و معماری قدیم تا ساخت و سازهای به سبک کلاسیک اروپایی و مدرن و بافتی تلفیقی از چندین سبک در پایتخت دیده می‌شود.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند نمای شهری با متناسب با هویت‌ ملی، دینی و تاریخی آن شهر باشد اگر چه در تمام دنیا برای خلاقیت و طرح‌های خاص نمای ساختمان‌ها ارزش و اهمیت قائل هستند و طرح‌های خلاقانه مورد توجه قرار می‌گیرد، اما چارچوب و ضوابط خاص برای نماها تعیین می‌شود تا شهر دچار چهره‌ی متناقض و نا همگون نشود، اما در تهران تاکنون ضوابط سخت گیرانه و دقیقی وجود نداشته است و تنها سلیقه‌ی سازندگان تعیین کننده‌ی نوع نما بوده و به همین دلیل گاهی در بین نماهای معمول یک باره نمایی متفاوت به چشم می‌خورد که حتی در عین زیبایی به دلیل نا همگون بودن با سایر نماها از نظر بصری خیلی هم خوش آیند به نظر نمی‌رسند.

بی‌توجهی به نماهای شهری در طرح تفضیلی

سه رویکرد در مورد کنترل نماهای شهری و شکل دادن به آن وجود دارد رویکردی که بخش عمومی و مدیریت شهر را مالک اصلی نماهای شهری می‌داند دوم  تمام اختیار تصمیم گیری پیرامون نماهای شهری را کنترل می‌گیرد و سوم تلفیقی از این دو و ایجاد تعادل میان حقوق عمومی و خصوصی است.

یکی از معمارهای ساختمان در این باره می‌گوید: نمای ساختمان‌ها جزئی از حقوق عمومی است و مالکان ساختمان‌ها موظف به رعایت بسیاری از باید و نبایدها در  طراحی و ساخت نمای بنای خود هستند.

تلفیق معماری ایرانی و اسلامی

طراحان می‌توانند نماهای بسیاری زیبا و هماهنگ با معماری ایرانی را طراحی کنند و همچنین با در نظر گرفتن هویت ملی دینی و تاریخی در کشور به خصوص برای پایتخت با در نظر گرفتن ضوابط و مقررات نماهایی  را استفاده کنند که از نظر منظر شهری و زیبایی بصری هماهنگ باشد.

شاهد این همه آشفتگی در نماهای ساختمانی آن هم  در پایتخت کشور که معرف کشورمان است نباشیم.

تدوین لایحه‌ سیما و منظر شهری


ناهماهنگی در نماهای ساختمانی ناشی از میراثی چند ده ساله اس، ساماندهی نماهای شهری در تهران به شدت احساس می‌شود به همین دلیل با هدف ساماندهی چهره و نمای پایتخت لایحه‌ی به مدت یک سال است برای هماهنگی و یک پارچه سازی ضوابط مربوط به نمای بیرونی ساختمان‌ها و ساماندهی سیمای شهر به تصویب رسیده است.

مدیر عامل سازمان زیبا سازی در این باره می‌گوید: در لایحه سیما و منظر شهری تمام جزییات مربوط به نما از سیمای بیرونی ساختمان تا تعداد طبقات، جنس و نوع مواد به کار رفته در نما و حتی نور پردازی نما باید مشخص شود و باید نمای ساختمان‌ها کاملا مطابق با فضاهای پیرامونی و ویژگی‌های محلی و منطقه‌ای تعیین شود تا از این ناهماهنگی و نا همگون بودن نماهای شهری جلوگیری شود.

سالاری رئیس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: لایحه‌ی شامل سه مرحله کلی انضباط، نما، در مرحله نخست عملیاتی قرار گرفته است که باید چار چوب و ضوابط خاصی در مورد جنس و نوع مواد به کار رفته در نما و حتی نور پردازی مشخص شود که این آشفتگی گسترده در نمای بصری شهری از بین برود.

ساماندهی سیمای شهری و حذف زاویه بصری علاوه بر مشکلات و ناهماهنگی که در نماهای شهر تهران وجود دارد، زوائه بصری نیز سبب شده تا چهره شهر تهران نا خوشایند شود وجود کانال کولرها، سیم کشی‌ها رو کار و تابلوها و بیلبوردها، آنتن‌ها همه سبب شده تا چهره زشتی را در پایتخت به وجود آورد.

که متأسفانه قانون باز دارنده‌ی در این زمینه وجود ندارد حتی در بسیاری از ساختمان‌ها شاهد کانال‌های کولر در جلوی ساختمان و یا بالکن هستیم و یا بالکن‌های بسیاری از ساختمان‌ها که در واقع به عنوان انباری استفاده می‌شود که در واقع این افراد به این نکته که منظر شهری و نماهای ساختمان جزئی از حقوق عمومی محسوب می‌شود و منظر شهر متعلق به همه افراد است، در هر صورت موضوع نماهای شهری دارای ابعاد مختلفی است و دستگاه‌های مختلف در این خصوص مسئولیت دارند.

قوانین و حتی جرائمی را برای افرادی قوانین و ضوابط را رعایت نمی‌کنند در نظر گیرد تا شاهد ساماندهی و یکپارچگی نمای ساختمان‌ها در پایتخت و تمام کشور باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: ساختمان ، تهران ، کلاسیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Azerbaijan
ناشناس
۱۱:۲۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۴
وقتي شمال تهران با پولو پارتي هر تمايي كه دلش ميخواد و ميزنه ولي پايين تر محبورش ميكنن كه نماي اجر و سنگ بزنه ديكه چه ساماندهي بوجود مياد
Azerbaijan
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۳ مهر ۱۳۹۴
اين نماهاي ساختماني هيچ وقت سامان نميگيره تا مردم فرهنگشون عوض نشه همينه وقتي تراس ها انباريشونه ، لباساشونو رو به بيرون اويزون ميكنن
آخرین اخبار